|
|
|
|---|---|
|
Har sökt och läst en del, hittade inget som passade in precis, ställer därför frågan här. Förmodligen kommer bara de som gjort detta förstå vad jag menar. Har Mk-I i bilen, har köpte en Mk-III samt en adapterkabel. kabeln passar ju perfekt i Mk-III enhetens två uttag. Mitt på kabeln finns ett svart och ett vitt uttag, de passar i två uttag ovanpå hjulhuset, så långt alltig gott. I änden på kabeln finns ett vitt och ett svart uttag, det vita passar på videomodulen, men skall det sitta där? Det svarta har jag ingen aning om vart det skall sitta. Har läst om att man kan köra Mk-III utan ny videomodul genom att koppla förbi den. Vad gör jag för fel? Var skall de kontakter i änden av kabeln sitta? | |
|
Ingen som vet något? Får väl riva ned resten av prylarna imorrn och se vad jag kan hitta. |
|
|
Hej, Videomodulen till en MK1 kan absolut ej användas till mk3, denna måste tas bort och får ej vara ikopplad samtidigt som MK3 datorn eftersom: i MK1 producerar videomodulen all grafik, Navigatorn ingen, navigatorn använder ARCA bussen mellan enheterna för att mata videoenheten med all data. I MK2 och uppåt producerar dock navigationsenheten grafiken istället. Mao. Tag bort följande delar: Supplementkabel (från den vita och svarta kontakten ovanför hjulhuset) Arcakabel mellan videomodul och nav GPS-enhet samt kablage till nav. ersätt ovanstående med ny supplementkabel inkopplad i MK3 navigatorn. Om jag var oklar eller om du har ytterligare frågor, återkom gärna. |
|
|
Tack för svar, ungefär, eller exakt så jag gjort. ARCA. är väl den som har 2 stift, ser ut som en coax-kabel, den är väck. Supplement har jag tagit bort. GPS-enheten urplockad. Den nya kabeln passar ju i Mk-III, men endast sen in i Supplementdelen, de andra två kontakterna då? De skall väl in i Videomodulen om man har en nyare, men går det att köra med den äldre videomodulen? |
|
|
Hej, Stämmer angående ARCA. Den äldre videomodulen går (med anledning av det jag skrev tidigare) Ej att använda (i sitt orginalutförande) med en nyare navigator. Det bästa du kan göra är att köpa en begagnad eller ny videomodul för mellan 4000-7000:- på ebay, för vilket du får en som klarar digitaltv. De analoga modulerna som finns att tillgå för mellan 1500-3000 kan man också använda om det är så att du enbart vill ha den för videoingång / backkamera eller liknande (var dock noggrann med att kolla att du ej får en modul till MK1). |
|
|
Alright, som jag misstänkte då... Lite skruvande i onödan innan man hittat videomodul, men städat blev det ju i varje fall. |
|
|
Har lite funderingar över det här jag med. Från mk1 till mk3. Jag köper adapterkablar och pluggar in mk3 navigatorn. Kan man inte använda mk1 videomodulen alls? Tänkte koppla in en Boxer för digitaltv. |
|
|
Hej, Pga. det sätt som videomodulen interagerar med MK1 naven, dvs hanterar både datalagring och generering av bild, så kan den ej användas för andra versioner av navigatiorn (där navigatorn alltid skickar signalen till monitorn själv). Efter att ha haft problem med detta samt läst mig till informationen var jag givetvis tvungen att prova teorin, vilket tyvärr enbart bekräftade att de MK1 videomoduler jag försökt med ej fungerat i denna konfiguration. :( (Obs en MK2-MK4 videomodul kan generera bild utan att en navigator är ansluten, men accepterar (i motsats tilll MK1 videomodulen) att navigatorn övertar denna kontroll/funktion när den finns i systemet.) Mitt råd är att du försöker hitta en analog MK2 videomodul billigt ca 1.000-1.500:- Och sen, som du redan funderat på, kopplar in en boxer. En digital variant av videomodulen finns, men kostar ca 7.000-13.000. Mvh. Beolink |
|
|
Underbart med snabbt svar. Tack! |
|
|
Hej jag har in min MK2 video module med en inbyged digital boxer module jag ska börja själa dom snart pris kommer vara runt 1500:- och din gamla MK2 video box eller 2000:- för 16:9 skärm maila mig om ni vill ha brown@envox.com Noah Brown |
|
|
Noah: Mk2 Videomodulen klarar bara 4:3 va? Tänkte ju byta skärm till 16:9 framöver och då behöver man väl en Videomodul från Mk3/2001 och framåt, eller? |
|
|
Det finns egentligen inte en MK2-MK4 videomodul i det hänseendet. Det finns olika versioner av videomodulerna, men de är (förutom MK1) ej bundna till någon speciell navigationsdator version. Dock skiljer sig programvaran/programmeringen av de videomoduler som klarar 4:3 och 16:9. Dvs alla videomoduler utom de som är avsedda för MK1 kan omprogrammeras till att klara 16:9 skärmar. |
|
| Hur sker sådan omprogrammering, endast hos BMW eller? | |
|
Rent tekniskt tror jag man borde kunna göra detta via en i-busadapter och rätt mjukvara, men jag vet ej. fråga Noah här på forumet, han kanske vet. /Andy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.