AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.933

Varför allt detta f*rbannade salt!? =(

Sida 4 av 6
Ci
531
CiM
325ciM-04
jag kom o tänka på en sak: i upplands väsby ( norr om stockholm) saltar man inte vägarna och vad jag vet så dör inte folk som flugor heller. i sommras när man hade fullt upp med att köra rally mellan tjällskador på vägarna i stockholm, såg vägarna i väsby hur fina som helst. konstigt.
kicken
ja vad ska man säga?? , ..det är tragiskt med personskador i trafiken! .. (och ledsen bliiirr man när man ser en rostande bimmer) , ..salt eller icke salt ?? det är ju det som är det tragiska i alla dessa väderomslag! imorse 05.30 var det -5..klockan 14.00 +6 ???...sanslöst 22 december! , men skatten räcker ju inte till många salt/sandlass?? ett timmerekipage betalar ju ENDAST ca. 60 000/år ..hehe! och min 320d över 6000!! ..man kan ju börja undra vart våra pengar tar "vägen" :-) / kicken

kicken
Bra rutet Tobias !

Vi måste bli kvitt saltet av flera orsaker och få fram hållbara alternativ !

Läs mer på www.nordiq.net/saltupproret

Sven-Olof
Visst vore det optimalt om vi slutade salta!

Att driva en kampanj med felaktiga fakta och påståenden leder ingen vart!

Ingesalt duckar för argumenten och kommer med lösryckta citat från diverse publikationer istället för att presentera motargumet med stöd i forskning.

Visa vilka oberoende studier som du bygger dina påståenden på! Det skulle ge ett uns av trovärdighet.
Med anledning av de senaste inläggen, undrar jag vem som egentligen duckar för argumenten. Läs på bättre !
Att saltningen i sig skulle slita på vägarna har jag aldrig påstått, men att saltningen, pga av den leder till blöta vägar, bidrar till ett ökat slitage är korrekt !
"Med anledning av de senaste inläggen, undrar jag vem som egentligen duckar för argumenten. Läs på bättre !
Att saltningen i sig skulle slita på vägarna har jag aldrig påstått, men att saltningen, pga av den leder till blöta vägar, bidrar till ett ökat slitage är korrekt !

Ännu än gång duckar du och försöker lägga ansvaret på opponenten.

Det är en våt vägbana, tillsammans med dubbdäck som orsakar slitaget. Och att dubbdäck sliter mer på vägen är klarlagt. Saltet är en säkerhesbefrämjande åtgärd som sammhällsekonomiskt väger upp de olyckor som annars skulle uppkommit.

Saltet används för att förhindra isbildning på vägbanan. Det spelar rent praktiskt ingen roll vilket medel som används efter som konsekvensen är densamma - förhindra isbildning. Resultatet är att vägbanan är våt.

Det vore smartare att propagera för dubbfria däck istället eftersom vinsterna i form av minskat slitage blir så mycket större. Vägbanan kan som bekant bli våt av andra orsaker än salt.

Fakta:
Modden består av 46 procent asfaltrester och andra petroleumprodukter, 40 procent grus och sand och 7 procent gummirester. Endast 2 procent är salt och resten utgörs av fukt.

Saxat från Länk

Mot bakgrund av dessa fakta så skulle det alltså vara bättre att salta vägarna och förbjuda dubbdäck (iallafall i södra delarna av sverige)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ingemar Saltkvarn lyckades återuppliva ytterligare en tråd (1 år gammal) förutom den han redan startat...
St
119
Steff99
XC60 AWD MY11
Exakt samma förfarande i alla olika forum där samma person driver samma propaganda om saltet ...inga svar , vänder på påstående..hoppas de som läser detta förstår hur dåligt underbyggda hans påståenden är om man inte klarar att tala om av vem och när dessa fakta är framtagna.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Haha. Läste lite på sajten. Verkar som att upphovsmakaren har väldigt lite stöd för sina teorier. Istället väljer han att se det som en konspirationsteori. Inga organisationer eller sakkunniga förstår hur dåligt det är med saltet, alternativt ljuger dom för att det finns en hemlig agenda. :)
Ang. de senaste inläggen som utan att ta reda på fakta anser att mina uppfifter inte är korrekta, så vill jag säga att det mesta har stöd i uppgifter från Vägverket självt, VTI och andra undersökningar.

Saltningens negativa effekter är väl kända, men fortsätter eftersom man från Vägverkets sida inte utvecklat alternativa metoder. Vad Saltupproret syftar till är att visa att det finns en stor opinionen mot salt som rimligen borde få Vägverkets att snabba på utvecklingen av alternativ !

Det vore önskvärt om ni som är förespråkare för salt och vägra se dess avigsidor läste på bättre innan ni yttrar er !
St
119
Steff99
XC60 AWD MY11
Mao.så skulle alla dessa avigsidor finns på västkusten, skulle vilja se den vetenskapliga studien ang detta faktum,
Hur många ton salt blåser in med västvindar varje år och landar över svenska västkusten???
Vilka dödliga skador förosakar detta salt??

Jag vet inte vilka avigsidor du avser, men jag är övertygad om att du kan lägga märke till många av dem. Rostangrepp, blöta vägbanor, med dålig sikt, smutsiga bilar, vindrutor och strålkastare, stort vägslitage mm

Det ligger förvisso en del i det du säger ang salta vindar från havet, men faktum är att det saltas rätt så ordentligt på det statliga vägnätet i ditt län, fakstiskt mest i hela landet.

Jag vet inte om du studerat informationen på nedanstående länk ???
Länk

Till detta kommer dessutom ett okänt antal ton, som sprids på de kommunala vägnäten ...

Dödsolyckor pga saltningen förekommer, men förnekas naturligtvis av ansvariga, saltet dödar materiel pga korrosion och växtligheten som allér, skog mm dör pga av salt.
St
119
Steff99
XC60 AWD MY11
Just som du också har fattat, det saltet som sprids på vägnätet är som att pinka i Mississipifloden och sedan tro att det förosakar översvämning.

Välkommen till reality.....
"Jag vet inte vilka avigsidor du avser, men jag är övertygad om att du kan lägga märke till många av dem. Rostangrepp, blöta vägbanor, med dålig sikt, smutsiga bilar, vindrutor och strålkastare, stort vägslitage mm"

-Det beror på dubbdäcken och inte saltet i sig!

"Saltningens negativa effekter är väl kända, men fortsätter eftersom man från Vägverkets sida inte utvecklat alternativa metoder. Vad Saltupproret syftar till är att visa att det finns en stor opinionen mot salt som rimligen borde få Vägverkets att snabba på utvecklingen av alternativ !"

-Vilka alternatiba metoder? Sand som några nämnt här är inget hållbart alternativ då det blåser av vägbanan och klumpar ihop sig.
Alternativ för att förhindra isbildning finns men de har samma effekter som salt (förutom korrosion), nämligen att vägbanan blir blöt.

"Dödsolyckor pga saltningen förekommer, men förnekas naturligtvis av ansvariga, saltet dödar materiel pga korrosion och växtligheten som allér, skog mm dör pga av salt"

-Jasså? Vilka studier baserar du det på? Förnekas av ansvariga? Tror du allvarligt på en konspiration? Vägverket har ett uppdrag och en pengapåse som de försöker förvalta på bästa sätt.

Allt jag skrvit ovan är fakta och finns att läsa på vv:s hemsida.

Steff99 - Om 80 000 ton salt är så lite i dina ögon, hur mycket salt menar du då att det blåser in från havet ?
--------------------------------------------------------------------------------------
Bones - Det är tydligt att Vägverkets propaganda haft bra resultat på dig eftersom du inte längre ser några negativa effekter av saltningen. Självklart måste Vägverket fortsätta att försvara saltningen till varje pris, eftersom det är den enda fungerande metoden de har utvecklat under de senaste 30 åren.

Faktum är att en mängd olyckor inträffar på saltade vägar. Då brukar det heta att väglaget var halt. Hur kan det komma sig, när saltningen är såå bra och effektiv ?

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

"Faktum är att en mängd olyckor inträffar på saltade vägar. Då brukar det heta att väglaget var halt. Hur kan det komma sig, när saltningen är såå bra och effektiv ?"

Ett fantastiskt dåligt svar. Airbag räddar liv och dubbdäck räddar liv men ändå förekommer det dödsolyckor, trots användningen. Hur kan det komma sig... Behöver debattnivån ligga så lågt verkligen?

Dåligt och dåligt, det är upp till dig att bedöma. Men en saltad väg ska väl ändå inte vara halkig, eller hur ? Det är väl liksom saltvännernas huvudargument att saltningen e-l-i-m-i-n-e-r-a-r h-a-l-k-a och gör vägarna trafiksäkra för att ... rädda liv ?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag bedömer svaret som dåligt ja.

Vem säger att saltet helt eliminerar halka förresten?
"Bones - Det är tydligt att Vägverkets propaganda haft bra resultat på dig eftersom du inte längre ser några negativa effekter av saltningen. Självklart måste Vägverket fortsätta att försvara saltningen till varje pris, eftersom det är den enda fungerande metoden de har utvecklat under de senaste 30 åren."

-Det beror på den enkla sanningen att salt är kostnadseffektivt om vi ser till nyttan det genererar. Salt används av fler länder än Sverige. Så din konspirationsteori om någon slags egennytta för VV och propaganda faller på egen orimlighet.

"Faktum är att en mängd olyckor inträffar på saltade vägar. Då brukar det heta att väglaget var halt. Hur kan det komma sig, när saltningen är såå bra och effektiv ?"

-Ja, salt är ingen garanti för att undvika halkolyckor - däremot kan saltet reducera risken. Vilket dåligt argument!

Olyckor kan inträffa på torr asfalt under optimala förhållanden om bilföraren överskattar sin och bilens kapacitet. Det är ju inget argument för att förbjuda asfalt.
"Men en saltad väg ska väl ändå inte vara halkig, eller hur ? Det är väl liksom saltvännernas huvudargument att saltningen e-l-i-m-i-n-e-r-a-r h-a-l-k-a och gör vägarna trafiksäkra för att ... rädda liv ?"

Saltet reducerar risken att råka ut för en halkolycka - det finns statisktiskt underlag för att stödja detta. Det finns ingen som påstår att saltet är en garanti för att helt eliminera olyckor.

Saltet är fortfarande den mest kostnadseffektiva lösningen för att förhindra isbildning på vägen och därmed reducera risken för olyckor.

ingesalt - kom med sakliga argument istället. Och när du presenterar någonting som fakta så måste det finnas stöd för detta.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.