|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
|
Om 80 000 ton salt är så lite i dina ögon, hur mycket salt menar du då att det blåser in från havet ? Eftersom du argumenterar om detta och här blottar din totala okunskap om hur Sverige ser ut, vi talar om en kuststräcka på ca 500 km Det är västkusten sedan kan man räkna per kvm saltmängden som faller. Och då talar vi om stora ytor. denna salt spridning är inte enbart när det snöat utan varje gång det blåser året runt.... Sedan så tror jag inte att det sprids 80.000 ton på de vägar som finns inom västkusten och det är detta jag talar om....jag vill se dina vetenskapliga studier på hur stor del av det saltet som sprids , kontra det som blåser in över västkusten ...vilken skada orsakar detta ...FAKTA ; FAKTA ; FAKTA För du menar väl inte att dina så kallade studier och vetenskapliga fakta inte tagit med detta i beräkning |
|
|
Håller med Steff99. Det säger sig självt att det inte kan vara särskilt mycket salt från västkustvindarna som saltar deras vägar, annars skulle inte saltbilen behövas då vägarna ändå skulle vara helt snö/is-fria. Svekke |
|
|
Här kommer någa svar på tidigare inlägg: Vem säger att saltet helt eliminerar halka förresten? undrar Anders S. Svar: Det gör faktiskt Vägverket själv. (Se nedan) ---------------- -Ja, salt är ingen garanti för att undvika halkolyckor - däremot kan saltet reducera risken. Vilket dåligt argument! anser Bones. Svar: På en saltad väg, som enligt Vägverket själv är halkfri och säker, (se nedan) är det väl tämligen oförståndigt och inkonsekvent att skylla en olycka på h-a-l-k-a, eller hur ? • Saltet h-i-n-d-r-a-r i-s-b-i-l-d-n-i-n-g. Utan salt skulle det bli svårare för trafikanterna att ta sig fram, på grund av snö och is på vägarna. •¨Saltet är påtagligt mer populärt bland dem som inte kör så mycket. De anser sig behöva en h-a-l-k-f-r-i v-ä-g för att kunna köra tryggt till sina resmål. • Smältande kemikalier är enda sättet att g-ö-r-a v-ä-g-a-r-n-a s-ä-k-ra att färdas på under vintern. • Men med hjälp av lite salt går det att smälta snö ända ner till minus 12 grader. Saltet "lurar" helt enkelt vintern. • På det sättet kan vi åstadkomma s-n-ö- o-c-h i-s-f-r-i-a vägar även när det är minusgrader. Ovanstående citat är hämtade från Vägverkets egen hemsida. -------------- Saltningen är ingen universalmetod som Vägverket kampanjer fått många att tro, utan har tvärtom stora brister både vad gäller trafiksäkerhet och ur miljösynpunkt. Saltningen är en otidsenlig metod som för länge sedan borde ha upphört och ersatts av en säkrare och mer hållbart alternativ. Avsikten med Saltupproret är bland annat att peka på dessa brister för att åstadkomma en förändring ... |
|
|
Ingesalt, Du är ju larvigare än jag först trodde. Du gör inget annat än märker ord med ditt sista inlägg. Vem som helst fattar väl att 1 saltning inte tar bort halkan för hela vinterhalvåret. Vidare så är man bra korkad om man uppfattar texten som att SALT = 100 RISKFRI VÄG. Är det så du tolkar vägverkets text så föreslår jag att du uppgraderar dig själv på något sätt istället för att driva en kampanj som inte är vettigt underbyggd. Saltet är till för att smälta snö och is, och det fungerar. Har man kört bil själv behöver man inte vara einstein för att se och förstå att det faktiskt fungerar i praktiken. Otroligt barnsligt inlägg måste jag säga. |
|
|
Anders S. Jag har inte talat om riskfri väg. Det är något du hittat på ! men vad vad betyder h-a-l-kf-r-i v-ä-g om inte en väg u-ta-n h-a-l-k-a ? Att läsa är förvisso en konst - men att få folk att läsa rätt är tydligen ännu konstigare ! |
|
|
Fakta med stöd i publicerade studier lyser med sin frånvaro! Du använder fritt citat från vägverkets sida ur sin kontext och tolkar dessa till din fördel. Dessutom kallar du dina opponenter för ej läskunniga - textbokexempel på dålig debattteknik. Vägverket har inga kampanjer och dolda agendor. Sanningen är att saltet är den mest kostnadseffektiva metoden att bekämpa halka. Förvisso har den nackdelar men fördelarna uppväger dessa. Vilka är alternativen som du vill att VV skall använda sitället? Hur skall det finansieras? |
|
|
Jag hänger på "Bones" fråga, eftersom du "Ingesalt" inte svarar på de jag ställt till dej. Intressant att få se alternativen, kostnader och miljöpåverkan..... |
|
|
Anders S. Saltet är till för att smälta snö och is, och det fungerar, säger du, som om det vore en nyhet. Men frågan är vad detta leder till för konsekvenser för trafiksäkerheten, några exempel: - Dålig sikt pga skitiga rutor - Smutsiga strålkastare försämrar sikten - Våta mörka vägbanor som ger reflexer och sämre sikt - Problem med bromsar - Problem med elektronik exvis. antisladdsystem - Djur på vägbanan - Snö- och issörja som kan ger sämre grepp - Fryspunkten förskjuts och överraskande halka kan uppstå - Högre fart ger våldsammare olyckor Det är bland annat detta som är avigsidan med saltningen ! ----------- Steff99 Intressant att få se alternativen, kostnader och miljöpåverkan .... Avsikten med Saltupproret är som sagt att påverka Vägverket att ta fram fungerande alternativ. Vidareutveckling av metoder som fungerat förr, ex vis, sandning har fått stå tillbaka för en massiv satsning på salt som enda fungerande metod, eftersom barmarksstrategin har varit rådande. Att så lite gjorts under de senaste 30 åren, för att hitta alternativa metoder till salt är bedrövligt. När det gäller kostnaden så torde den gott och väl uppvägas av de kostnader som man nu lägger över på oss bilister i form av rostangrepp, tvätt, rengöringsmedel, spolarvätska mm. Till detta ska även läggas de samhåöllsekonomiska kostnader som blir följden i form av ökat slitage på vägar, rostangrepp på brokontruktioner, skador på parkeringshus mm Jag förstår att ni har era skäl att försvara och applådera saltningen, men varför vägra att se alternativa lösningar och tänka i andra banor. Öppna era sinnen men kom ihåg att Vägverket är ingen gud som vi bilister måste tillbedja ! |
|
|
Ni som tjatar om saltfria vägar är välkommen på ett studiebesök i min Scania. Lämpligt läge,natt ,E4,blixthalka,rejält jordat ekipage dvs +60ton,jag håller i hatten. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
som en sista kommentar till "Ingesalt" Här under finns ditt bidarg till varför man inte skall halkbekämpa = SALTA ______________________________________________________________________ Dålig sikt pga skitiga rutor - Smutsiga strålkastare försämrar sikten - Våta mörka vägbanor som ger reflexer och sämre sikt - Problem med bromsar - Problem med elektronik exvis. antisladdsystem - Djur på vägbanan - Snö- och issörja som kan ger sämre grepp - Fryspunkten förskjuts och överraskande halka kan uppstå - Högre fart ger våldsammare olyckor Det är bland annat detta som är avigsidan med saltningen . ____________________________________________________________________ Detta visar bara din inskränkhet, frågan man kan ställa om du överhuvudtaget någonsin vistats på en isig väg. -Våta vägbanor är tydligen farligare än blankis, du är nog ganska ensam om att tycka detta. -Problem med bromsar...ja du, blankis gör väl inte bromsförmågan speciellt mycket bättre ...eller????? -Problem med antisladdsystem...så du menar att dessa inte är byggda för dåligt väder..du är på ett BMW-forum nu...vakna!!! -Snö o issörja ger sämre grepp...jaha ..jag tror och vet att många med mej tycker att blixthalka och blankis är en aning halare..men du vet säkert bättre. -Att högre fart ger våldsammare olyckor det vet vi alla...men om vi saltat bort isen borde vi kanske kunna undvika att komma över på fel sida.... Tycker att detta räcker med svar...men du lär väl fortsätta o visa din inkompetens med fortsatta nonsens svar |
|
|
Steff99, trucker mfl Jag har sagt det tidigare, men det tycks inte som det går in i skallen på er. Saltupproret handlar inte om att sluta med att "halkbekämpa" som det så vackert heter, utan att e-r-s-ä-t-t-a s-a-l-t-n-i-n-g-e-n med andra metoder, som tom. kan visa sig vara effektivare och kanske mindre skadligt än salt. Dock tycks det som att halkbekämpa för er är liktydigt med salt, om jag förstått det rätt. Frågan är då, vem om är mest inskränkt, för att använda dina egna begrepp. Man skulle nästa kunna tro att du jobbar på Vägverket ! Kom igen nu, stoppa inte huvudet i salthögen, utan inse att saltningen är en ohållbar och otidsenlig metod ... |
|
|
-Problem med antisladdsystem...så du menar att dessa inte är byggda för dåligt väder..du är på ett BMW-forum nu...vakna!!! skriver du ... OK ! BMW har kanske lyckats lösa problmen med inträngande fukt och salt i sin elektronik. Grattis i så fall, det finns andra märken som kan råka ut för detta ! |
|
|
Vad är nu ersättningen ?????????????????????...du fixar ju inget svar...så man kan ju undra vem som sitter med huvudet i saltet...... |
|
|
Steff99 Avsikten med Saltupproret är som sagt att påverka V-ä-g-v-e-r-k-e-t att ta fram fungerande alternativ. Vidareutveckling av metoder som fungerat förr, ex vis, sandning har fått stå tillbaka för en massiv satsning på salt som enda fungerande metod, eftersom barmarksstrategin har varit rådande. Var kom egentligen barmarksstrategin ifrån kan man undra, samtidigt som vi fick vinterdäck, friktionsdäck och dubbade däck ? Är saltningen och dess konsekvenser priset vi bilister får betala för de åkerier som inte anser sig ha råd att vinterutrusta sina fordon med ordentliga däck för vårt klimat ! Det är ytterst fegt och ansvarslöst av ansvariga politiker m fl. i beslutande ställning att inte väga ställa krav på den tunga trafiken på vägarna. Jag misstänker att detta är en av orsakerna till den barmarksstrategi som vi nu ser avigsidorna med och som vi får vara med och betala. Att så lite gjorts under de senaste 30 åren, för att hitta alternativa metoder till salt är rent ut sagt bedrövligt. Nu kräver Steff99 att jag plötsligt ska presentera alternativ till salt. Detta är väl ändå något för Vägverket och deras forskningsstab att fundera över. Detta är också en av avsikterna med Saltupproret. |
|
| om de kunde salta endast vid blixt halka så vore de ju bra ,men annars? | |
|
Och svaret på huvudfrågan vad vi ska ersätta saltet med är, jag vet inte!!?? Men hitt på nått.....!? :) |
|
|
Det finns en kemisk logik, "Ingesalt" vill inte ha hala vägar, blöta vägbanor , inget halt snömodd. Problemet är något som tydligen "ingsalt" inte fattat. Vilket halkbekämpnings medel man än kommer att hitta på i framtiden så kommer IS och SNÖ som smälter bli vatten oavsätt salt eller plusgrader. Detta är en av grundkunskaperna gällande fruset vatten. För man kan väl ändå inte vara så korkad att driva något så som sluta salta om det inte finns något alternativ. ______________________________________________________________________ detta skriver "Ingesalt" Nu kräver Steff99 att jag plötsligt ska presentera alternativ till salt. Detta är väl ändå något för Vägverket och deras forskningsstab att fundera över. Detta är också en av avsikterna med Saltupproret. -------------------------------------------------------------------------------- MEN...tyvärr så är det så, "Ingesalt" driver en fråga "sluta salta" UTAN att ha något alternativ, helt otroligt. Så varför lägga kraft på att ens bry sig om en persons vilda drömmar som då bevisligen saknar all relevans utan bara är en massa ordbajseri. Nä "Ingesalt" sluta upp, så skall du se att den gamla röda mannen med skägg kommer o hälsar på dej, ni kommer att trivas ihop, sanningshalten i ditt saltuppror och tomten är i paritet |
|
|
Att upphöra med saltningen helt blir naturligtvis svårt, men mängden salt borde kunna minskas kraftigt, utan att trafiksäkerheten blir lidande??? BMW CS #5139 |
|
|
Steff99 gör följande följande häpnadsväckande spådom om framtiden: "Vilket halkbekämpnings medel man än kommer att hitta på i framtiden så kommer IS och SNÖ som smälter bli vatten oavsätt salt eller plusgrader." Dessvärre gör han liksom i tidigare inlägg en liten tankevurpa, som innebär att h-a-l-k-b-e-k-ä-m-p-n-i-n-g ä-r d-e-t-s-a-m-m-a s-o-m a-t-t s-m-ä-l-t-a s-n-ö o-c-h i-s !!! Tänk så lätt det är att fastna i gamla invanda spår och inte se andra möjligheter. Att snö och is smälter i plusgrader är inget vi kan göra något åt, men skillnaden gentemot salt, är att det inte alls ger samma bieffekter. Lika oförtutet som tidigare fortsätter han också med att efterlysa alternativ: "MEN...tyvärr så är det så, "Ingesalt" driver en fråga "sluta salta" UTAN att ha något alternativ, helt otroligt." Otroligt och otroligt, för det första så anser jag inte att jag saknar alternativ, men det kräver förstås att man ger sig tid att läsa informationen på min hemsida. För det andra, så framstår det m-e-r o-t-r-o-l-i-g-t, för att inte säga högst anmärkningsvärt att den myndighet som har ansvaret för vägarna och vinterväghållningen inte under flera decennier har utvecklat fungerande alternativ till den nuvarande saltningen. |
|
|
OK!! jag accepterar detta ...alla har fel och saknar insikt, utan just du "Ingesalt" Hade du bara haft en liten ..märkväl, liten insikt om kemi och grundfysik så hade förstått hur dumt ditt sista svar är....men ok, du kan säkert sätta dessa lagar ur spel också.... Lycka till i din fantasivärld och jakt på demoner!! End of story |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.