|
|
|
|---|---|
|
Jag har förstått att bränsletanken är något som vanligtvis läcker på E28an, men vad är det vanligaste stället? Är det röret ner till tanken eller är det t om själva tanken som det blir hål i? Är det något som brukar kunna gå att åtgärda med tätning eller är det bara att sikta på en ny tank? Såg till min förfäran att min kära kärra läkt efter dagens tankning. Hade dessutom planer på att se vad den drar vid äkta snålkörning, något som gick helt till "spillo" nu. 1.35 liter vid blandad buskörning (stads + landsväg) drar den dock! (15 mil landsväg + 17 mil stad). | |
BMW-Yoda |
Köp ny tank. Billigast i längden. Det rostar först vid påfyllnings och ventileringsrören. Därefter brukar det börja i skarven mitt på. Bara det första brukar vara omöjligt att laga, i alla fall är det inte värt nedlagd tid och möda. Jag kan säga så här, har du rost i skarven då brukar det inte gå att få bort tanken och samtidigt behålla dom små rören hela. BMW-Yoda |
|
Hej! marcusbj Det finnes några klasiska ställen. 1. Locket till nivågivaren / bränslepumpen, åtkomligt under ett plåtlock i bagageutrymmet. Brukar se ut som en tesil efter sandblästring. Jag blästrade rent och fyllde sedan ovansidan med polyesterplast. Har hållit tätt i flera år. 2. Bränslerören, bara att byta till nya kopparrör 3. Mitt på tanken finnes en fläns som förenar övre och undre halva här uppe på den flänsen lägger det sig smuts i tjocka lager och förorskar rost. Jag har tenn-spacklat med gott resultat. OBS!! skölj ur tanken mycket noga många omgångar låt den sen stå och vädra. Om det luktar bensin ur tanken är den ej tillräckligt rengjord. Min fick stå en vecka med en fläkt som blåste luft genom tanken, innan jag vågade mig på att löda. mvh |
|
|
Nu har jag lokaliserat sprickan/hålet. Där tankningsröret är fäst, på bortre sidan, sett utifrån. Kan även meddela att det var ett helt grustag ovanpå och runt om tanken, snacka om dåligt att inte ha någonslags täckplåt så man slipper grus via hjulhuset. Frågan är nu om enda sättet att ordna detta är att demontera tanken och laga, lär ju vara grustag i tanken också? Tråkigt! |
|
|
Fråga 1: Vad händer med grus o dyl som hamnar i tanken? Förutom att det slammar igen filter, finns det nån förutseende detalj för sånt eller är det rent "livsfarligt"? Fråga 2: Är det en bra idé att köra tryckluft för att få bort gruset? Bättre med vatten? Tänker först försöka göra en tillfällig åtgärd genom att täta nederkanten av röret med "nånting", så vad gör man bäst i när man rengör? Täta med? |
|
|
hallo marcusbj! Glömde näma detta ställe i min förra redogörelse detta ställe var okså rostat för mig. Det finnes ej någon återvändo ta ned tanken ej så svårt. se till att du kört tanken så tom som möjligt. För att få en lagning som håller rekomenerar jag sandblästring tills du har en grå yta utan svarta prickar i ytan. sedan kan du laga med tennspackling eller plastic-paddinng, det viktiga är att få ytan helt ren innan man börjar laga annars fäster ej lagningen. mvh BLJ |
|
|
Hej igen! Glömde svara på dina frågor! Pumpen i tanken har en finmakig sil så någon risk för "grus i motorn" är det ej. Är rostskadan på påfyllningsröret så stort att du har fått in grus i tanken så måste du nog lappa röret. använd tunn mässingsplåt löd helst. Men P-P kan funka. mvh BLJ |
|
|
Sitter det förpump på 528'an? //Ticco "NICTIC RACING" |
|
|
På 528 sitter det inte förpump bara på 535. LTK, kung i Alingsås |
|
| tack! | |
|
har samma problem på min, tror det är där sladdarna går ner i tanken, ska det vara nån luftningsventil där, elelr kan man bara köra på med limpistoren ovanpå och täta alltihop? lättaste lösningen ju. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Tanken till min E28:a köpte jag på biltillbehörsfirman Laitis(Umeå)för ca1600:- i höstas.(utan några rabatter) Tycker inte det är värt att hålla på jävlas med div. rep. för den summan. Det som var dåligt i tanken var avluftningsrören(3st)och mittskarven. Jag var även tvungen att byta armaturen i tanken pga rostskadade rör i den också.Den var något dyrare än själva tanken!(1800:-) Så kanske får du ev. byta den när du tar o byter till en ny tank.Men jag bytte på 535:an o armaturen till 528 är säkert mycket billigare.. I tankarmaturen till 535 ingår som sagts tidigare en förpump,därav merkostnad. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.