AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.107

Kan någon tipsa mig hur ställer man tomgången på L-jetronic?

Ei
12
Einspritz
1602, 1971
535M, 1986
Hej, har en 728i 86:a med manuell låda. Tomgången på denna Baader Meinhof Wagen ligger mycket stadigt och fint varm som kall. MEN den går aldrig ner till mina önskade 7-800 utan ligger konstant på 1100 precis när bilen är varm. Tilläggas kan är bilen går mycket bra och starkt utan minsta ryck el. tvekan. Har hittat en svart plastplugg på LMM och i försänkningen under är det en torx skruv, vad händer om jag skruvar på den?
Funderar på om en felaktig termostat kan vara förklaringen, tempmätaren går aldrig upp i mitten utan stannar stabilt mitt emellan blått och mitten. Kan det vara så att motorn inte kommer upp i rätt arb. temperatur? Tacksam om någon kan ge mig tips hur jag går vidare.

Mvh/Ulrik Sjöberg IP: ...[4.64.90]

Låt plastpluggen vara kvar! Förmodligen är det din "tillsats luftslid" som inte stänger ordentligt (den styrs av kylvätskans temp), sitter under insuget förmodligen (iaf gör den det på M20).
Montera loss "tillsats-luftsliden" o kontrollera att den funkar som den skall (skall stänga så gott som helt om du sänker ner den i kokande vatten). Hade själv en trilskande sådan som efter rengjöring med diverse lösningsmedel, o därefter uppsmörjning, fungerade som den skulle.
Det sista du skall ge dig på är "throttle stop skruven", den brukar ha en liten "plasthatt" på sig. Den andra "torx skruven" som du hittat ställer man CO halten med, men först efter att "throttle stop" är korrekt inställd. Ändrar man "throttlestop" felaktig kan man få allehanda luriga tomgångsbekymmer...
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Hade samma problem med min E9:a, och det var som Dawwe skriver, om det är kallstartsventilen han menar.

MVH Patrik

Ögonstenarna:Länk
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Tillsatsluftsliden och kallstartsventilen är inte samma sak!

Tillsatsluftsliden ger motorn mer luft när den är kall! Hur mycket den öppnar styrs, åtminstone på vissa L-jetronic, av kylvattentemperaturen.

Kallstartventilen ger motorn mer bensin upp till max ca en minut (tror jag det var om det är rejält kallt ute) efter start! Thermotidkontakten är den som bestämmer hur länge kallstartsventilen är öppen.

Per L
Ei
12
Einspritz
1602, 1971
535M, 1986
Tack för dessa tips, jag återkommer på forumet när jag har testat det som rekommenderas som botemedel. Mvh/Ulrik Sjöberg
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.