|
|
|
|---|---|
|
Kan man sätta t.ex en 320, 323, 325 topp på en 318 motor? Skulle behövt lite mer att köra med än den lilla 318 motorn... Nån som kan ge ett bra råd? De får inte vara allt för dyrt.. | |
|
okej har redan fått svar på vad man kan göra.. och de var visst inte så värt.. men jaja.. Ang motor byte då? vad kan man stoppa ner i en 318 -85 E30 kaross? |
|
|
Finns e30or med allt upp till och med V12:or. Men inget större/vassare än en M40 lär ju gå igenom besiktningen. |
|
| Ja men M40... ?? jag e ganska ny på BMW när de gäller motor märken och delar.. så kan du förklara hur stort de är? man kanske skulle ha fått tag i en 325 eller 323 motor... | |
|
M40 är den motor som finns i E30 318i från 88. Alltså en 4 cylindrig 8 ventilers sohc 1,8 liters snurra på 113hk. Ingen större förbättring med andra ord. Mycket mer än den går inte att besikta med. 325 och 323 är ju 6 cylindriga med för mycket mer effekt än originalmotorn så de gillas inte av SBP. Det är det inga större problem att montera en 325 motor i din 318. |
|
|
okej.. såg att de var nån som hade skrivit om att byta motor till en 325.. men vad var de om några papper från BMW? vet du de? |
|
|
BMW (generalagenten) måste "godkänna" motorbytet, och det gör de inte av principskäl. Du kan läsa mer i tråden: Vill reda ut D här med MOTORBYTE! De har betydligt bättre koll på detta än vad jag har. |
|
JockeK |
Du får nog hålla dig till 4cyl modeller iaf... skulle tro attr besiktningsmannen uppmärksammar om det finns 2 extra cylindrar under huven.... Turbokonvertering är nog det man får ut mest effekt per krona men det går alldrig igenom besiktningen så... köpa en 325:a istället kanske |
|
På M10 motorn går det att öka volymen till över 2 liter och sen portad topp, vassare kam, extraktor, avgas... ca 150-180hk ska väl inte vara något problem, men när köpt allt det så inser du att en 325:a inte skulle ha varit ett dumt köp... Men man kan ju trimma lite i gången och sprida ut kostnaderna (som ett banklån till 325:an) |
|
|
Jo en 325 skulle inte vara helt fel.. men den kostar där efter oxå.. =/.. 318 bilen ska jag bara ha som en bruksare.. under sommaren nu då jag ska jobba.. sen kanske nästa vinter så blir de att köpa en 325 eller kanske en 323.. får se vad de blir. Tack för alla era svar iallafall =) |
|
| Borde väl inte vara helt omöjligt att besikta med 318is motorn dvs 1.8 liter 16v och 136 org hk. | |
| de lät som en kul idé men... hrm.. vad kostar då en is motor? säker ganska fett | |
JockeK |
Skulle gissa på att totala kostnaden på din 318 med nya motorn landar omkring eller kanske till och med lite över vad en 325:a skulle kosta... samma årsmodell Låtta inte på gasen innan det spricker!! |
| Exakt... de är de som e de jävliga.. =/ | |
|
Kan vara svårt att besiktiga med en M42(318is) också. De ser ganska olika ut jämfört med en M10(318i >88). Det är en massa saker som måste bytas, minst lika mycket som att byta till en 325i motor. T.ex avgassystem, luftmängdmätaren, individuella spolar, all el, databoxen, etc. Så det blir dyrt med alltihop och de är inte så vanliga heller. Såldes nog bara ca 300 318is E30 i sverige. |
|
|
Om vi då leker lite och små planerar.. OM man då skulle slänga ner en 325 motor.. då måste man ju byta bromsar, och se till så att avgashalten stämmer eller? vad e de mer man behöver göra? sitter 2.5" avgas system på den nu fast de ska ju inte ha nån betydelse EGENTLIGEN... men de kanske de har jag vet inte.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.