AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.934

Varför allt detta f*rbannade salt!? =(

Sida 2 av 6
Visa användare
126
Alucinor
Subaru Forester 2,5XT -06
Fina vintervägar är väldigt sällan problemet. En fin norrlandsväg som är kritvit av snö och där tempen ligger på -10 eller lägre är rena drömmen... Men för er som tror att det är så under hela vintersäsongen nere i södra och mellersta sverige har ganska dålig koll. När det regnar och vägen är -2 grader, vilket inträffar OFTA i tex sthlm, gbg osv, hur bra vinterväg blir det tror ni? Och som jag nämnt tidigare så har vi den tunga trafiken att tänka på också. Tror ni att en chaufför som råkar ut för blixthalka bara kan vrida av nyckeln och ta en taxi (med dubbdäck) hem? I dagens läge dessutom, där varorna ska komma fram i tid till varje pris, annars byter kunden man levererar varor till, transportföretag. Många kunder vi har på åkeriet jag kör för har ett s.k rullande lager, där varor som kommer i tid är avgörande för kunden.

Men jag vill absolut inte propagera för saltet! Det finns som sagt tillfällen man då man verkligen blir fundersam. Mötte en saltbil idag mellan söderhamn och tönnebro. Tempen låg på +5 - +6...
Det kan ju vara så att de saltar inför nätterna också.
Är det +5 grader på dagen så kryper det gärna ned till 0 och under på natten.

Jag är ingen saltfantast själv utan tycker de kan skippa det helt och hållet.
Känns skönt att glida runt i Centralamerika denna årstid, inget fjasigt salt. Har en bil som är ifrån -04 och den ser helt ny ut under.
En annan -02 som även den ser väldigt fin ut. En -99 som iof är riktigt slutkörd men som i alla fall, undertill, lever ett lyckligt liv.

Dubbdäck tycker jag dessutom är skräp, i Skåne. Där det är riktigt halt kanske(max?) 3 dagar per år, underkylt regn. Mediumhalka kanske 10 dagar.
Att harva runt med dubbdäck i säg 4-5 månader tycker jag inte är befogat, med tanke på hur de bromsar på vanligt underlag.
Friktionsdäck, i enlighet med en föregående talare, fungerar bäst i Skåne. Om man bor längst med kusten.
Det är ju bara att ta det lugnt några månader, och sedan återigen få stampa plattan i mattan framåt vårkanten.

Dubbdäck är iof väldigt kul på hyrbilar, även i Skåne.

Tyckte också att något förslag på halkkörning var vettigt.
En tur till banan säg vart 3:e år, skulle ju bara vara kul att få sladda helt lagligt.
Lägg pengarna på utbildning istället för att sprida salt överallt.

Känner en person som jobbar på statliga organet X väldigt väl, det här borde diskuteras. Skall maila på en gång!

Tänkte dessutom att vi kunde starta någon slags motion som förbjuder all nybilsförsäljning av bilar med 0-100 tider på över 6 sekunder. Är ni med?!
"Där det är riktigt halt kanske(max?) 3 dagar per år" - Vart var du förra vintern, när snön låg i tre månader? Jag kan med stor säkerhet sägas att dubbdäck gjorde stor nytta då för många, även om jag själv ínte hade sådana.
Tyvärr är inte utbildning ett alternativ till salt, eftersom en del människor har väldigt svårt att ta till sig ny information. Man ser ju bara i trafiken hur det står till med vissas trafikvett - vilket de borde lärt sig i körskola. det funkar uppenbarligen inte.
Socker.. Ja, varför inte, jag vet ej. Är det lika effektivt?

Anledningen till att det itne saltas i norrland är väl att det ofta är -10 eller kallare, och då gör saltet ingen nytta, emedan det i södra sverige (stockholm och nedåt) ofta är runt nollan (då isen/snö smäter om det är lite sol) på dagen, och sedan kryper under till miunsgrader på natten. Då gör saltet fatkiskt susen.

Men att salta nu?? verkar tokigt.

--
Markus
kilroy
Saltet lär vi få leva med även om själva saltet kan bytas ut mot andra produkter med bättre miljöegenskaper och mindre korrosiva effekter på våra bilar.

Dubbdäck är det överlägset bästa alternativet för skånska vägar enligt min uppfattning. Den osynliga svarta halkan som Skåne drabbas av vintertid klaras bäst med dubbar. Att man tvingas köra dubbat under perioder då det är barmark är något man får leva med. Det uppvägs av alla de gånger temperaturen ligger och pendlar runt nollstrecket då det kan frysa på snabbare än man hinner blinka.

Mvh kilroy

"Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad"

Håller med om det många säger att dubbdäck gör susen under vintern då det finns dagar med mycket snö och is här och var. En ny uppsättning "bra" dubbdäck jämfört med dubbdäck som är 3-4 år gamla gör en extrem skillnad. Om man skulle lägga pengarna någon annanstans, istället för på den oerhörda mängden salt som vägverket inhandlar varje år, så tycker jag fortfarande att folk kan få välja mellan utbildning på att köra bil eller en subventionering av "bra" nya dubbdäck.

Visst kan jag förstå "syftet" med att salta inför en kall natt då det väntas frost, men här i stockholm så såg jag senast frost i slutet av oktober/början av november. Sen dess tror jag inte att vi har haft minus grader under natten. Så nog är det förjäkligt att de saltar ändå trots allt!

utlandsfantomenno1: Jag tycker i högsta grad att detta borde diskuteras! Skicka jätte gärna ett mail och kanske t.o.m länka till den här tråden. Jag är mycket öppen för en diskution att strida mot den stora mängd salt som öses ut! Det kan ju iallafall vara en början om de slutar att salta i onödan! Det lär ju kunna spara hälften av mängden salt varje år.

Mvh Tobbe
Hittade en mycket intressant hemsida om vägsalt:
Länk

Bra läsning!
Sunkmarkus:
Förra året var jag i Sverige under vintern.
Visst låg snön länge, men vad jag menar med riktigt halt är blixthalka och inte lite snö vid sidan om vägen. När den sätter in är det bara dubbdäck som fungerar, hyfsat.
Är ju inte särskilt halt särskilt ofta tycker jag i alla fall.
Upp på motorvägen och in till Malmö, inga problem alls.
Kör med mina friktionsdäck eftersom dubbdäck bara får antispinnlampan att blinka ganska mycket, skulle blinkat även på sommaren.

Finns det inte någon studie som visar hur dubbdäck bromsar i förhållande till friktionsdäck? På vägbana som inte är hal alltså.
Skulle bli ofantligt förvånad om de inte bromsar ganska mycket sämre.

Att utbildning inte har effekt, njae där får jag nog invända.
Kom hit till Nicaragua och se hur de kör, sedan kan du snacka om trafikvett eller ej i Sverige. Såklart finns det folk som inte kör hyfsat i Sverige, men det är undantagsvis man ser någon riktigt blådåre i Sverige.
Rattfylla, omkörning med möte, rödljuskörningar, 2X hastigheten bland kossor och hästar på vägarna. Vardagsmat på dessa breddgrader.
MYCKET riktiga olyckor där det är dragspel kvar av bilarna.
Här köper man körkortet för en tusing, sedan är det bara att gasa.
STOR skillnad på Sverige och Nicaragua. Skillnaden? Utbildning.

Utbildning har effekt, om den är accepterad.
Det är som trafiklagar, om de har acceptans så respekteras de. Utbildning har att göra med om man respekterar saker eller ej.

Om vägsalt är så jätteviktigt, varför har inte Gotland 50% mer olyckor på vintern?
Det är väl klart att utbildningsnivån har effekt, det är mycket riktigt - men till en viss gräns. Överraskningsmoment går inte att utbilda bort, tillexempel att ett barn kommer utspringande på vägen eller att det kan vara halt. Man kan utbilda så att folk vet riskerna och hur man ska agera, men inte var och när det behöver tillämpas. Därför tror jag inte att enbart utbildning hjälper. Isåfall kunde vi tagit bort vajerräcken (alla vet att det är falrigt att köra över på andra sidan på en väg), farthinder (alla vet att det är dumt att köra i 70 på en smal väg mellan villor) och andra hjälpmedel också, i samma logik.

Och jag har helt annorlunda erfarenheter av förra vintern eftersom jag inte endast kör på motorvägen till malmö och inne i stan. Om man kör på vägar som inte trafikeras så tungt så ligger snön kvar längre, och det plogas inte lika intensivt - men det är offtopic och bara uppfattningar om saker och ting..

--
Markus
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Vad ska man ha dubbdäck till i bl.a. V.Götaland som lider av översvämningar?
Friktionsdäck räcker gott i många delar av lander.

BMW - Beroende Med Wilja!
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Studier och studier, det räcker att gå till AMS vinterdäckstest. Där testades dubbat och odubbat i samma test vilket ger jämförbara siffror. Ingen bromsning på torr asfalt, men väl på våt asfalt, som torde vara denna vinterns hittills vanligaste väglag. Där skiljer det en meter mellan bästa friktionsdäck och bästa dubbdäck på vått underlag, till friktionsdäckets fördel. På is därimot är skillnaden nästan 20 (!) meter, till dubbdäckets fördel.

Mycket mer än så behövs inte för att förklara mitt val. Dubbat, alltid dubbat. Får offra en meter i vinterblötan, men vinner 20 meter om blötan har frusit till till svartis bakom krönet.

Auto Motor & Sports vinterdäckstest: Länk (PDF)

Sex på alla fyra, roligast så!
mi
68
mickeolsson
X4 30i G02 -21
428i F33 -15
Börjar bli ruskigt trött på allt tjafs om att saltet ska bort frän våra vägar. Norrland går INTE att jämföra med mellan sverige, så enkelt är det. Varje år kommer spydiga kommentarer däruppifrån om att vi ska lära oss att köra bil, den som inte har suttit i en fullastad tradare i 5km/h och inte kunnat göra någonting för att hejda framfarten, ska inte uttala sig om saltets vara eller inte vara (jodå, vi byter till klippnya vinterdäck, Nokian på driven och Michelin på styren varje vinter) Jag har tvättat några bilar i mina dagar, jag har även svetsat rost och bytt buckliga plåtar men jag är fortfarande vid liv och har inte kört ihjäl någon annan heller. Väldigt många MÅSTE ut i trafiken, och har inte valet att åka när vädret tillåter, hela nätterna när den riktiga halkan brukar slå till. I början av november var det riktigt kaos i stockholms området, då blev saltbilarna tagna på sängen, hur tyckte ni att det funkade då? Dessutom: alla som tjatar om dubbfriadäcks förträfflighet, ni åker snålskjuts på alla som kör dubbat, vägarna skulle vara spegelblanka utan dubbdäck och salt.

"If you have a hammer, most things look like a nail".
Visa användare
126
Alucinor
Håller med mickeolsson till fullo!
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
jag tror micke kom med det vettigaste inlägget i denna tråden hittills!

Diesel-räsern
/Rickard
Mickeolsson: Jag märkte tyvärr ingen förbättring efter att saltbilarna vart framme dagen det var snökaos i Stockholm. Åkte runt på 1 säsong gamla Gislaved Nordfrost 3 i min gamla Volvo 745 -88 och det gick alldeles utmärkt att köra på osaltade vägar. Tycker faktiskt det vart värre där de hade saltat eftersom det vart så mycket snömodd på de vägarna. Sen åkte tyvärr de övriga 80% av bilarna med sommardäck, men jag tycker faktiskt att folk får bannemig skylla sig själva. Metrologerna hade varnat i flera dagar innan att det skulle bli snökaos, men folk bara sket i det verkar det som. Som man bäddar får man ligga.

Jag åkte lite varstans den eftermiddagen/kvällen och runt Täby och in mot stan så var det saltelände och kaos överallt. Bilar som låg i diket och vid vägrenen helt enkelt överallt. Sen när jag åkte hem mot Åkersberga så vart jag chockad. De hade inte saltat vägen den var kritvit och klar å fin. Vi har en brant låååång backe innan åkersberga som kallas för stavabacken och jag trodde att den skulle vara hal som såpa, men allt gick som en dans med fin och packad snö på vägen. Det skumma var att det fanns inte ens bilar längs vägrenen eller diket i Åkersberga. Jag hittade 1 bil som hade kört av vägen å sen va det inget mer. Antingen hade folk från (landet) åkersberga i detta fall lite mer sunt förnuft å hade satt på sina vinterdäck i tid eller så kör de lugnare eller både och.

Nä, jag håller fast vid att salt är onödigt och bra dubbdäck är A och O!
Visa användare
126
Alucinor
Salt är långt ifrån onödigt för dom som kör tung trafik. Dom som påstår annat vet inte vad det handlar om att försöka hantera 60 ton bil och släp på glashala vägar. Fortsätt ni att köra (eller välja att stanna hemma) med era personbilar med dubbdäck, men vi som MÅSTE ut på vägarna oavsett om det är underkylt regn med isgata som resultat eller inte, uppskattar att det då saltas.
Funderar på om det är någon skillnad att köra lastbil i mellansverige jämfört med Gotland...? Gotland har ju rätt så likt klimat som stockholm och städer runt omkring. Hur tar sig busstrafiken och lastbilarna sig runt där? Är på gotland runt nyår varje år och har inte upplevt att lastbilar har kört av vägen då det har vart halt och tok mycket snö på ön. Nu vet jag inte hur det är att köra tung lastbil då jag inte har befogenheter till det, men det var en tanke som slog mig.
mi
68
mickeolsson
X4 30i G02 -21
428i F33 -15
Har tyvärr ingen doktorshatt i ämnet friktion, men en anledning till att Åkersberga, Gotland eller valfri småstadsidyll har "bättre" vintervägar torde väl ändå bero på en viss skillnad i trafikmängd och därigenom mindre friktion som värmer vägbanan som sedan blixtsnabbt fryser till. En anledning som jag kan tänka mig.
Jag försvarar definitivt inte idioter som åker sommardäck på vintern. Varningar om detta väder kom väldigt tidigt, men saltbilarna kom ut mycket sent. E18 tex blev avstängd vid Ekolosund vid 8 snåret morgonen efter värsta eländet, bilarna släppte man dock ända fram till avstängningen ännu vid 10.30, sen fick dom åka tillbaka till enköping för att sedan åka gamla vägen som var osaltad. Så skyll inte alla olyckorna på att folk inte kan köra bil, en stor bidragande orsak är nog alla "miljötänkande" nollor som inte har en aning om hur det är ute i trafiken under dygnets ALLA timmar.
Miljön blir ju mycket bättre om bilarna ligger och släpper ut oljor i dikena... Alucinor mfl verkar åtmindstånde veta hur jag vill att min arbetetsplats ska se ut. (förmodligen hans med)

"If you have a hammer, most things look like a nail".
Ci
531
CiM
325ciM-04
salt är ett viktigt mineral för kroppen. även djur vet att kroppen behöver salt. därför är det så j**la många djur vid vägkanten vintertid.
i andra länder är det inte så ovanligt att man ser bilar som är 30-40 år gamla och fortfarande i tjänst.

bort med saltet och gruset som hälls ut vinter tid. fungerar lika bra om inte bättre med SAND.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
CiM> Tyvärr, det funkar inte bättre. Sand blåser bort, och sand har ingen förebyggande verkan. Dessutom ger det attans fina stenskott. Annars hade det sandats överallt, eftersom att det tydligen är mycket billigare.

Vägverket har dragit ner ordentligt på saltandet. Har sett siffror, men har dom inte i huvudet nu. Här i trakterna saltas inte endel mindre vägar som saltades förr, men framför allt sprids mindre mängder salt när det saltas.

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag har också hört (eller läst här) att denna vintern skall det saltas betydligt mindre än tidigare år? Hade verkligen varit trevligt om de stämde, ngn mer som kan bekräfta?

BMW CS #5139
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.