AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
12.164

Någon som har provat biltemas PDC?

Sida 2 av 3
Dags att avbryta det här sidospåret för min del, där jag försökt påvisa hur ihåliga argumenten för att man måste ha PDC för att säkert kunna backa är. Vill man inte begripa att folk har lyckats manövrera sina bilar säkert i 100 år innan PDC var uppfunnet, så får de väl fortsätta att leva i den villfarelsen./TP.
manonegro
Som VonRon säger är det ju bara ett komplement. Precis som med ALLT nyinnovativt och då i shynnerhet inom bilindustrin. Automat låda kan ju sägas precis samma sak om, el hissar, el backspeglar, cruise control , etc. etc. det är från början "lyx leksaker" som sedan bli mer eller mindre minimikrav på samtliga ny producerade bilar. Har de inte fyllt en "verklig" funktion innan så blir det ju meer eller mindre oumbärligt av vana. Jag har exempelvis både automat och både elfönster vilket ju även DU har Pahv. Det btyder ju inte att man INTE KAN växla eller Veva ner rutan OM så skulle krävas. Det är bara ett komplement som blivit oumbärligt. Varför köpte du Automat!? DU KAN ju växla manuellt, eller hur!? Jäkligt behaglig funktion helt enkelt skulle nog svaret bli och det samma gäller PDC.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Det märksa att Toomas inte har kört nyare bilar än sin E32:a. Dessa bilar är rena drömmen att backa med, liksom alla E30 osv. Vår E36 Compact är det också bara att slänga in backen på. Däremot är jag mycket tacksam över att ha PDC på E60:an eftersom närsikten bakåt är obefintlig.

**Belåten BMW-ägare i 26 år**
haha dom e roliga dom där avundsjuka bakåtsträvarna...
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Har iofs. också klarat mej utan PDC i 30 år (utan parkeringsskador!), men jag förstår inte alls de som klankar ner på PDC som något för " folk som inte lärt sej backa". Tycker själv att det är ett alldeles utmärkt hjälpmedel.
De som klankar ner på PDC kör väl också givetvis utan ASC/DSC ?? Det är ju också tydligen för folk som inte lärt sej köra bil och duger till att häva sladdar på egen hand, eller...??

Tråden handlade ju faktiskt om Biltemas PDC och dess vara eller inte vara, inte om PDC var en onödig funktion. Skärpning Toomas Pahv!
Mats, alldeles oavsett vilka bilar jag kört eller inte kört så provkörs all världens nya bilar av kritiskt granskande motorjournalister.Skulle BMW komma ut med bilmodeller som vore livsfarliga att backa med, är jag övertygad om att de skulle upptäcka och slå larm om detta långt innan du ens tänkt tanken.Minns du Robert Collins artiklar om Mercedes "Vält-klasse". Kostade enorma summor och besvär för bilfabrikanten att rätta till.Sluta nu upp med att hitta på hemkörda bortförklaringar till varför man MÅSTE ha PDC. Ni gör er enbart lika löjliga som Mats.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Uppenbarligen har Toomas inte kört några moderna bilar överhuvudtaget eftersom han inte har noterat att bakåtsikten är väldigt mycket sämre idag jämfört med tidigare. Det gäller istort sett samtliga sedan/halvkombi-bilar konstruerade efter 1995.

PDC behövs inte för att se var bilen slutar utan den hjälper till att se föremål som inte syns genom bakrutan eller via sidospeglarna. Dagens höga midjelinjer har även en baksida. Varför skall man inte använda fuktionella hjälpmedel som komplement till egna omdömet?

Har för övrigt haft turen att avverka över 100 000 mil utan att vare sig backat eller kört på något (Vad det nu betyder i sammanhanget?)

Nu drar jag mig ur detta så att tråden får gå tillbaks till ursprunget.

**Belåten BMW-ägare i 26 år**
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Nu orkar jag bara inte vara tyst längre Toomas. Vem f-n har sagt att man MÅSTE ha PDC, ingen vad jag kan se i den här disskussionen. Sakligt argumenterande är inte din bästa gren eller hur Toomas. Om nu någon skulle vilja ha PDC tycker jag nog att det borde vara fritt fram för var och en att skaffa en sådan utan att för den skull bli utsatt för påhopp, tycker inte du det också Toomas?

Vem, som gör sig löjlig i den här diskussionen kan man nog ha skilda uppfattningar om.
Självklart skall alla få utrusta sina bilar som de vill utan att fråga mig om lov först. Dessutom hoppar jag ingalunda på de personer som har det ena eller det andra tillbehöret. Däremot på alla de utomordentligt fåniga argumenten för detta tillbehör. Hoppas att trådskrivaren hittar en billig och bra PDC som han blir nöjd med, Biltema eller annan./ Sneseglarn.
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Toomas: Att det är ett fånigt tillbehör tycker jag är att överdriva. Dessutom är väl de argument som framförts knappast heller fåniga. Min 18-årige son som inte skaffat sej samma långa erfarenhet av bilkörning som du verkar ha tycker nämligen att det faktiskt ger honom en bättre uppfattning om bilens storlek, och som Mats säger: Det är betydligt svårare idag att bedöma bilens storlek p.g.a. designen.

Visst, det är många tillbehör som tillkommit de senaste 100 åren. Man behöver inte el-bakruta den går ju skrapa istället eller torka av om den blir immig...

Navigation- vad är det för fel på karta och kompass?

Lycka till Manonegro med din PDC installation

Over and out!
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Den heta diskussionen verkar vara över så jag lånar tråden lite om det går bra.

Detta verkar inte allt för dyrt anser jag och ser väl inte ut att ta allt för många dagar att montera: Länk

Men stämmer priserna då? Jag får det till $863,29 - 6043kr(dollarn är låg, jag vet)
Fast det känns inte som om det bara kostar några 6000kr att köpa kitet inne hos BMW. Utan mer som ett 18tusen kr. projekt för dem.

Kan man beställa över nätet eller varför är sakerna prissatta?

Hur fungerar den framtill egentligen? Piper den till om man kör för nära i bilköer med?
Jag känner att jag har klarat mig utan PDC hela tiden men visst har det väl hänt att man touchat till nätt baktill en eller två gånger, det hade man ju sluppit med PDC.
maverick_750rr:

...det hade inte bara du sluppit utan även dom som du touchat till!!!!!
manonegro
För att driva ämnet till sin spetts bör jag tillägga att min M3 har tonade rutor. Det gör att det är väldigt svårt att se Exakt vad som är bakom och på vilket avstånd. Sen kan man disskutera lämpligheten av toning av rutor i evighet, men nu är det som det är. Jag har BARA ägt BMW's i olika utförande, detta är min första e46 M3 och saken är den att när man Väl sitter i den så förändras perspektivet bakåt drastiskt, mot andra "vanliga" sedaner som i alla fall jag är van vid. Helt enkelt Därför jag undersöker möjligheten. Jag får tacka alla för allas inlägg synnerligen intresant att se hur känsloladdade vi alla är i de mest simpla ämnen. Men sen är man väl kanske int emed i ett forum, som detta över´huvudtaget om man saknar åsikter :o) Tack.
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Konstruktiva svar man fick ang originalPDCn.

Bunf: Innan du exploderar så gäller det endast räcken och mitt eget garage som jag touchat till så du kan vara lugn nu.
Maverick:
Sry kanske såg lite explosionartat ut såhär efteråt, my bad :)
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Min erfarenhet ang. "orginal" PDC är väl att kvaliten på sensorerna varit
lite si och så. Och dom är ju inte gratis precis.. Så varför inte prova nått annat.

/Johan
ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
Maverick:
Jag har PDC både fram o bak. Piper när vad som helst kommer för nära, bilar, cyklister, gående etc. etc.
Tycker att det är alldeles utmärkt med PDC oavsett fabrikat. Finns ytterst få som kan avgöra exakt var man har bilen och då är PDC'n bra. Jag råkar vara litet rädd om bilen och tycker inte om att testa utrymmet fram o bak vare sig med spoiler eller diffuser :-)

Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
easy rider: Min pdc fram blir endast aktiv om jag lägger i backen, eller aktiverar den manuellt inne i kupén. När jag sedan passar en viss hastighet, så slås den av automatiskt - och således är den ej aktiverad i köer (om man inte lägger i backen förstås eller trycker på knappen)

*håll till höger, eller gasa* Länk
manonegro
Ok, off track!! är du nöjd med din e93 335 "mistafrizz"? Kanske dum fråga i vissas ögon. Min Egentliga fråga har du kört M3 e46? och kan genom det göra en jämförelse?
Äger ju själv en e46 M3 o skulle bli jätte ledsen om den fick pisk.. haha..
ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
mistafrizz:
Jo så funkar min också.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.