AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.937

Varför allt detta f*rbannade salt!? =(

Sida 1 av 6
Jahapp, då har det kommit till en punkt i år igen, då det var dags för mig att predika om vägsaltet! Jag vet att "Hasso" förmodligen kommer att flina åt detta inlägg, men det gör inget. :)

Nu vet jag inte exakt hur det ser ut i landet utanför Stockholm, men jag kan tänka mig att det är likartat på sina ställen. Så... Nu undrar jag, varför i hela friden åker saltbilarna runt nu och öser ut salt på våra vägar? Idag var det +13 grader under eftermiddagen och rutan på bilen blir helt kritvit av äcklig natriumklorid och som jag läst mig till, även magnesiumklorid. Här i Stockholm så har det vart mellan +5 till +13 grader varje dag sen runt den 10:e November. Det har regnat en heldel imellanåt så man tycker ju att saltet borde vara borta, men icke.

Vi fick ju en finfin snöstorm i början av November, när alla som inte kunde köra bil i Stockholm (d.v.s rätt många), körde av vägen eller lämnade sina bilar på motorvägen för att de hade sommardäck. Då kan jag förstår att det behöver saltas. Men en vecka efter det så var all snö borta och sen dess har jag ändå sett saltbilar ösa ut sk*ten på vägarna. Visst, vägverket vill salta i "förebyggande" syfte, men vadå!? Prognosen för Nov och Dec har sagt ingen snö i Sthlm och många plusgrader!

Det snackas om att vi måste bli mera miljömedvetna och hej å hå, men va gör det om en saltbil väller ut cirka 1 ton salt per varje kilometer saltbilen åker. Och när det dessutom inte ens är nödvändigt! Kollar de inte på väderprognosen, eller va e det frågan om? Det kanske t.o.m är som så att de känner att, "-Nu måste vi göra av med ransonen som vi har köpt, eftersom vi varje år köper mellan 300.000-400.000 ton salt i Sverige". Vad kostar inte det!? Och var kostar det miljön?

Jag vart ännu mer förbannad när jag läser flera hemsidor om vägsalt på nätet. På sommaren t.ex så använder man vägsalt för att binda damm på vägen.

Citat: Saltet har den goda egenskapen att det drar åt sig fukt från luften när vattnet i vägmaterialet försvunnit. På så sätt behålls fukthalten i slitlagret även under längre torrperioder.

Inte konstigt att vägarna nästan aldrig torkar upp på vintern även om vi har haft 3-4 soliga dagar!

Sen på Sydsvenskans hemsida finns det en artikel att vägsaltet kostar oss bilister i snitt 1500-5000kr per år per bil, p.g.a rostreparationer etc. Detta skulle i mildaste omfattning då vara att saltet kostar Svenska folket 6 Miljarder (inte miljoner) per år. Jag förstår faktiskt inte vad det är frågan om.

Kan man istället inte satsa pengarna på t.ex subventionering av bra vinterdäck till bilisterna varje år, eller varför inte en kurs i halk-körning varje år för att få ned olyks-statestiken? Istället för att förstöra miljön. Saltet rinner ut i grundvattnet o.s.v.

Hoppas det finns fler som vill diskutera detta! Känns inte helt okej att de gör på det här sättet :(

Mvh Tobbe (Som jag finbilen i garaget under vintern!)
Håller med ang saltet, det är ju helt onödigt när det är typ 10+, men däremot så kan det vara bra när det är halt för de som inte kan köra bil, som tex min svärmor. Säger man till henne att hon ska träna lite på en tom parkering när det är snö säger hon "man ska inte leka med en bil".

/Peder
Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
Den som icke kan framföra fordon på osaltade vägar skall ej framföra fordon om vinterhalvåret , så enkelt är det.

Skiten förstör dessutom grundvattnet och kostar djävulska pengar i korrosion på bilparken , de där 1500-5000 kr per år tror jag inte alls på , snarare 20 000:- per år/bil är sanning när man räknar karossrost , kondensorn (jajust vi räknar HELA bilen !!!) , fjädrar , bromsar , vindrutetorkarmekanism osv osv osv...

Saltas gör det väll för att någon beslutsfattare är god vän med någon som säljer salt ? jag kan då inte se något annat ens med god vilja. bättre att vägverket lägger pengarna på våra livsfarliga spåriga vägar istället för att salta upp pengarna...
Visa användare
126
Alucinor
Subaru Forester 2,5XT -06
Citat: "Den som icke kan framföra fordon på osaltade vägar skall ej framföra fordon om vinterhalvåret , så enkelt är det"

Och tunga trafiken som inte får ha dubbdäck? Tänk er en långtradare med 60 000kg totalvikt med 7-8 hjulaxlar som har drivning på 1 hjulaxel, som ska ta sig upp för en brant backe då is/blixthalka råder. Hur tror ni det slutar om inte backen är saltad? Tvärstopp i trafiken...

Håller dock med Tobias att det finns ju tillfällen då det känns fruktansvärt obefogat att skicka ut en massa saltbilar. Själv ställde jag av min bil denna vinter... så less på att bilen blir helt nersaltad så fort man kör ut från sitt bostadsområde. Men jag inser som sagt även att det IBLAND är befogat att salta vägarna.
Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
Jag tänker mig den långtradaren du beskriver , jag tänker mig att ägaren till långtradaren helt plötsligt själv väljer att slanta upp för dubbel uppsättning däck.. vinterdäck och sommardäck.... hm nej , det tänkte jag nog endå inte.

Är det inte så att de allra flesta lastbilar och långtradare man ser i trafiken har blankslitna däck just för att det är så otroligt dyrt med däck till långtradare ?

Med det menar jag att även OM lastbilar fick ha dubbdäck så skulle de inte ha det pga. kostnadskäl.
Visa användare
126
Alucinor
Subaru Forester 2,5XT -06
Jag har turen att köra för en åkare som varje vinter köper en uppsättning vinterdäck till drivaxeln och framaxeln. Underlättar givetvis fruktansvärt mycket i vinterhalkan, men när det är isgata hjälper det självklart inte så mycket.

Dock stämmer tyvärr det du säger, Avdragare. Har sett en hel del riktiga skräckexempel när det gäller blankslitna däck på lastbilar. Lysande exempel är utländska lastbilar som kommer från varma länder. Dom har allt som oftast endast s.k "rullhjul" på drivaxeln. Att dom lever farligt (och vi medtrafikanter runt omkring dom) på svenska vintervägar förstår nog dom allra flesta. Kanske saltet har räddat livet på en och en annan spansk chaffis genom åren? ;-)
Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
Seriös åkare , mer seriös än de flesta iaf. , vet många som kör på regummerade blankslitna sommardäck hela vintern pga. kostnaden.
De regummerade är tydligen mycket billigare.... men skitsamma , jag är emot saltet mest pga. grundvattnet och att det får fina personbilar att rosta upp , motpolen skulle då vara att det händer mindre olyckor om man saltar.... ja inte så lätt det där..... men kanske lär sig folk att köra utan salt efter X-antal år ?
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Förr i tiden saltade man inte och då fick folk anpassa farten efter väglaget, något som man idag är främmande inför i många fall. Salt är helt vansinnigt och gör mer skada än nytta, vi borde anpassa farten istället för utan saltet kommer ingen att invaggas i en falsk trygghet av att nu kan man köra fort för det är ju saltat.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag gillar absolut inte salt, dessutom låter de ju väldigt skumt att de saltas i sthlms området när de fortfarande är +10 grader. Har inte sett en saltbil i Gbg sedan början av november när de kom lite snö

BMW CS #5139
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Nä, det har inte åkt några saltbilar här i Stockholm sen början av november.
Det vi har på rutorna är upprivna partiklar från dubbdäck tillsammans med vatten från det eviga regnandet.

På sommaren när det regnar ordentligt i flera dagar blir bilen ren, men nu när typ hälften av bilarna har dubbdäck så kan man undra om man varit ute på en grusväg och åkt.

Dubbdäck behövs, men det är ingen hitt på regnblöta/torra vägar.
Jag har då sett saltbilar åka på vägarna nu i December och då de har saltat! Känns lite skumt att bara för att folk kör med dubbdäck på en fuktig vägbana så ska rutan bli helt kritvit...? Sen kan jag förstå att det bli smutsigare på vägen då dubbdäcken river upp vägbanan mer och att bilarna blir smutsiga, men då blir det ju mera brunt istället för vitt.

Sen tycker jag att det är en självklarhet att köra med bra vinterdäck under vinterhalvåret (dubbdäck i detta fall), men det känns som att vi skulle kunna klara oss utan vägsalt. Anpassa hastigheten och använd bra däck så är ju saken biff. Jag kör gärna på en väg med packad snö än på en väg som är saltad och blöt. Sen den isen som kan ligga under den packade snön, rivs ju upp av dubbdäcken när det har passerat x-antal bilar.

Se bara på de som kör i norrland eller på gotland, där man inte saltar. Fungerar alldeles utmärkt att köra på gotland under vintern. Var där här om året när de hade fått 50cm snö och det var rena fröjden att köra bil där med finfina dubbdäck :) Det går mjukt och fint och så kan man köra med härliga ställ i kurvorna på landsvägen *ler* Det är det som är roligt på vintern helt klart enligt mig!

Mvh Tobbe
Iw
796
Iwarsson
530xd Individual -16
Saltet är ett elände som kan behövas i vissa tillfällen. tex de brantaste backarna och snävaste kurvorna. För att underlätta för tex långtradare och människor som inte känner till vägar osv. Men därifrån till att salta i princip överallt är bara onödigt.

Om inte folk i detta land har egenvett att ta det piano vid låga temperaturer eller snö och is hjälper det inte med salt, det går inte att salta bort dumhet..

Ett vanligt förekommande scenario här på västkusten är:

Fem cm blöt nysnö massa saltbilar och i stort sett alla kör med plogaggregatet uppe och bara saltar. Resultat, en klabbig sörja som inte försvinner från vägarna då saltet som bekant är duktigt på att binda vatten... Och skulle det då bli under tio minusgrader en längre tid då får man någon slags stridsvagnshindersliknande (vilket jävla ord...) valkar åt alla håll på vägarna bara för att det är för dyrt att köra med plogen i backen....
De
163
Devva
520i -89 E34
Tacka vet jag fina sandade vintervägar i norrland!
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Salt behövs inte, går lika bra med socker. Det är lite dyrare men med tanke på den äckligt höga bensinskatten så tycker man det finns pengar till det.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag hatar vägsalt!!! Jag undrar hur många timmar jag har lagt ner på avfettning, vaxning tvättning enbart p g a det jävla vägsaltet.

Å igår fick jag slut på spolarvatten. Utan möjlighet att stanna och fylla på. Hur trafiksäkert är det egentligen? Såg inte ett skit. Eller bara skit...
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Här nere har de inte börjat salta ännu... (Blekinge)
Vi hade heller inget kaos med den lilla "snön" vi fick.

Hoppas bara jag hinner hitta ett garage till bilen innan vägarna är saltade...

Säkerheten hit och säkerheten dit... det finns länder där de inte saltar vägarna alls, har ni tänkt på det?

När jag var i Finland vintern 04/05 så fick jag reda på att det saltades bara i städer och på motorvägar, iallafall i de kommuner jag rörde mig i.
Tror inte heller det dör mycket mer folk i trafiken där än här trots detta.
Och inte hade lastbilarna några problem med att komma fram!
Gillar det du skriver "Stavros"! Om man tänker på hur mycket extra kemikalier vi behöver använda under vinterhalvåret, för att hålla bilarna någorlunda rena så kan det ju inte vara så "miljövänligt"! Har en god vän som kör mycket bil i tjänsten och när han skulle på kundbesök norrut i landet så hade han gjort av med 20 liter spolarvätska under 2-3 dagar. Man kan resonera hit och dit hur mycket det kostar att köra en bil per mil i soppakostnad, men vad kostar det egentligen om man behöver använda så pass mycket spolarvätska. Har för mig att hans bil drar runt 1 liter milen, men i detta fall så hade kostnaden med soppa och spolarvätska räknats ut till att bilen drog 1.5liter milen i pengar. Om ni förstår vad jag menar.

Nej om folk kunde köra bil med lite mera suntförnuft under vintern och använder bra dubbdäck, plus att man slutar salta så jäkla mycket så tror jag absolut att detta skulle skona miljön hur mycket som helst.

Det kostar alldeles för mycket pengar och en bil som t.ex. köptes ny år 2000 har i regel hur mycket rost som helst idag. Bilarna är ju skrot ganska snabbt vilket innebär att folk måste köpa nya bilar hela tiden och detta är kanske inte så miljövänligt då det måste tillverkas mera. Visst det är bra för businessen men ibland måste man tänka lite längre fram och inte bara i pengar.

Har en gammal Volvo 745 -88 som har ett rätt så bra rostskydd och jag har bestämmt att jag aldrig ska sälja den. Dels för att farsan köpte den ny, men också för att jag vill inte köpa någon ny bil idag då de har sämre rost skydd, lack etc och kostar en jäkla massa stålar. Kommer inom rimlig tid att renovera volvon helt och sen ska jag bannemig ha den som tjänstebil! Bara för att visa att gammalt är äldst! =) Visst jag är rätt så konservativ men sånn är jag!
Känns lite som telefonkatalogen; svensk svågerpolitik i sitt esse

Länk

/Thomas
citat: Bara för att visa att gammalt är äldst! =) Visst jag är rätt så konservativ men sånn är jag!

gillar den filosofin,hehe
tycker också att det är djävulskt värdelöst att nya bilar börjar rosta efter något år när inte dom gamla gör det.
skulle bli totalförbannad o man köpt en bil för 300000kr och den börjar rosta efter 3år

på tal om saltet
kom ikapp en rejäl bilkö med 1 personbil +2st lastbilar med släp samt 7 bilar bakom dom. låg då bakom i ca 2mil innan jag blev less och körde förbi på mitt strängen.
tror ni inte det ligger en saltbil framför alla och strör ut skiten.
tänk hur den bilen som låg alldeles bakom ska ha sett ut när han kom hem.
den är nog upprostad vi det här laget.

det kommer bli e30 tills man dör, då dom jag har saknar rost(än sålänge )
32
645
328CIA
330 iAT //M -02
Sluta salta och låt folk lära sig köra, fina vinterdäck, kör lite lungnare.

Många av dagens nyare bilar har både antispinn och antisladd. Man kommer fram rätt bra ändå.

Daniel

Länk
Ra
34
Radial
550iA -06
Saltet är inte det stora problemet. Skiten orsakas av dubbdäcken som alla verkar behöva, även om man klarar sig bra med friktionsdäck.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.