|
|
|
|---|---|
|
Jag har problem med skakningar i bil (520-93) och ratt. Med sommar däcken kom det vid farter över 140 och nu med vinter däcken kommer det redan vid 80. kommer speciellt fram vid acceleration och svängande körning, slutar sedan först när man släpper av och farten minskar under 80. Känns i hela bilen som om kraftiga vibrationer och även i ratten. Själv skulle jag vilja jämföra det med när en motorcykel börjar få vobbel. Har provat att låsa fast ratten med en rem och sedan lyft den fram och då finns det ett visst glapp i hjulen, går kanske att glappa ca 0,5 cm ute vid däcket. hittar inget glapp i styrstag och styrleder. Men verkar som det glappa jag kan känna i hjulen, kommer från styrarmen på styrservot. Vad gör man åt detta ??? tacksam för tips MVH Nybliven BMW åkare | |
|
kanske ska skriva också att hjulen är balanserade och jag har även provat att byta fram mot bak och det är ingen skillnad. bromsarna och skivor är ioförsig inte så fräscha men bromser tar fint och inget pulserande från skivorna inte. detta känns som något annat. |
|
|
KAn va för högt tryck i däck Kan oxå vara fel på bromsskivorna. Har oxå detta på min volvo o där är skivorna slut |
|
|
Ja jag får nog börja med att byta skivor och belägg fram, då dom ändå är dåliga. Så har jag ju uteslutit den komponenten iallafall. |
|
|
Tror inte detta kommer från skivor el dyl,utan glappet du har fortplantar sig i bilen,en aning obalans får stora propotioner med glapp.Tex kan en def yttre styrled ge ordentligt med obalans,kolla även så att inte nåt bromsok kärvar. Kolla snäckan den kan justeras,kolla även muttern på rattstången 32mm brukar bli glappt även där. Sök på snäcka/glapp/rattstång osv,så finner du nog nån lösning. Mvh/Micke |
|
|
spindelled alt en styrled |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Finns mycket som kan ge vibrationer under färd! Felbalanserade hjul Skeva fälgar Dåliga leder i framvagn Avsaknad av centrumring på fälg om dessa är till grövre nav! Anliggande broms på ena sidan alt en kolv som fastnat Skeva bromsskivor Dåligt stödlager Skev kardan Dåliga knutkors MVH Patrik Ögonstenarna:Länk |
| Skulle gissa på att bromsklossarna ligger emot skivorna och skapar vibrationer, har samma problem mest i 110-120 dock. | |
|
Jag har nu fått lösning på problemet. Missat att det skulle vara små tunna distansringar på fälgarna då dessa ej var BMW orginal. Däckmojjen fixade dessa och nu skakar den ej mer. tack för alla tips. /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.