AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.792

Skulle byta olja, tömde växellådsoljan och drog av urtappningsbulten till oljetråget, vad göra nu?

Ba
5
Barwett
520i- 97
Hej på er alla duktiga och, som jag ser, hjälpsamma,

Jag har klantat mig på ett antal punkter:
1. när jag ville byta motorolja. Jag skruvade loss fel bulte och oljan från växellådan rann ur !
2. När jag slutligen rensade motorn på motoroljan skruvade bulten så hård
att den gick s ö n d e r. En del sitter kvar. KATASTROF!
Bilen står på p-plats utanför GDS

1a. det var ej ESSO olja i v-lådan ( vid en enklare reparation byttes olja)
-Var sitter filtret och hyr fyller jag på ? Behöver 1,3L Är det inte vid motoroljafiltret som v-lådefilter sitter?

2a. Är det katastrof svårt att dra ur den sönderskruvna bulten.
Hur dyrt kan det vara?
2b. Vägar jag fylla på motorolja och köra till verkstad eller det är riskabelt

Tackar för snabba svar.

Barwett

Växellådsoljan (på en manuell bil) fylls på underifrån, sitter en "plugg" halvägs upp på lådan som du skruvar ut, du behöver något att "trycka" in oljan med, tex en "oljesug", finns att köpa på Biltema för under 100kr. Se till att fylla på med rätt sorts olja!

Nej det borde inte vara så svårt att dra ut den skadade bulten, tillvägagångssättet beror på hur pass "skadad" den är, men förmodligen får man borra lite i den o på så vis gänga fast en "felgängad" bult eller liknande som sedan gängar loss den...Om du testar med att fylla på lite olja först o ser att det inte droppar skulle jag personligen fylla på till max sedan låta den stå ett tag på tomgång o kolla under bilen o se "vad som händer" (var beredd på att springa o stänga av bilen om pluggen skulle lossna). Ser allt "bra" ut skulle jag "chansa" på att åka till en verkstad o få hjälp med att få loss pluggen (kolla bara upp så de kan/vill hjälpa dig innan!). Ett alternativ är att du plockar ut bulten själv men hallhyran kommer nog bli lika mycket som du får betala i arbetskostnad skulle jag gissa...
Ba
5
Barwett
520i- 97
Tack Dawwe,

ska kolla om jag klarar detta med oljebyte. Var sitter filtret då?

det är E-39 jag pratar om

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Ursäkta mig men det låter faktiskt som att du bör låta en verkstad göra jobbet eller ta med dig ngn bekant som kan lite om bilar , eller köp dig en verkstads handbok vettja och läs på litet så skall det nog gå bra.
Ba
5
Barwett
520i- 97
Hewi,
jag vill göra bilen körbar till närmaste verkstad där killar kan BMW.

Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Barwett--> Det jag tror Hewi menar är att dina kunskaper verkar vara små och risken för att någonting går sönder är stor.

Jag skulle också råda dig att ta med någon motorkunnig som kan hjälpa dig att få bilen i farbart skick.

Pluggen borde gå att få ur med en svinpitt och för att fylla upp växellådan så funkar en biltema-oljepump. De oljor du behöver finns garanterat på macken vid GDS:en. Får du hjälp av någon som kan så ska du nog inte behöva åka till verkstad.

Om du nu ska ge dig på detta själv ändå så sitter oljefiltret till höger om ventilkåpan i framkant. Du behöver en 36mm hylsa för att öppna locket (svart, runt plastlock med en "mutter" på ovansidan").
Ba
5
Barwett
520i- 97
Limpur, du menar väl filter för motorolja. Jag hört talas om Växellådafilter
som jag vill passa på och byta.
På GDS säjls Mobile transmission Oil som jag är rädd för efter alla inlägg som jag läst.

På tal om kunskaper: Allt är lättgjort, teoretiskt. Olja har jag bytt förut men stress + andra faktorer har gjört sitt.

Tack!

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
om det är en 520 -97 har bilen M52 motor, vilken hart en ihålig oljeplugg...
jag vet, för jag har också dragit av en, det leder till att oljan bara rinner rakt igenom om du försöker fylla på.
Jag bogserade den aktuella bilen till BMW som drog ut resterna av bulten med en så kallad grispitt. Fixar du en sån och kanske tar hjälp av en händig kompis fixar ni nog det själva.

/Jonas
Visa användare
215
civ98ssu
E46 330 02 Turing
E39 525 02 Sedan
Om blien inte ær automat så har den inte oljefilter i væxellådan. Jag børjar också tvivla på dina motorkunskap.

mvh.
Ba
5
Barwett
520i- 97
Snälla, vem sagt att skribenten (jag)har kunskaper :-)
Tack för upplysningen.
Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.