|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en 730 V8 -92 (M60). Något slår i motorn i framkant. Jag har sökt på forumet om vilka fel som är vanliga till denna motorn och har försökt bildat mig en uppfattning av vad som kan vara felet. Tickljud är typiskt ventillyftare och rasselljud är typiskt dålig kamkedjesträckare eller uttänjd transmissionskedja. Har inte hittat så mycket ang slagljud mer än att det kan vara kedjan som slår mot ventilkåpan vad jag förstår. Finns det andra tips. Jag ska inte köra en meter till med bilen utan lösa problemet i helgen hade jag tänkt. Jag ska börja med att lossa oljetråget och kolla om oljepumpen sitter som den ska. Kan detta vara relaterat till slagljuds problemet? Tänkte även byta kedjesträckaren och hoppas att det kan avhjälpa en ev för lång kedja. Var sitter sträckaren. Är det bara att kruva loss och byta? Tacksam för snabbt svar. /CC | |
|
hej om du har vanos på bilen så är ju den kedjedriven och kan väsnas en hel del .. |
|
|
Jag tror inte att jag har det. Vanos fanns nog bara i M60 för 5 serie??? /CC |
|
|
Jag tror inte att M60 har funnits VANOS över huvud taget. M62 fick VANOS först '98. Wilhelm Svenselius |
|
| Skulle gissa på vattenpumpen. | |
netz |
Kamkedjan är slut, enklast att kolla är att ta bort olje tråget eller ventilkåpan på högra sidan sett från förar plats, stick in en lång mejsel eller bräckjärn för att hålla ut sträckaren och känn om det glappar fortfarande. Har bytt kedjor som har varit i princip avslitna och glappat 2-3mm i vissa länkar. oftast åker man på att byta drevet på veven också. Mvh Netz |
|
Jag kollade bultarna till oljepumpen på min 740 som hade lossat 2st hade lossat helt och låg i sumpen Kanske ett tips mvh Lasse Perde |
|
|
Tack för hjälpen. Nu är jag färdig med helgens jobb och slagljuden försvann helt. Det var kedjesträckaren som var kass helt enkelt. Jag tog loss tråget för att kolla efter lösa bultar, men oljepumpen satt fast som den skulle, men en utav skruvarna som håller ihop själva pumpen hade skruvat ur sig en cm samt att kedjan till oljepumpen behövde spännas. Jag passade även på att göra rent från olje och sot avlagringar som hängde i stora kakor. Johan_S. Hur vet man om vattenpumpen behöver bytas? Man kan höra ett ojämt ljud som verkar komma från pumpen och vattnet är inte bytt på många år. Kan det hjälpa att byta vatten bara eller är den påväg att ge sig? Jag läste i annat inlägg att man kan kontrollera om det är motorn eller annat som låter genom att ta loss alla remmar. Hur gör man det på en 730-92'a? /CC |
|
|
"Lustigt" nog så rasade vattenpumpen på både min V12 och min V6 (sittandes i en Volvo..) exakt samtidigt! (vad bra att man har kvar gammelvolvon som extrabil...) Jag vet inte hur man ska veta riktigt.. I mitt fall hördes det ett tydligt dovt skramlande, eller kanske "tjoffande"/klonkande, svårt att beskriva i ord, i framkant av motorn på båda bilarna. Tror ljudet varierade lite i 12an. Det kom lika plötsligt på båda, och jag hade inte märkt av något konstigt eller hört något tidigare, så det är nog svårt att veta om den behöver bytas förrän det verkligen märks rejält. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.