|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min förra e30 320i krånglade en hel del när det gäller elektroniken, vilket avskräckte mig en del från den gamla godingen. Dock är jag såld på modellen och funderar på att försöka hitta ett fint ex till våren. Men stämmer det att elfel är mer frekventa på e30 än andra modeller med liknande tillverkningsdatum, typ e34/e36? Känns som det i alla fall!! | |
| Du hade nog bara otur med din förra bil. Min har aldrig krånglat. Har inte heller hört att e30 skulle vara speciellt utsatta heller. Så låt dig inte avskräckas av din dåliga erfarenhet. Gillar helt klart e30, tycker den e roligare än e36. Köp en av senare årmodell så blir du säkert nöjd och förhoppningvis slipper du elproblem. | |
|
Jag håller med elhe. Du har nog haft otur. Tidigare har jag ägt några E30, bla en -85, -86 och en -90. De fungerade till stor belåtenhet och var mycket pålitliga. Endast en gång blev jag stående med -86an och det var bränslepumpens relä som lade. Ett ganska känt problem som var snabbt avhjälpt av BMW Stockholms ambulerande servicebil. Max 45 minuter tog det. En Cab -90 som jag hade var behäftad med startsvårigheter på grund av ledningsdragningen som orsakade spänningsfall- Trots rätt spänning i batteriet blev det ibland ändå inte tillräcklig med krut kvar för att komma igång. Det avhjälptes med montering av ett relä i startkretsen. Detta problem är också något som är ganska känt och gäller endast bilar med automatlåda. Jag köper gärna en E30 igen -om jag hittar rätt bil! |
|
|
Du har nog bara haft otur. Är inne på min 5te e30 och endast ett problem, bränslepumpsrelä var sönder på en 320, förra ägarn som drämt till de med hammarn :). |
|
|
Jag har bra erfarenhet också, det enda som hänt var att min tuta började aktiveras ibland när jag körde sakta och svängde mycket till vänster, någon som hört talas om det? Numera sedan halvår tillbaka är problemet borta, fråga mig inte hur? |
|
| Jag skulle vilja påstå att det är ovanligt lite elfel på E30, åtminstone jämfört med bilar från andra tillverkare. Dock är ju även batterierna till mätarhuset ett vanligt elfel, men det är ju välkänt och lätt att åtgärda. Mycket värre med elfelen på tex. volvo 740, där kablarnas isolering ruttnar upp med kortslutning till följd. | |
| körde 323iA E30 från1984 25000 mil, bytte laddnigsregulator och reparerade nivågivaren för kylvatten annars minns jag inget särskilt | |
| Jag felsöker för närvarande ett elfel, min 316i från 90 drar 3A när den är avstängd, Jag har provat att ta ur säkringarna en efter en utan resultat, men nånstans är det kortis. | |
| Börja med att rengöra batteripolerna och de ställen där jordflätorna sitter, använd svinto och putsa sedan upp. | |
| Jag har plockat isär kabeln som stiier på pluss-polen och kan där mäta mig till att strömmen läcker genom två av de tre pluss-kablarna. Den som går till relä-boxen och den tunnare som försvinner in i kabelhärvan framför vindrutan. Strömmen som läcker genom reläboxen läcker genom säkring 21 & 27. | |
| När du kommit fram till vilka säkringar det gäller har du kommit långt ju! Vad matas via säkringarna? Konstigt att det skulle gå via två säkringar dock - om inte den ena är en huvudsäkring till den andra. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.