|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
|
Kanske det... Hade 3 saltbilar på verkstan i decembern nu o ingen av dom kunde sätta igång saltaren för att den har röstat ihop! :) BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Glömde en sak till som en "kommun gubbe" sa: -Först o främst blir det landsvägar o dom vägar där busar går som kommer att saltas, resten får vara... BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Låter ju betryggande om de ska skära ned på saltet. Man får hoppas att de håller va de lovar. Dock verkar det ju som en konstigt löfte eftersom det uppenbarligen saltat dom dagarna som det är flera plusgrader :( Grabber: Lite komiskt det där med att saltbilarna inte kunde köra för att de hade rostat ihop :) De siffror jag skulle vilja se är hur mycket salt som vägverket och kommunera i landet köper in varje år. Någon som vet vart denna statistik kan finnas? |
|
kilroy |
Lite info om vägsalt finns här... Länk "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
kicken |
ja fy f-n för salt! , och vad gäller tunga fordon så är det så är det för dåligt betalt helt enkelt, (därav fjolårsdäck för många) .. timmerbilen våran har nya dubbade fram och michelins värsta saipade för i år bak..(men det är så j-vla enkelt att om det blir blixthalka så ska man STÅ STILL/ STANNA med ett tungt fordon) , så är det ju med vanliga bilar också.. riktig vinterväg ska det vara , isgata "kallhalka" ..då är det halt...men rent och ljust och fint.. snörök som gör grejerna blankare ..och man slipper alla kemikalier..det tjänar hela sammhället på... salt är bara ett sätt att skrota bilar och vägar!!! dessutom kommer aldrig nuvarande bilismen klara sig utan detta "skit" när dom tror att man kan åka 100km i varenda kurva?? hehe! (om dom inte har hunnit saltat då) ..kaos! ..eller om den saltvåta vägen har drabbats av en temp runt 16- grader, ja då är det också strul kicken |
|
Länk Så här kör folk när dem litar på salt =) |
|
|
kicken: du har inte kört så länge va? Det är möjligt att man kan låta en timmerbil stå någon dag eller så när vädret inte är det bästa, men för de flesta chaufförer finns inte denna "lyx" Grejorna SKA fram NU!! Tragiskt men sant, har någon en annan åsikt blir man inte långlivad i yrket. Har själv kört stycke, matvaror och post i 11 år. "If you have a hammer, most things look like a nail". |
|
| salt eller inte så avgörs det väll av hur folk kör på vintrarna, man blir jo omkörd då och då av nån som ligger runt ca160 och jag tror inte saltet gör så mycket nytta för den bilen, tycker folk ska köra försiktigare helt enkelt under vinter halvåret | |
|
Jag vill gärna prova en vinter utan salt, sen kan vi diskutera om det är bra eller ej. Dags att skriva på här. Länk /Fredrik Min Z3. Länk |
|
|
Är Ni mot saltet? Fyll in: Länk BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Är Ni mot saltet? Fyll in: Länk BMW - Beroende Med Wilja! |
|
| I stort sett är jag ingen saltvän men tidigare i kväll i Värmland undrade man var saltkaren var, när de verkligen skulle ha behövts. Vägen mellan Kristinehamn och Filipstad var så hal bitvis att jag nästan aldrig har upplevt dess make. Helt otroligt, man hade nästan svårt att hålla sig kvar på vägen trots dubbdäck och extremt låg fart. Lite ovant att polisen blåser förbi med blåljus och en hissnande hastighet på bortemot femtio kilometer. | |
|
Jag vet en del predikare som vill tro att BMW-bilar skall tåla vad som och hålla länge. Inklusive svenskt vintervägklimat och dess saltterror. Jag har en enklare lööösning (utan salt i): Ställ av/in/hem vagnen nånstans i oktober-nov ............. och ställ på den igen nånstans i mars-april-maj. Under tiden kör man en billig offer-bil - som får rosta sönder hur möet den bara vill! Eller så tar man bussen i stället..... ;--) F |
|
| Fenn: Jo det är ju den enda lösningen om man vill behålla sin bil i fint skick. Min Porsche är avställd nu under vintern och så åker jag Volvo 745 istället. Den tråkiga är att jag även vill behålla volvon fin så det blir ju en del rostlagning till våren. Men den funkar fint som "offer-bil" :) | |
|
Kicken: "timmerbilen våran har nya dubbade fram och michelins värsta saipade för i år bak.." Får man verkligen köra med dubbdäck på en så tung bil? ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Ja det får man men hur bra dom är i längden kan man bara undra. Vikt + tryck + värme = ingen lämplig kombination specielt om man ska köra på isig väg i skogen då bubbar är inte varma utan heta. Men kör man mycket "off asfalt" så är det väl bra?.... BMW - Beroende Med Wilja! |
|
kicken |
tjenixen micke olsson! nopp! har aldrig kört annat än "rangering" in och ut ut verkstad o tvätthall här hemma:-) jag kör skördare i skogen ,,, men min farbror som kör den "dubbade bilen" har kört rundvirke i princip i hela sitt liv, och jag skruvar allt på den bilen, (har skruvat allt på åkeriet i 15år så man är nöjd på saltet nu:-) bara belysningen är en cirkus, stambyte/lyktor vartannat år, annars är det fel varannan dag, som sagt grejer och varor ska fram ..men vi har inte för avsikt att skada andra eller våra egna folk och fordon, (så j-vla bråttom är inget!!! vi har kört virke och grus-plogning och allt annat j-velskp sen 50-talet och vi knegar fortfarande vidare i våran "lunk") grabber! det funkar kanon med dubb i våran region/körning .. ädå blir det mycket asfalt men utvecklinen går framåt.. i sorsele har sopbilarna 1000 dubb i varje framhjul..hehehe! m.v.h kicken! (p.s nu julstäda) kicken |
|
Hörde på nyheterna igår att det var trafikproblem i norra sverige, hmmm har "vi" sörläningar redan tagit semester och åkt till fjälls ? För det kan väl inte vara så illa att proffsen i norr har problem med sin vintervägskörning? Dubbdäck på lastbil är tillåtet men fungerar i praktiken bara på bilar som inte åker längre sträckor utan typ sopbilar, räddningstjänst mm På bilar som kör 2-3000 mil /månad räcker dom inte särskilt länge. Med den skatt en trafikant (alla kategorier) betalar så kan man kräva att få åka så säkert som möjligt HELA året, och argument som att det blir skitiga bilar känns väl sådär. Rosten kan jag väl hålla med mer om men sverige har ju trots allt en väldigt gammal vangspark, jag minns när farsan bytte framskärmar på en Amazon som var 7-8 år, vem har sånna problem med en -99 el -00a ? (förutom Opel ägare då..) "If you have a hammer, most things look like a nail". |
|
|
Ja, jag skulle vilja säga att i princip alla nya bilar idag skulle säkerligen behöva byta framskärmar efter 7-8år. Nya bilar idag rostar ju som bara den. Farsans 530 årsmod 2002 har redan rost =( Tog lite över 12år innan våran volvo 745 fick en rostros, så jag vidhåller att det va "bättre förr" :) /Tobbe |
|
|
Jag vet inte hur det var eller är rent generellt men min E39 99a är halvrutten , tvättar ofta men låter han gå som offeranod på vintern då det är en klent utrustad bil som jag inte tycker är värd att spara på. så nog rostar dagens bilar. Jag har sett nyare bilar ruttnare än min egen dessutom , men oavsett kostnaderna för korrossionen på privatägd egendom har vi ytterliggare korrossionskostnader på broar osv. , sedan känns ju det här saltet riktigt otrevligt när man var inne och läste på "saltupproret" sidan... är bara hälften sant så tycker jag att vi skulle slutat salta på 80-talet och att vi nu får skylla oss själva samt att det är på gränsen till synd om oss som sitter med våra nu framröstade politiker vi förtjänar. illa. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.