|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Insuget Gjorde jag så hära på... Länk | |
robert pentén |
såg inte allt för komplicerat ut men det är ovalt vilket kanske gör det svårt att hitta en oval alu böj man får bygga ihop något eget. hur gjorde du? kapade du 1 rör på mitten sen med distanser mellan så det blir ovalt? 12.2 // 192km/h |
| Klipte ut en alu plåt som täcker hela sen ett hål i den och en vanligt alu böj.. blev lite trångt mot stötdämpartonet så jag skulle ha kapat röret lite.. annars så går de lätt att göra som jag gjorde! | |
robert pentén |
oki tackar, verkar inte vara allt för komplicerat om man nu ska försöka sig på :) 12.2 // 192km/h |
robert pentén |
såg din hemsida :) du hade en del saker som skulle byggas om, som grenröret och ic rör, ska du sälja av det sen det du inte ska ha? 12.2 // 192km/h |
robert pentén |
en fråga jag helt glömt bort, om man köper sig en m3a 283hk eller vad dom har, är det samma förutsättningar då, att man inte behöver byta topppackning, kolvar, stakar mm för att komma upp i ca 400-430hk? eller är dom klenare? fördelar / nackdelar? jag utgick från att 321hk motorn var bättre att utgåe ifårn, kanske är likadana motorer på det sätt att man inte behöver göra om dom mycket för att få ut 400hk + 12.2 // 192km/h |
|
det kvittar vilken du har, e inga större bekymmer att krana ur 400 påsar ur en s50 vare sej 3,0 eller 3,2 bara du har en vettig mappning... going 2 fast.. expect nothing less.. www.fearthis.se |
|
robert pentén |
gissar på att det blir att toppmontera ändå, fast är så trångt. såg grenrör på ebay till m3an fast i usa då turbogrenrör alltså så man kan klämma på turbo dock inge uttag för wastgate, någon som testat dessa? kostar ju nästan inget i sverige kostar dom ju ca 4500kr? 12.2 // 192km/h |
robert pentén |
tänkte då på dessa. grenrör på första länken ic på andra länken Länk Länk 12.2 // 192km/h |
robert pentén |
någon av dessa turbos borde väl fungera, dom har integrerad wastgate. HX35 500hk In: 55mm Ut: 60mm Avgashus: 12-18 Med eller utan wg HX40 600-650hk In: 58mm Ut: 66mm Avgashus: 16 Med eller utan wg K27 400-450hk In: 50mm Ut: 62mm Avgashus: 12 Med eller utan wg 12.2 // 192km/h |
robert pentén |
tex hans grenrör, någon som vet passform handlar om m3 3.2 liters. Länk 12.2 // 192km/h |
robert pentén |
"det kvittar vilken du har, e inga större bekymmer att krana ur 400 påsar ur en s50 vare sej 3,0 eller 3,2 bara du har en vettig mappning... going 2 fast.. expect nothing less.. www.fearthis.se IP: ...[." så motorn håller lika bra menar du, kolvar,stakar,ventiler,topppackning,toppen, andra packningar mm mm? inget annat man måste tänka på om det blir en 3.0a med 12.000mil på mätaren. 12.2 // 192km/h |
|
3.0 pallar minst lika bra som 3.2, kanske bättre pga tjockare gods mellan cylindrarna (mindre borr) sen igen... ingen av de interna wastegatarna på dom aggen du räknade upp kommer fungera på en bensinmotor, alldeles för små och dåligt flöde. Dom är gjorde för att fungera på dieselmotorer med mkt höga laddtryck. |
|
|
F-n vilken fin tråd detta var. Lätt att förstå allt. Nu blir man ju sugen på trimma en gammal BMW. Mycket mos för pengarna... Fortsätt gärna, den här tänker jag följa. |
|
robert pentén |
detta låter ju bra :) hmm fan separat wastgate försvårare ju allt så mycket :) då måste man svetsa om ett fint grenrör sen ska den placeras på ett bra ställe mm. mvh robert 12.2 // 192km/h |
|
Vill du ha ett gott råd om du inte är superhaj på turbokonverteringar och har bra ekonomi. Köp en BMW turbo som redan är färdig. Det blir alltid svårare och dyrare än man tror om man skall göra allt själv. Flåklypa |
|
robert pentén |
jag har inte turbokonverat förut men meckat en jäkla massa, dock turbo bil. nackdelen med att köpa turbokonverterad redan anser jag eller jag är lite skraj för att ägaren verkligen sköt skiten ur motorn, jag vet hur jag skulle köra om jag hade 430hk coh jag vet hur jag skulle ta hand om den, men alla är inte lika skötsamma med sina trimade bilar som kanske jag är :). hur mycket har dom laddat? spikat? överhettad? kört med turbon länge? såna frågor som är väldigt lätt att ljuga på. visst köper jag hellre en redan turbokonverterad handlar om pris, mods, och skick. 12.2 // 192km/h |
robert pentén |
Länk denna turbo då :)? jag är lite envis med at köra med integrerad wastgate :) men här säger han att det är ett kitt till m3an säljer man det borde det väl funka :)? 12.2 // 192km/h |
|
Skulle vilja rekommendera tvärtom att om du ska konvertera, gör det själv så du inte står där som en idiot när ngt går sönder... Tycker nästan det är synd att turbokonvertera en så fin motor som S50b32, hade kört (kommer köra) kompressor i första hand... Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
robert pentén |
jo men det verkar som det lutar åt en 3.0 liters m3 motor på e36. men kompressor kostar det dubbla så är det inte skoj :). 12.2 // 192km/h |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.