AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.009

Håller M3an 321hk motorn för turbo, dessa mods som jag nämner

Sida 1 av 3
robert pentén
läste en tråd på zatzy Länk

om man säg vill ha ut 400hk+ hur funkar det då. (alltså en ökning på ca 100hk från orignal)

måste man då byta tändspolar och ha 2 wallbro soppa pumpar kanske räcker med orignal tändspolar och 1 wallbro pump, sen mappar man hos turbo center? bilen ska inte bli en stripp bil som min förra rejser utan denna ska vara en vanlig bmw m3a som man kör med på sommaren.

jag funderar lite öppet bara nu men skulle detta funka. (tänkte om det är andra saker som jag glömt eftersom dom nämnde i princip bara dettai zatzy tråden som limme starta. oj måste till skolan fan:( tja)

byta topppackning
liten ic
grenrör
hemma byggt avgstytem
bosch dump
koppling räcker det då att byta tryckplatta till sachs eller måste man byta till 4puckad sinter oxo för att det ska hålla?
fuelrail, måste det bytas för effekter som är 100hk mer än orignal, spridare och soppa pump förstår jag måste bytas men fuelrail vad tror ni om det?
sen något öppet filter och en dump
turbo med inbyggd wastgate så det blir mer lättmeckat helst en liten tex mitsu 19t fast man struntar i att koppla in vatten kylningen. och istället har turbotimer på bilen.

12.2 // 192km/h
En 19t blir alldeles för liten!

Flåklypa
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Finns uppgifter om 3,2:or som relativt enkelt fått över 360 hp med utbytt airbox, katersättare och en ny programmering på det...
Köhler har trimmat dem mer än så men då är det andra kammar med i bilden..

Finns många som turbokonverterat 3,2:an nu och du behöver inte göra mycket för att få upp den i 400 hp.

Kolla in active Autowerkes hemsida för bänkningar av turbokonverterade M3 or...

Mvh. B

"What we're dealing with here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
robert pentén
flåklypa nja tror det är lagom för 400hk nästan perfekt,
finns det andra alt isofall som har innbyggd wastgate och snabb spool up och som är billiga runt 4000kr klassen?

om man inte ska uppåt 450hk
problemt är som sagt om den klarar sig utan vatten kylning.

Läste oxo lite om vanos på trådar jag sökte på, hur är dte där, i zatzy tråden står det, aktiverade vanos, kan turbocenter mappa om man har vanos orignal och sen bygger på turbo? kanske är en fråga jag ska ställa till domg istället?
mvh robert

12.2 // 192km/h
robert pentén
BlueBeemerBoy hmm det låter ju bra det där.
men då måste man byta koppling och soppa pump oxo? säg att man göra dessa saker, sen slänger på 50hk lustgas hur klararar sakerna detta då? tänkte på soppa mm för då är man upp i runt 400hk.

mvh robert.
såg en fin m3a nu

Länk

mmm mumma

12.2 // 192km/h
Lo
506
LotecM3
M5 F10 2012 *Akrapovic evolution*
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Hej, vill du ha 430 hk så räcker det att komma upp i ca 0.4 bar på en 3.2a

Har satt ihop några stycken S50 turbos och det bästa är att behålla vanos och original styrsystem men få det ommappat ordentligt.
Sätt en 984 eller 044 pump i serie med originalet nära fuelrailen så klarar du dig bra.

Limmets kundbil kör med vår WRC 3mm packning och då blir kompressionen ca 9.6 i komp och då kan man ladda lite mera.

Kolla under Customer cars på rnb.ownit.nu så ser du en röd m3 med turbo som vi satt ihop. OCh den Vita M3 cabben laddar 1.8 bar

robert pentén
tackar så mycket.
menar du att man inte måste byta packning om man vill komma upp i ca 430hk? och ladda 0.4 bar.

detta vore guld isofall men gissar att man måste komsänka om man trimmar med turbon.
bilen jag tänkte kolla på har gått 13k mil med full service så motorns skick ska vara bra.

styrsystem orignal men hur är det med tändspolarna kan man behålla orignal oxo i dessa effekter?

12.2 // 192km/h
robert pentén
för jag vill ha det diskret och så lite krångel som möjligt. 400-430hk är lagom och så slipper man öppna motorn och porta toppen mm.
klämma på turbo, ladda 0.4bar verkar som om motorn inte kommer dö av med orignal topp, stakar, kolvar mm om man får det bra mappat.
frågan är vad man gör av lm eller byts den ut till map sensor?

12.2 // 192km/h
Fe
381
FearThis
M3 turbo
in action..
ska du ladda 0.4 & plocka ut runt 400 häst kan du skita i att kompsänka.. släng i en walbro intank pump, en lagom turbo som pallar me runt 450häst, plenumet måste svetsas om så den stora gummibälgen ersätts med en slanganslutning annars kommer du blåsa den direkt.. på med en liten ic, tryckplattan måste bytas till starkare + massa småskit.. sen ringer du ex vis claus eller någon annan som mappar originalspruten & frågar vad du behöver göra för modds på lmm & vilka spridare du ska ha. sen lämnar du in den för mappning å kör å lever lycklig i alla dina dar eller nåt haha..
mvh

going 2 fast.. expect nothing less..
www.fearthis.se
robert pentén
tackar tackar :) fick svaret av dig på zatzy oxo detta låter för bra för att va sant nästan om man jämför effekt + bil = pris jämfört med effekten på nyare bmw mm :).

12.2 // 192km/h
robert pentén
glömde en fråga, om man nu inte behöver kompsänka måste man ändå byta packning till hårdare saker? eller räcker orignal som sitter på?

oljan tar man med Tkors från oljetyrckskontakten, sen ta bort oljetråget och lämnar in för svetsning av returen på lämpligt ställe, bästa vore på en firma som vet vart anslutnign sitter bäst. sen på med grenrör, fräscha packningar, turbo med integrerad wastgate downpipe med uttag för lambda och bredbandslambda förslagsvis uttag i grenrör för Exust temp antar jag om man ska mappa vore det smart.

12.2 // 192km/h
robert pentén
en till fråga LotecM3.

en fråga för dom som trimmar ikke turbo så kolla jag delarna på eran sidan.

ni hade ett kolfiber insug för 11000kr och ett fint polerat alu för 8000kr
dessa ser ut att vara formgivna på likadant sett, ger dom samma effektökning och allt? förutom vikten isofall på några kilo?

mvh robert

12.2 // 192km/h
Lo
506
LotecM3
M5 F10 2012 *Akrapovic evolution*
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

0.4 bar ska hålla utan att riva motorn.

Ladda mera så får du kompsänka..

Alu-insuget är för turbo
Kolfiberinsuget är för N/A
Kolfiber har 3 ggr större volym än alu-insuget.

robert pentén
oki mycket luft är bra :)
då vet jag. tackar för svaren, klockrena.

stämmer det som tidigare skrev i tråden att vissa bromsat 360hk med annat insug, luftfilter, avgasytem och mappat/chipp?

12.2 // 192km/h
Fe
381
FearThis
M3 turbo
in action..
precis ingen anledning å riva motorn om du bara ska ladda 0,4-0,5..

www.fearthis.se
robert pentén
tryckplatta 2500kr
ic 2500kr
turbo 4000kr
grenrör 4000kr
spridare 3500kr
soppa pump 2000kr
avgsstytem+ downpipe delar 2000kr
luftfilter 600kr
dump 400kr bosch
wastgate = integrerad
sen slangar och böjar till ic
mappning = 10.000k
BTR= 1000kr
lambdamutter, bredbandslambda mutter, ET mutter = 300kr
t kors och olje slangar till turbon = 500kr pressade på hydro scan.

räknat galet?

12.2 // 192km/h
robert pentén
priserna är kanske lite låga men letar man på zatzy så finns ju wallbro soppa pumpar för 1500kr turbos kommer det in ibland nya för ca 3500-4000kr
beg grenrör runt 4000kr om man håller kolla på bmw sidor gissar jag på?
mappningen borde ju itne kosta mera om man förberett det mesta.

Det som någon nämnde om att man måste svetsa om insuget då gummit annars sprängs vid 0.4 bar vilket gummi är detta?
nån som har bild?

12.2 // 192km/h
robert pentén
och sen för att jämföra med NA trim

kolfiber insug 11.000kr
luftfilter 600-1500kr
bygger nytt avgassytet efter grenröret, utan katt och en dämpare : 1500kr
om man vill lustgas bestyckat med 50hk nosslar = 6000kr komplett system sen montering 2000kr.
starkare soppa pump även här antar jag? 1500kr wallbro.
fast ska man leka med gas måste man även byta koppling gissar jag på annars också.
btr? ca 1000kr
V-power fuel
lätta bilen på baksäte och 2 stolar i inredningen, ut med domkraft och reservhjul.
mappa vet jag inte om det fortfarande hamnar runt 10k men det gissar jag på.

effektuttag ca 360hk efter moddsen ca 400hk med gas.

12.2 // 192km/h
Fe
381
FearThis
M3 turbo
in action..
gummit är det stora rektangulära som sitter på inloppets plenum jag snackade om.. alltså det mellan lmm & plenum..

www.fearthis.se
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Håller med flåklypa..... en 19t blir alldeles för liten tro mig, avgasmottrycket kommer bli enormt och det kommer bli spikkännsligt som sjutton! Dessutom kommer motorkaraktären bli som en turbo diesel... kanske inte det du eftersträvar...... Den innbyggda wastegaten kommer hursom helst bli omöjlig att använda då den aldrig kommer kunna klara att blåsa igenom avgaser från en S50, å laddet kommer att skena, mottrycket blir alldetles för högt och turbon ev ännu mer rasar. Det svåra med din setup är att hålla nere laddet ordentligt, finns nog väldigt få turbo med intern wastegate som kommer funka bra på en S50. Även fast du kommer ladda lite måste du ha en hyffstat stor turbo, om det ska bli billigt passar ju lämpligt lastbilsagg (om det får plats) samt en rejält tilltagen extern wastegate.

"Two for economy and One for the fun of it"
robert pentén
oki, jag har bara trimmat turbo motorer förut därför utgick jag från att en liten turbo med inter Wast skulle funka.

vill ju inte ha toppmonterad turbo utan diskret där nere vilket var poängen. men får tänka on lite isofall.

tackar.

12.2 // 192km/h
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.