|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har renoverat växellådan och bilen (750 e38) har stått på en gräsmatta i två månader. Ljuddämparen har legat utomhus också. Läs här om du är intresserad av varför jag renoverat lådan Länk Efter att ha monterat ihop allt igen så skulle vi fylla på olja i automaten och försökte starta motorn, batterislut först. Vi försökte med 3 parallellkopplade vanliga bilbatterier men den bara blurrade och hostade. Ibland startade den och gick på tomgång, hur mycket jag än gasade så ökade inte varvtalet. Vid halvgas lyckades jag få den till att gå 20 sekunder. Efter 1,5 timme så gav vi upp, batterislut igen. Den har nu stått inomhus i 2 dygn. Köpte nytt batteri nästa dag och nya stift. Samma fenomen ändå. Verkade gå lite bättre, lyckades varva upp till 2000 rpm en gång, sedan inte mer den dan. Motorn hann bli varm men gick fruktansvärt illa plus att det kom kraftig vit rök. Misständer kopiöst också. Motoroljan ser bra ut, fördelarlocket var inte så vackert men inte kass (kollade bara ett för skruvarna sitter fast som fa*, en brast.....). Knackade på spjällhusen för att se om dom kärvade, utan framgång. En teori är att regnvatten har fyllt ljuddämparen när den låg ute. Den vändes efter en månad för att skona katterna. Kanske för sent? (Trodde aldrig den skulle bli liggande så länge innan jag fick ihop allt igen). Korkat att inte sätta påse på hålen..... Vid monteringen så blåstes kontakterna med tryckluft. En annan teori är att bensinen har fuktproblem, kan det bli fukt på 2 månader? Visserligen har det regnat varje dag. Ca: 7 liter har fyllts på, det fanns bara några liter kvar när jag stannade den. Provar i morgon igen Nu kanske den blir bättre för att motorn hann bli varm. Motorn funkade perfekt innan. Vad ska jag göra??? / Tony | |
| Tror att fukt i bensinen kan vara en bidragande faktor. Tanka upp den eller häll i K-sprit. | |
|
Hej Hittade felet efter några dagars ilsket snurrande på startmotorn. Min kära kolega hade kopplat kablarna under växellådan fel, trots att vi var överens om hur de skulle kopplas. Men men, sånt händer. Eftersom kablarna var skiftade så tände fel sida av motorn, ren tur att någon cylinder tände över huvud taget. Den gick nog bara på 3...... av tolv. (Detta påminner mig om när jag satte fördelaren ett kvarts varv fel på min Volvo 164. Försökte bogsera igång den i 70 men det small som fa* hela tiden. Undrar vad jägarna trodde för det var mitt under älg-jakten....he he) Sitter nu med 12 tändstift som bara gått några hundra mil. Får väl spara dom till nästa service. Den vita röken var säkert fukt i avgasröret, men inget att bry sig om. Det torkade rätt snabbt. / Tony |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.