|
|
|
|---|---|
|
Jag har nyligen bytt min bil från en 1-serie (E87) till 3-serie (E90) Jag har kvar mina gamla vinterdäck på plåt. 185/60-16 86 H Goodyear Eagle UG GW3* ROF 6x16 Stålfälg RFT kört ca 1250 mil på dem. E87 har Inpressning: 42,0 Jag undrar går det att använda dessa däck till E90 med Inpressning: 34,0 Enligt förenade i malmö är det inte någon idé för: 1. Inpressnings skillnaden är för stort 8 mm. 2. Storleken på däcken bör vara 195 el. mer. Så vad bör jag göra nu? Måste jag köpa nya däck och sälja de gamla el. kan jag använda de nuvarande till min E90? | |
| Skaffa spacers med 5-8mm så har du rätt inpressning på fälgarna(glöm inte att skaffa anpassade hjulbultar)! Beträffande däcksbredden så är min kommentar att smalare vinterdäck borde vara bättre (högre "tryck" mot vägen", rallybilar brukar ha smala "snödäck", dålig jämförelse men ändå...) | |
|
Dawwe: Är det inte tvärs om? Dvs om man går från inpressningsdjupet 42 till 34 så kommer hjulet sitta längre ut!? På min 3.0S -72 som har fälgar med inpressningsdjupet 20 mm kan jag inte använda fälgar med inpressningsdjup 42 mm fram för då tar däcket i fjäderbenet! Per L |
|
|
Spårviddsförändringen får generellt vara +/-15mm, i detta fall blir det 16mm.... Kontrollera först och främst om du får frigångsproblem mot fjäderben, bromsok eller liknande, Verkar det funka så är det ok Vilken originaldimension har du på däcken på den nya bilen? |
|
| Per L: Korrekt! Lägre inpressning = hjulen "längre ut", Högre inpressning = hjulen "längre in"... Eller med andra ord: Sätt spacers på dina ET42 fälgar (förslagsvis 20mm) så kommer de passa:-). Donamir har alltså samma problem som du med dina fälgar, med spacers kan man gå runt problemet... | |
|
Dawwe: Javisst, nu har jag fått ordning på hjärnkontoret! Jag löste i och för sig mitt problem genom att köpa en omgång begagnade e20-fälgar. Blev säkert billigare än spacers i och med att jag lägger om däcken själv och också kan blästra rent ev rostig anliggningsyta mot däcket! Balanseringen fixar sig också genom ett gammalt fjäderben med borttagen tätningsring och löst satta lager smorda med symaskinsolja! Per L |
|
|
PerL: Hur löser du den dynamiska balanseringen med din balansapparat? Det är ju på liknande sätt man brukar balansera MChjul eftersom de enbart balanseras statiskt, men ett bildäck som är bredare bör även få dynamisk balans |
|
|
E36: Den dynamiska balanseringen lär bli svårt att klara med min apparat! Dock har jag hittills aldrig misslyckats med en balansering (om bara däck och fälg varit OK) så det verkar som om den statiska balanseringen är viktigast! Om det är som du säger att breda däck är känsligast för den dynamiska balanseringen så lyckades jag bra även med min statiska balansering av 265/35*18-hjulen till M5:an. Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.