AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
5.016

Återfall: 850-ägare igen!

Sida 1 av 2
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Gick o köpte en 850 igår. Hade en iA för ett antal år sedan, men saknade manuell låda då. Nu blev det en sån till överkomligt pris. Bra mekaniskt och i inredning men med lite repig o matt lack.
Funderar på att slita ut allt onödigt o öka effekten med kontgjord andning.. :-)
Pe
25
Per R
850iA -91
Grattis!

Konstgjord andning = lustgas, kompressor?
Vad kostar sån´t o håller resten av drivlinan? Låter ju lite intressant! Berätta mera, kanske något att hänga på!

Per R
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Funderar lite på turbo, men det är ju inte gott om plats.. Tanken är budgetbygge= minska vikten och öka effekten så billigt som möjligt. Turbo med MS eller VEMS -sprut kunde vara ett alternativ. Har en kompis som jobbar med chiptrimmning, som har rullar och alla tillbehör för att mappa.
Funderar på dubbla begagnade turbo från saab eller volvo(borde gå att hitta billigt) som kunde räcka till ca 500 häst. Samma princip med IC o spridare, plocka från dussinbilar..
Har inte utrett det närmare än, framför allt platsbrist odyl.. tanken är att klara det på 10-20tkr, annars skippar jag det hela. Får väl bli lite experimenterande med komphöjning och lätt portning isåfall..

Manuella lådan är ju rena rama traktorlådan (på gott o ont), så den ska nog hålla vad motorn håller så länge man inte har slicks på. Automaten vågar jag inte svara på, menom jag minns rätt läste om någon i USA som körde 150hk lustgaskit med automat utan problem..

Föröker kolla lite på nätet hur andra har gjort, så får jag kolla lite mera på vad det finns för utrymme under huven osv.. Har en extramotor att experimentera på :-)
He
347
Hellboy
440i GC -18
Det finns en snubbe på forumet Roadfly som turbokonverterat sin 850IA. Han skrev att han hellre skulle dö än att göra om det igen.
Läs mer här: Länk

Lycka till!

Mvh,
Hellboy

S70B56 - Lowest production engine in BMW History - 1,510 units.
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Så här gör man om man vill bygga turbo
Länk

Men det finns mycket enklare sätt att få bättre fart i den V12:an

Mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby.
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Har kollat lite på utrymme, och kan nog konstatera att ska man ha plats med turbo så måste man nästan byta ut styrväxeln mot kuggstång.(är nog det enklaste sättet, och borde ju ge roligare styrning också)
Vad det gäller sugtrim har jag inte hittat mycket erfarenheter om M70 på nätet.. läste att man kunde plana toppar 0,7 för att höja komp, sen är det naturligtvis portning mm, men har inte hittat några konkreta exempel på projekt. Kammar verkar ju vara svindyra..
Tydligen ska m20b25 kolvarna vara samma dimensioner som m70, men man har en offset på kolvtapp på m70 som är spegelvänd beroende på cyl-bank.. Tänte man kunde ha bytt till m20 kolvar utan urgröpning för att höja komp om man kör sugmotor..
Tror jag börjar med att byta sprut till dubbla MS (budget). Kan tom vara möjligt att behålla EML och bara byta motorstyr-lådor..(så har man kvar farthållare o slipper bygga om spjällen till vajerstyrda)
Borde ju hitta spjäll med kassa motorer att bygga om isåfall, vill ju inte skrota bra spjäll..
Allt är fortfarande i planeringsstadiet, men som det ser ut så är turbo billigaste och enklaste sättet att få en skaplig effekthöjning..
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hejsan Rallyfinnen!
Ska funka med 525/325 av de lite äldre spjällen och vajer så slipper du bygga/renovera original.
Om du byter sprut så finns det ju andra bränsletrycksregulatorer att montera och som ett riktigt "bonnmek" så vet jag att det finns milimetrar att hämta på insidan av insugen dikt an mot insugspackningarna.
Här på forumet finns det länkar på ett Norskt turboprojekt med kapade insug och "felvända" spjäll.
Väntar med spänning,Gott nytt år.
Mvh,Dic.
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Glömde!
En seriös mappning på M70 ger en hel del oxå,speciellt om du har ett tuffare sprut.
Kolla med Jwr.
Mvh Dic.
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Intressant! så 325/525 spjällen är 'bolt on'?
Tror inte det ska vara nödvändigt med andra bränsletrycksregulatorer för den lilla effekthöjning man kan få med bondtrim utan turbo så borde nog spridarna räcka till med originaltryck. Ska man ha turbo så blir det nog andra spridare. Antagligen begagnade saab eller volvo originalspridare (behövs ju inte så mycket flöde per spridare för att få effekt när man har 12 st :-). Ska nog funka bra med original tryckregulatorer då också, bara att mappa enligt det tryck dom reglerar till.
Har läst om det Norska turboprojektet! :-) Undrar om han testat dom insugen på sugmotor.. En tanke jag har att dom är för långa för att ge bra toppeffekt (gjorda för att glida fram på låga varv med bra bottenvrid..)
Mappning fixar jag på SQR, finns bromsade rullar, bredbandslambda, spiklyssningsutrustning mm, så det är inga problem!
He
347
Hellboy
440i GC -18
Det fanns en på det här forumet för några år sedan som trimmade upp sin sug-M70 till 450hk. Detta utfördes av Autokinito i Sthlm. Dr Shrick kammar, tunnare packning, CSI-växellåda etc. Vet att han kostade på bilen 100.000.-

Mvh,
Hellboy

Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Hmm, hade varit intressant att få 'receptet' på den motorn.. Antar att det behövs göras mer än andra kammar och lite mer komp.. (ok mappning tar jag för givet). Varken insug eller grenrör verkar vara speciellt effektoptimerade..

Har hittat diagram på kammarna till motorn i presentationsmaterial för motorn, och dom vågar tom skryta med att dom hållit kamtiderna nere ('mycket' lyft och kort duration).
Är ingen kamexpert, men uttrycker dom det så att kamtiderna hållits nere, så vet man ju att kammarna borde bytas om man ska ha mer sughästkrafter..
100K går nog åt snabbt om man lämnar in bilen och ska betala för jobbet också..
Växellåda slipper jag ju bekymra mig om :-)
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Du behöver inte nya spridare dom är överdimensionerade redan, det räcker med att byta bränslepumpar och mappa om. Växelådan är heller inga bekymmer.

Mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby.
He
347
Hellboy
440i GC -18
Killen jag pratar om sålde sin bil för säkert fyra år sedan eller nåt, men receptet kan du ju alltid få från firman som utförde jobbet.
Länk
De var visst belägna i Uppsala, inte Sthlm.

Mvh,
Hellboy

Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Tackar för tipsen! Får väl se om dom svarar.
Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Kolla in dessa grabbar Länk

Det som är bra med detta mek är att de redovisat det som så ofta går fel, med bilder :-)

Är en 750, men destomer plats i E31:an. Lite mer bonmek, men antagligen ligger mycket kunskap bakom. Kostnaden är ju alltid en intressant fråga....
Sen att turbona inte syns ovanifrån är ju intressant i sig med tanke på besiktningen, blir som sagt intressant den dagen.

Börjar själv bli mycket sugen på detta recept, men faller direkt på automatlådan som inte håller för så mycket mer vrid.....

Hur mycket vrid tål den 6-vxl manuella?
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Har kollat tråden innan, lagom tokiga :-)
Finns en norrman som bygger biturbo CSi-motor i en e34, och på youtube finns en finsk E30 med v12 biturbo.. dom tog ca 650 häst ur den med 1bars laddtryck..
Finns även en på rejsa.nu som bygger m70 med m50 toppar i en F1-replika, men ingen riktig beskrivning på hur det går..
Har inga konkreta siffror angående manuella lådan, men har bara fått höra att 'den tål vad som helst'. BMW beukar ju inte ha för vana att underdimensionera sina växellådor, och med tanke på att denna är gjord för CSi:n så ligger väl originalvrid på närmare 500Nm, tror inte man knäcker lådan innan motorblocket rasar.. :-) (ok kanske strippenkörning med slicks kan knäcka den, men det är inte min grej ändå)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
S6S 560G = max 560Nm på ingående axel

///MVH Hasso
Länk
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Länkar:

F1 replika:
Länk

E34 & CSi turbo
Länk

E30 v12 turbo

He
347
Hellboy
440i GC -18
John in DC's E31 M70 biturbo producerade 444hp på hjulen vid 0,5bar
Länk

Mvh,
Hellboy

Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Inga svar från autokinito om sugtrimmet, men allt pekar på att det blir dubbelturbo. Har måttat lite, och det verkar vara skapligt bra med plats om man byter ut styrväxeln mot kuggstång. Lite trångt vid startmotorn, men det ska gå att lösa.
Funderar på Volvo T5 aggregat eller dylikt (vet inte riktiga beteckningen), någon som vet var man hittar 'bra begagnade' ?
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Liten uppdatering:
Håller på bygger två Mega Squirt för att byta ut originalboxarna(nästan klart).
Planen är att göra en 'plug and play-lösning' med adapterkablage och alla originalgivare. Får se om jag behåller EML, eller kör med vajer. Finns ingen trottellägessignal till motronic original, så jag får försöka knycka den från EML om jag ska ha den kvar.
Det största problemet just nu verkar vara att hitta 88-pin's kontakthus från motronic-boxarna för att höra adapterkablaget. Skroten säger att boxarna sällan är sönder, och isåfall slängs dom.
Ska börja med att byta boxar och mappa dom så att den går bra som sugmotor, sen blir väl nästa steg att hänga på turboaggregat..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.