AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
866

Reparation av 520i, 1991, någon ide?

jo
8
johnie-k
520i - 91
Hej!

Har det senaste halvåret mer eller mindre sett min f.d fina BMW 520i från 1991 rasa samman. Först var det problem med kopplingen, sen bromsarna, sen ett litet elfel, fläkten, låset, ojämn gång, och döda cylindrar. Veckans fel heter: Topplocket.
Förra veckan så började bilen koka när jag satt i en av gbgs morgonköer på väg till jobbet. Lite kylvätska trodde jag så jag fyllde på och luftade ur. Hjälpte inte, bilen kokade igen och igen och jag fick lufta och lufta. Efter att ha sökt här på forumet åkte jag till en gör-det-själv hall och byte termostat och kollade vattenpumpen (som var bytt 2004). Efter det så kokade bilen så fort man kom under 70 eller körde i en uppförsbacke. Igår blev jag ståendes på Angeredsbron när jag försökte undvika köerna genom tingstadstunneln. Bogserade bilen till en verkstad och efter några timmar ringde verkstaden och gav mig felet: Topplocket.

Min fråga är: är det värt att byta toppen på en 1991 BMW? Och hur mycket handlar det om, nån tusenlapp eller några (flera) tusen?

/john
Svårt att säga om det är värt att byta.
Kostnaden beror på om du köper beg topp eller ny men omkring 15-20 tusen ungefär.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Toppen rök på min gamla 520 -89. Det kostade omkring 10K för arbete och en beggad topp. Ångrar att jag inte sålde bilen som den stod.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.