|
|
|
|---|---|
|
Har IF som försäkringsbolar och har fått en parkeringsskada. Killen smet och nu undrar jag hur det hela går till... Har fått brev hem där det står att jag kommer åka på en självrisk på 4500Sek.!!! Frågade en kollega på jobbet och han sa att det inte finns något som kallas trafikskada längre. Det vill säga att trafikförsäkringsföreningen inte tar på sig dessa smitnings ärenden längre. Stämmer detta? Det verkar ju helt sjukt att jag ska åka på att betala och använda min försäkring för något nån annan åstakommit. Vad ska jag med en FET helförsäkring till om jag ändå måste betala skiten själv för!? Hur ligger det hela till igentligen? MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk | |
| www.tff.se/ | |
|
Antingen biter du i sura äpplet och tar sjr på 4500 vilket låter som du har högre än standard som är 3000 kr eller ber du if kontakta tff och se ifall dem tycker det verkar "troligt" att någon smitit då får du ersättning där ifrån och behöver bara betala cirka 2000 kr i sjr. Mpower |
|
| Som jag sade igår D: Polisanmäl smitningen, du har ju regnr och skrap fanns ju på bilen. Anmäl det till bolaget och låt dom utreda det. | |
|
Har du regnr så be polisen ta lite foto sen polis anmäl så slipper du betala något vilket är det bästa!! Mpower |
|
|
har du regnumret så underlättar ju det.. har du sen även ett vittne som såg händelsen så är saken biff.. åk till polisen, gör en anmälan där de tar bilder och/eller skriver om skadan. Ge dem regnumret och namnet på vittnet så är det hela löst. Då bör du komma undan det hela själv eftersom det blir gärningsmannen som får pröjsa med sin försäkring, dessutom blir han anmäld för smitning vilket kan innebära indraget körkort! Jag var själv utför just detta för 2 veckor sedan och väntar nu på en ny dörr. Jag var hos polisen och anmälde. Då hade jag inget vittne men de sa att om någon skulle berätta att de sett det hända så är det bara ringa till polisen så lägger de till vittnet i rapporten. Nu kom iofs gärningsmannen fram själv och erkände senare under kvällen (satte upp lappar i trapphuset) för han hade varit på jobbet under dagen/kvällen. Så det hela löste sig utan bekymmer för mig denna gången iaf.. Lycka till!! Diesel-räsern /Rickard |
|
| OK tilläggsförsäkring täcker självrisk upp till 4000:-. Skaffade nyligt en sån och det verkar ju som det kan vara värt de 52:-/mån det kostar. | |
|
TFF är till för de situationer där motparten är okänd. Är det så att du har reg.nr. på motpartens bil, ja då gäller inte TFF. Om TFF har upphört eller ej, känner jag inte till. Har du regnr. så sitter du väldigt bra till. Du kan kolla upp var han som körde på dig bor, åka dit och plåta bilen lite. Gör en polisanmälan om smitning, sen skickar du in skadeanmälan tillsammans med en kopia på polisrapporten till hans försäkringsbolag och inväntar ersättning. Så gjorde jag när en micra körde på en gammal E30 jag ägde, då fanns iofs vittne, men det gick bra. ___ 750-bloggen: Länk |
|
|
I och med att han vållat skadan, så är det hans trafikförsäkring som ska ersätta dig och inte din vagnskadeförsäkring. Du ska inte behöva betala självrisk, om du vet vem som körde på dig. ___ 750-bloggen: Länk |
|
|
Är det ett trafikfösäkrat fordon som orsakat skadan och man inte har regnummer, men polisanmälan kan styrka detta så är självrisken ca 1950kr till trafiksäkerhetsförriningen. Vet du regnummret men fordonet saknar trafikförsäkring är det samma sak. Alla andra fall får din vagnskada betala (om inte det andra fordonet har trafikförsäkring och du har regnummer och bevis) |
|
|
Därför är det viktigt att kolla upp självrisker INNAN det händer! På en ny bil kan självrisken vara upp emot 7.000:- Tufft att pröjsa för att någon annan förstör ens bil. Men tilläggsförsäkringen är nästan ett måste på dessa bilars självrisker. Jag fick erbjudande om gratis försäkring i ett halvår när jag köpte ny bil förra året, men betalade hellre några hundringar i månaden för att få en vanlig försäkring för att slippa stå där med runt 7.000:- i självrisk bara någon repar sönder lacken.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.