AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.788

Trasig topplockspackning?

Di
7
Diana
323IA Touring -97
Min BMW 323IA Touring ger mig ingen värme... Jag får fylla på vatten rätt ofta, 2-3 liter i veckan, (kör ca 15-20 mil/v) och den går varm i stadskörning/köer, inte annars. Oljan är jättefin och jag kan inte hitta något synligt vattenläckage. Vattenpumpen är ny likaså termostaten. BMW tror på packningen medan en annan bilmek säger att det absolut inte är det... Det är en importbil, jag har haft den sedan vintern 2004. Problem med värmen började i slutet på vintern 2005. Sommaren 2006 satt jag i bilkö i 45 minuter utan att tempen gick upp. ( Då var ac´n igång ) Vatten har jag börjat få fylla på sedan ca 3 månader tillbaka, inte lika mycket som nu...
Åk till en verkstad o be de "mäta" om du har "avgaser" i kylvätskan, har du det så är det nog dessvärre topplockspackningen alternativt sprucket topplock...
Att du saknar värme i bilen kan kanske bero på att du har fått en luftficka i systemet. Har du kollat så bilen inte läcker kylvätska från nån slang eller liknande? Ett enkelt sätt att kolla är att varmköra bilen riktigt ordentligt o sedan ställa den, trycket i systemet brukar stiga efter att man stängt av motorn, ser du inget läckage då borde allt var OK. Det kan även tänkas att locket till expansionskärlet är trasigt o det är där vattnet "försvinner"...
Att den går varm vid kö-körning kan bero på defekt "visko-koppling", inte helt ovanligt...Med motorn avstängd (och ordentligt varm) skall man kunna snurra på "den stora fläkten framför motorn" samtidigt som man känner att det går "trögt", i så fall är den OK. Om den däremot går alldeles för lätt så har du nog hittat orsaken till att den går varm i köer...
Di
7
Diana
323IA Touring -97
Jag har kollat alla slangar-det är torrt överallt. Har t.o.m legat under bilen en stund efter att jag stängt av den för att se om det läcker någonstans medan den kallnar, men inte då...locket till expansionskärlet läcker inte heller. Har kollat fläkten framför motorn-den e ok... Glömde skriva en sak förut... jag kopplade loss kontakten till värmeventilerna och körde så ett par dagar. Värmen blev inte bra för det. FÖRUTOM när jag skulle på en längre tur, (8 mil) då blev det som en bastu i bilen och värmen gick inte att sänka...
Di
7
Diana
323IA Touring -97
Det luktar glykol i kupén också...
Ok...då är det nog ditt värmepaket/nån slanganslutning till denna som läcker...
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Lyft på golvmattorna och kika under passagerarsätet. Nånstans tar ju vattnet vägen. Är avgaserna ovanligt vita? Hur ser oljan ut? Kylarvattnet?

Rekommenderar också ett Co-test. Kostar 200 kr. Skönt att få det ena eller andra bekräftat.
Di
7
Diana
323IA Touring -97
Jag har lyft på golvmattorna, med tanke på hur mycket vatten som försvinner så borde det i så fall vara jätteblött tycker jag, men det är det inte...lite fuktigt kanske, mer på förarsidan men å andra sidan vet man ju inte hur mycket jag drar in med skorna med tanke på detta blaskväder som är hela tiden...

Svar till MD: oljan är jättefin likaså kylarvattnet-inga missfärgningar eller "gegga" Avgaserna tycker jag kanske är en aning åt det vita hållet när bilen är kall... fast jag kan inte påstå att de ser annorlunda ut än de gjort sen jag köpte bilen...

Kan en Co test utesluta topplockspackningen?
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Diana: Ok, det bådar ju gott. Men tyvärr så kan packningen ändå vara kass. Etgt co test skulle vara säkert till 99,9% eller 97% eller nått sånt som killen drog till med när jag gjorde det. Allså rätt säkert.

En fråga bara, du tog bort dem gummi/textil mattorna sen även bilens golvmatta va? Så du ser bar plåt bara. Dessutom att avgaserna är lite vita när bilen är kall är normalt för årstiden.

Åk du till lokala kyl firman eller verkstaden och gör ett co test. Felsök vidare med det här med värmepaketet.

När min gamla 325:a hade kass topp fick jag inte heller in nån värme i bilen, förutomvid 6000 rpm typ. Vet inte om det är till nån hjälp men.. Tror nog inte din topp är kass. Man ska inte vara så negativ :)
Di
7
Diana
323IA Touring -97
Jag tog bara bort gummimattan och textilmattan, inte den som ligger mot plåt...får väl göra det också. Igår körde jag 6 mil med 2 korta stopp och gasade på rejält på motorvägen men det blev inte varmare för det. Kommer ni ihåg i november när det var väderkaos och hela Stockholm stod still i princip? Då hade jag sommardäck och kunde inte/vågade inte köra fortare än 20-30, då blåste det bara kallt i bilen men vid ett tillfälle kunde jag gasa på lite och nånstans vid 1700-2000 varv kom det en gnutta värme...men inte nu... Det är svårt att låta bli att vara negativ, tycker ju om min lilla bil och vill att den skall vara hel... :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.