AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.894

Stötig bakvagn e39 kombi

El Pirata
Hej!

Har väldigt stötig bakvagn. Trodde det berodde på de breda bakdäcken med 35 profil. Har nyligen bytt till vinterdäck och det har blivit bättre men inte bra.
När man kör i framförallt skarvar i asfalten smäller det till i bakvagnen. Mycket irriterande. Misstänkte ett tag bakdämparna men bilen är inte gungig.
Någon som har en teori?

Bilen blir av någon anledning inte särskilt gungig om dämparna är slut. Jag bytte fram på min 523a för ett par månader sedan efter att ha observerat att fjäderbenet var oljigt. Fastän höger stötdämpare mest påminde om en cykelpump gungade bilen ingenting utan det märkes mest på att den skrällde när man körde över vägskarvar och dylikt. Efter bytet skräller det bara bak så jag skall byta dom också.

Varför det inte gungar får någon annan förklara, en gissning är att bussningar och stag motverkar rörelserna. Jag vet i alla fall att min gamla 328i E36 minsann gungade friskt när dämparna var slut på den...

Mvh
/Janne
El Pirata
Tack. Börjar med att byta stötdämparna och håller tummarna att det blir bra.
Är Autoexperten/Mekonomens dämpare nåt att ha eller måste man köpa originaldelar? Antar att det skiljer en del i pris.

Förrförra M535:an var stötig bak och klonkade över ojämnheter. Om det var någon ojämnhet i en kurva och man gasade på lite så började den lätt studsa med bakvagnen med vääärldens fetställ som resultat. Dåliga silentblock. Efter byte blev den trevlig igen. Jag har i och för sig ingen aning om hur bakvagnen på en E39:a ser ut.

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Jag har lite av samma problem på min 528Touring som El pirata har. Den är visserligen stum och tyst i gupp och ojämnheter, men lite för hård och stötig i min smak.
Visa användare
176
Johnny Bravo
523i touring lci -07
Bilen har väl nivåreglering, eller? Hade precis det problemet på min 530 touring, dock e34. Den kändes liksom stum över skarvar och hålor i vägbanan. Fick rådet att byta accumulatorerna till nivåregleringen.
Det hjälpte! Nu är sväljer den guppen mycket bättre men det var inte speciellt billigt. Dock mycket billigare än att byta till nya dämpare..
/Jakob
El Pirata
Näe, någon nivåreglering har jag inte hittat.
Bilen står på verkstad för dämparbyte idag.
Håller tummarna för att det är värt pengarna och att bilen blir som jag förväntar mig att en BMW skall vara.

micke35
tjena!
Har precis samma fenomen som El Pirata,att det smälller vid skarvar och
hål i asfalten.Verkar det även som bakvagnen stutsar till några gånger
efter smällen.Har nivåreglering på min bil.Skulle dämparna vara slut vid 12000mil?Märkligt.
El Pirata,hjälpte det?
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Du raporterar väl hur det blev El Pirata, om det hjälpte menar jag.
El Pirata
Kan meddela att stötdämparbytet var rätt beslut. Bilen "smäller" inte längre vid småhål och asfaltsskarvar. Känns även mycket stabilare nu.

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
micke35:
ööööh... dämpare ska egentligen bytas vid ungefär var 4.000:e mil... så svaret på din fråga är ... ja.. typ..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Man behöver knappast byta stötdämpare var 4000 mil speciellt inte dubbelverkande kvalitets gastrycksdämpare.
I fornstora dagar när det enbart fanns oljedämpare som kan det varit vettigt bytesintervall.
Har en BMW dämpare gått sönder så behöver inte motsvarande dämpare på samma axel inte bytas om den inte passerat 5000 mil enligt BMWs normer

///MVH Hasso
Länk
micke35
Highway Star
Har haft ca 10 audi och bmw,som jag sålt mellan 18000 och 20000mil.
Har aldrig någonsin behövt byta några dämpare innan.
Men man vet inte vilken kinakvalitet det är som bmw har börjat använda
nu för tiden,sååå öööööh själv.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Highway Star: Byte var 4000:e mil? Det var det löjligaste jag läst på länge.
El Pirata
Highway Star, har du fastnat med fingret på ö-tangenten?
Byt du stötdämpare var 4000 tusende mil så ska du se att det släpper, typ.

sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Jag uppar denna tråd.
Har en e39 som jag gillar, men den har ett jäkla oljud bakifrån, och jag har upplevt det som att den vibrerar. Men på senare tid känns det nog mer som att den studsar fram, även på jämna fina vägar. Kanske har oljudet och studsandet något gemensamt.
Någon annan som bytt dämpare och fått en mjukare (och kanske rent av blivit av med det dova dunkandet) gång på sin e39 touring?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.