AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.676

Montering av navi

Sida 1 av 2
da
171
daikini
BMW 330Xdrive -11
Hej. Jag har alltid haft en dröm och det är att fixa navigator till min bil Länk nu har jag äntligen fått ihop pengar så att jag har rådd och köpa det. Men jag har ett dilemma bara, Jag är inte så kunnig på bilar :S
Men jag har en kompis som hjälper mig att eftermontera delarna. Han hinner inte hjälpa mig och beställa delarna så därför vänder jag mig till alla BMW experter.

Min fråga är.
1. Vad ska jag tänka på?
2. Vad för delar behöver jag?
3. Vad kommer allt att kosta?

Min BIL:
BMW 316ti Compact 2002 E46.

Bild på min instrumentpanel
Länk

Vad för delar behöver jag?
1. Navigator-läsare?
2. ?
3. ?
4. ?
5. ?
6. o.s.v.

Är tacksam för all tips. Ni kan gärna också säga vart man hittar delarna. Som sagt jag är inte så kunnig på bilar, jag har någon som hjälper mig med eftermonteringen. Behöver bara hitta delarna själv så fixar han själv sen.

TACK i för hand

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Fin bil!

Ett enkelt sätt är detta: Länk

Radio navigation som passar direkt, och som har navi CD läsaren/radio allt, inbyggt i samma enhet! Lätt att montera.

Annars finns denna Navigation business: Länk men det är mera jobb, då CD-kort läsaren sitter bak..

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
da
171
daikini
BMW 330Xdrive -11
Sim..

på navigation business finns det inte störe skärm till den?
vad kostar en sån navigator "Navigation business" som du vissa på bilen? går det och spela cd-skivor på sån?

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det finns en med färg skärm om det är den du tänker på, 4:3 alt. 16:9 ?? Men om de passar i en E46 compact vet jag inte..

ebay.de är din vän när det gäller bra priser på radio/navi till BMW bilar...

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
da
171
daikini
BMW 330Xdrive -11
Jag tänkte på 16:9, vad är det mer än skärm man behöver? navigator-läsare ? mer? behöver veta allt som jag behöver till bilen och vad de kostar..som sagt jag är kass på bilar..hade vart skönt o veta vad man behöver för delar och om det passar min bil

Visa användare
192
Marios
BMW Z3 -96 Cosmos Schwarz röd topp!
Jag är inte heller den grymmaste på detta men kolla efter 16:9 skärmen på Ebay och hitta sen en GPS av typ MK3 (CD baserad) el. MK4 (DVD baserad). Den sistnämnde är lite dyrare men du har bättre funktioner i den och bättre grafik. Den kan du oxå hitta på Ebay. Samtidigt kan du försöka få tag i några av delarna ur denna Länk
Är inte så bra på detta men vet vad som bra ut. Sen kanske du vill ha en TV modul för att se på TV då kan du koppla in en sån oxå men det kanske blir nästa projekt, glöm inte o. köpa en hybrid modul som tar digitala sändnignar, bara ett tips! Lycka till.

I always bring money by the bucketload 2 local stealership so I believe EVERYthing they ever tell me
da
171
daikini
BMW 330Xdrive -11
Marios .. Jag är dåligare än så. jag behöver nog mer hjälp på traven..jag kan noll om bilar allså :S..vad blir PRISet för detta då?

An
1
Andersbmw
330xi -02
Tjena, grejorna till navi (skärm och dator) brukar gå för ca. 4000-6000 för skärmen och 3000-6000 för datorn på ebay, men då ingår inte kablar osv. Dessutom måste man köpa ny "inredning" för mittkonsollen så man kan flytta ner climacontrollen och ny inredning för bagaget där navidatorn ska sitta, med andra ord det är ett stort projekt att ge sig på, inte att rekomendera för någon "som kan noll om bilar". Ska man få det eftermonterat hos en BMW verkstad kommer det att kosta över 30.000:-
Visa användare
192
Marios
Bättre o. köpa en s.k handhållen GPS som du kan tamed vart du går. Man kanske säljer bilen eller på annat sätt måste åka i annan bil, då e de bättre o. ha en som kan ta med sig. Satsa på en sån i stället. Min kom utrustad med BMW org. Nav-system men hade den inte haft det så hade jag köpt nåt liknande! Ingen idé o. satsa såna pengar/tid på BMW´s orginal!

I always bring money by the bucketload 2 local stealership so I believe EVERYthing they ever tell me
da
171
daikini
BMW 330Xdrive -11
aiight,, får laa lyssna på er ;D tack ändå..

Jag har också en compact, men har tagit den långa vägen.

Om du inte har något installerat från början verkar det väl trevligt att installera en PC med en gång?

Då kan du få NAV, Telefon, DVD, internet, ja allt möjligt med en gång.

Med det jag vet idag skulle jag köpa ett streetdeck system på www.mp3car.com, en DL065A (brasklapp: Inte hundra på att den passar direkt)
Länk
Och en VoomPC med något lämpligt intel moderkort som stöder 480x800 upplösning.

Fast du kan ju också kolla upp hur det går för mig den långa vägen
Länk

Mycket mera arbete, vet inte ens om jag kommer att gå i mål, men också helt OEM utseende. Lycka till

Mulle
da
171
daikini
BMW 330Xdrive -11
bes51659 , som sagt så är jag inte så bra på sånt. har hjälp av en som fixar allt åt mig. jag behöver bara köpa delarna så fixar han resten..
den första länken som du vissa, om jag skulle ta sån funkar allt då, gps, tele osv? är de en dator elle? eller måste man köpa till saker eller finns allt på den bara?

Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Hej !

Det finns ju en länk här på AP som beskriver hur man går tillväga.. IOFS på en E46´a..

Länk

Men den kan kanske vara till hjälp..

Mvh Jimmy
da
171
daikini
BMW 330Xdrive -11
hej Jemej

Saken är att jag har compact, tror inte de är helt samma :S

Visa användare
192
Marios
Kör en GARMIN... "and get it over with!" En liten praktisk GPS utan 1000-tals timmar av "jag-kunde-vart-ute-o-raggat-brudar" timmar går åt på nåt som max höjer bilens värde med 5000 kr. när du väl säljer den! Men med en GARMIN så kan du ta med den när du byter/säljer bil. Vill du ha en data i bilen köp en bärbar med en GPS antenn och vipps så har du allt du behöver, men det e inger OEM. Snyft snyft.

da
171
daikini
BMW 330Xdrive -11
Marios.

för det första så är det inte jag som eftermonterar sen
så jag behöver inte tänka på "jag-kunde-vart-ute-o-raggat-brudar"

och sen skiter jag i om bilen stiger med 5000kr..jag är ute efter o ha grym bil o inte vad den kostar, pengarna är inte problemet..

Visa användare
192
Marios
Bara rekommendation, har själv som sagt och jag är föga imponerad. I alla fall lycka till med ditt bygge.

da
171
daikini
BMW 330Xdrive -11
Marios jo jag förstår dig allså..men jag lyckas juh inte komma nånstans..ingen säger mig vad jag behöver osv..

typ som, tv-skärm, skivor osv osv...

jo, jag :-)

Fast det finns som sagt många varianter.

DL065A är en skärm, en USB-DVD, en radio, och ett 4 kanalsslutsteg. Den har också ingångar för två stycken "composite" kameror (rearview) Jag har lagt upp manualen på min hemsida. Länk

Den kopplar du till en PC. VoomPC är en trevlig låda. Länk I den är en hårddisk och en speciell nätdel för bilbruk och ett moderkort.

Den mjukvara du sedan kör på PC'n är streetdeck som innehåller allt möjlig skoj. Titta under features på Länk

Du behöver en Bluetooth/Wifi dongel och en GSM dongle.

Wifi är kul, för då kommer du aldrig att behöva tangentbord till PC'n. Du kör bara VCN, virtual computer network, sätter dig med din laptop i knät i bilen och så har du full access.

BT ger access till mobiltelefon och internet.

En sak att fundera över är om du skall använda DL065A's slutsteg. Jag vill inte det. Jag ansluter ett USB ljudkort precis vid mitt slutsteg och får totalt tyst förstärkeri utan visslingar i högtalarna.

Alla små detaljer går inte att lista upp här. Du kommer att stöta på problem. Även om du köper färdiga BMW delar som ger ofullkommlig funktion som inte går att uppdatera till ett alldeles för högt pris.

En rekomendation om du väljer att bygga som jag föreslagit är att testa allt utanför bilen först.
Två rekommendation: Och varning; se till att moderkortet stöder 480x800, eller stöds av Powerstrip som är en grafikdriver
Tre rekommendation: sök i www.mp3car.com

Mulle
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
daikini:

Jo, jag har förstått att du har en compact men jag kan inte tänka mig att det ska skilja speciellt mycket på en E46 sedan/coupe´ och en E46 compact vad elektroniken beträffar. Länken var tänkt som hjälp till killen som ska montera det åt dig..

Om pengarna inte är något problem (som du skrev) så måste det ju vara absolut lättast att bara beställa det du behöver hos närmaste BMW-handlare ? Dom borde ju veta exakt vad du kommer att behöva ;-)

Lycka till och God Jul..
da
171
daikini
BMW 330Xdrive -11
bes51659, du har inga bilder på din bil? så man kan se hur de ser ut med dator osv..vore kul och se hur det ser ut..men om man beställer allt sånt..får man med typ sladdar o sånt elle måste man köpa till sånt?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.