|
|
|
|---|---|
|
3700 kr för montering av två extraljus av modell Hella Rallye 3000 compact. Är det ett rimligt pris? Kostnaden för själva extraljusen är då ca 590 kr stycket. Monteringen är med platta bakom nummerskylten och strömbrytare inne i bilen. Är det någon som erfarenhet av ljuset i fråga vad gäller prestanda samt utseende på en E34? Anders | |
|
Lät lite dyrt, men hoppa över knapp inne i bilen, det gör jobbet enklare och du har ju inget behov av knappen, extraljusen tänds ju med helljuset. Problemet med BMW och extraljus och får det snyggt är ju att motorhuven går åt fel håll, dom hamnar för långt ner och för långt ut. |
|
|
Jag har kollat med några andra firmor för ungefärliga prisuppgifter och de säger alla det tar ca 3 timmar och timpengen brukar ligga runt 500-600. Under 2500 verkar svårt att komma med arbete och lampor med material. Jag håller med om att extraljus inte är särskilt snyggt på en BMW men originalljuset åtminstone på gamla bil är ännu sämre och i Norrland är det mörkt just nu. Ingen bra kombination. Läste i ett test om en Hellalampa som heter Comet FF 300 finns också 200. Den ena oval den andra rund. Ligger på 400 kr. Ska tydligen vara riktigt bra trots att den är liten. Enligt testet betydligt bättre än Bosch Compass som är lik i utförandet. Någon som har någon uppfattning om prestandan hos Hella Comet FF 200 eller 300? |
|
|
I senaste Bi Bilägare fick Hella 3000 compact bra betyg, istort sett lika bra som stora Hella 3000. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Isåkare: vitsen med knapp i bilen är ju för att kunna slå av extraljusen vid snörök, dimma och liknande, detta för att undvika egenbländning Knapp är bra och tar inte många minuter extra, skönt att slippa rycka säkringen för att fimpa ljusen separat Anma: Jag tycker det låter på tok för dyrt! Speciellt med tanke på att monteringen med nummerplåtsfäste är grymt smidig att utföra |
|
|
E36> Brukar du köra med helljuset tänt under de förhållandena som du påpekar? Annars förstår jag inte ditt svar... *BAWORAK* |
|
STi |
Kör själv med 4 big knick 225 på pendlar bilen och det är jätte bra att kunna stänga av dom ibland. Man strävar ju alltid efter att få så bra ljus som möjligt för att kunna se. Jag styr mina i två par dvs två knappar. Ibland så kan man inte köra med de i mitten pga av snörök dimma och liknande. Och ibland så går det inte att köra med de åt sidan. Så knapp i bilen är ett måste enligt mig. Det är även bra att kunna stänga av dom helt om generatorn börjar krångla, då har man ju ändå möjligheten att kunn köra med vanligt helljus. |
| Personligen så hade jag lagt pengarna på att byta ut dom befintliga strålkastarinsatserna till nya av samma sort eller satsat på en xenon konvertering, det blir snyggare så. Men det kanske inte duger långt upp i norr? | |
STi |
Man kan nog inte jämföra Extraljus och en Xenon konvertering. Man Får ett helt annat ljus med ex. Hella 3000 gentemot standard helljus. Får en mycket bättre räckvidd och spridning. Möjligheten att rikta och placera ljuset precis där man vill ha det. Vilket man inte kan göra på samma sätt med helljus. Allt är ju lite beroende på hur mycket ljus man vill ha för pengarna och om man bryr sig om utseendet. ' På pendlar bilen så har jag 4Big Knick 225 där jag vill ha ycket ljus för så lite pengar som möjligt. På finbilen ska det bli en Xenon konvertering då utseendet spelar stor roll. I nuläget körs det med 100w istället för 55W i helljusen. Detta gör stor skillnad men går inte att jamföra med 4 Big Knick. Ljusår ifrån om man fartar sig kort... |
|
SvanteE: JA, självklart kör jag med helljus, däremot som jag skrev i vissa lägen utan extraljus, därav knappen Eftersom jag vill ha bra ljus (mycket mil blir det) så gäller givetvis Lightforce! BigKnick är bra, Lightforce bättre |
|
|
SvanteE: JA, självklart kör jag med helljus, däremot som jag skrev i vissa lägen utan extraljus, därav knappen Eftersom jag vill ha bra ljus (mycket mil blir det) så gäller givetvis Lightforce! BigKnick är bra, Lightforce bättre |
|
|
|
STi |
IPF Rally är bäst 170W/st dubbla zoner. ;) |
|
Jag hae haft IPF tidigare, men var tyvärr inte imponerad av de. Bra lyse helt klart men inte någon sensation som jag såg det. Dessutom får man byta lampor i de hela tiden.. |
|
| koppla och montera själv hur simpelt som helst!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.