AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
12.163

Någon som har provat biltemas PDC?

Sida 1 av 3
manonegro
Är det någon som provat installera denna eller liknande backningsvarnare?

Länk

Funderar på göra det, alltså inte göra det personligen men lämna in bilen o få det gjort. Man måste ju borra hål i kofångaren :( och att borra i min M3 känns "sådär" att tänka på så man lär ju vilja att produkten är VÄRD det.

Tacksam för alla inlägg!
Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
Jag skulle inte ens vara i närheten av att fundera på biltemas PDC på en M3 -04 , möjligtvis om jag hade en SAAB 900 med rost :-)

Jag vet att man kan eftermonera PDC på BMW E39 , det måste rimligtvis ochså gå på din mycket nyare M3 , blir garanterat dyrare och mycket bättre.

Varför inte ringa BMW och kolla vad PDC boxen och givare kostar ?
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
ushh för biltemas pdc. Det är väl sådana som har kablaget utanpå och kommer att synas. Gräsligt!
Det har pratats mycket om pdc här på forumet för folk som ville eftermontera. Och vet att det finns pdc som är osynlig, som man fäster på insidan av stötfångaren. Den kostar runt 1000-1500kr om jag minns inte fel men då ser man den inte.
Sök efter inlägg om eftermonterade pdc så hittar du det!
Lycka till!

MvH Bmw 4-ever
Lycklig tvillingfar
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
manonegro: Det var ett skämt att du kunde köpa en PDC på Biltema :)

Det är garanterat skräp! men det finns säkert andra alternativ på marknaden som säkert är OK men inte kostar i närheten av eftermontering av original PDC.
Någon som vet om andra alternativ?
manonegro
Nej, givetvis är det inte kablar utanpå utan den är gjort för montaring från insidan. De är lackeringsbara även så utseend mässigt så skiljer de sig inte .
Vad jag är mest intreserad av är att höra om någon provat eller kan rekomendera någon särskilld modell eller märke. Jag har absolut int etänkt göra något själv utan den skulle ju lämnas in för ett snyggt jobb. Biltema är ju inte kända alla gånger för överdriven kvalitet så andra tillverkare är givetvis välkomna at rekomenderas.
Ci
531
CiM
325ciM-04
manonegro:

har du funderat på att skaffa orginal PDC? det rekomenderas varmt!!!

på en såpass fin bil ska endast orginaldelar sitta.
manonegro
Jo sant fan, ska kolla vare ka kosta. Säkert nå sjukt so mtyp 10 000, då vete fan alltså.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Nu hittade jag sidan jag skrev i förra inlägg. Kolla upp detta: Länk

MvH Bmw 4-ever
Lycklig tvillingfar
manonegro
Fan va Nice!!!! Gryyym lösning. Pass på BilTema (heh....generad...). Verkar ju även bättre än BMW's egna orginal lösning, helt osynlig ingen yttre åverkan.
Det är Alltid lika roligt när någon har Tänkt till och kan leverera kvalitet och en genomtänkt produkt. Det var ju inte så farligt dyrt. Kan tänka mig att BMW orginal skulle kostat typ 5 000 utan montering. Ska köpa den och lämna in allt för motering hos BMW, OM de Vill göra installationer på annat än deras egna dvs!? Annars lämnar jag den till nån bilstereo försäljare/montör.

Tack till tusen för att du tog dig tid att finna länken.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Vad är detta för retrofit av BMW PDC i nummerplåtshållaren? Länk

Annars har du original här Länk

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

jag har klarat mig i 25 år/75.000 mil utan pdc ;-)
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Jag har installerat Biltemas PDC, dock inte den som manonegro länkar till utan den här: Länk
Den har fyra sensorer som fälls in i stötfångaren. Jag har monterat mina i listen på stötfångaren på samma plats som orginalsensorerna är monterade om man har det som standardutrustning.

Måste säga att jag är mycket nöjd! Funktion och utseende som orginal. Definitivt värt 300:-
manonegro
Det var givetvis den modell som Ztephan hänvisar till som jag menade, inte den med sladd på utsidan Sorry typ haha.... hade jag menat den så hade jag själv skrivit under Idiot stämpeln haha... Är det tänkt att man skulle fästa sladden med sån där vägg sladd hållare som man spikar in i väggen då också!? Nu var Den jag råkade länka till så Nu förstår jag "ramaskrien". Annars verkar ju den Grandy länkade till nice. Antingen Den eller den som fästs Bakom kofångaren lär det bli. Förelarna är givetvis ingen yttreåverkan samt priset.
Hade jag haft en bil som är värd 300000-400000 kr hade jag nog satsat några tusenlappar på att få en backvarnare av erkänd hög kvalitet monterad, för man vill ju veta att den funkar bra, så man inte backar in i något, när man så att säga räknar med att det ska funka.

/Peder
PDC?? Måste vara billigare med blindkäpp. Men är synen så skral bör man nog överväga att lämna bilnycklarna till nån seende istället./ Blindstyret.
manonegro
...Eller så säljer jag min M3 SMG II '04 och köper en 750ia -90, och tränar backning på den istället för då gör det ju inte så mycket.... Får fundera på vilken av dessa idéer som är bäst, men tack för rådet.
Verkar genialt att köpa en bil som man inte kan lära sig att manövrera. När folk frågar , varför sålde du M3an svarar du stolt att jag kunde inte backa med den. Däremot är jag en överdängare på att manövrera E32or./ Autopilot?
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Jag tror PDC kan vara riktigt bra att ha ibland. Finns ju hinder ibland som kan vara svåra att upptäcka från förarplatsm typ ett barn som sitter och leker bakom bilen.
manonegro
GIVETVIS, Herr Pahv!!! Kommer jag INTE, eller ej TÄNKT sälja min M3'a. DU missade totalt ironin i mitt meddelande när jag syftade på att skaffa en sån bil DU har och träna backning på, eftersom det ju då inte skulle spela någon roll med ev. bucklor, suck... Jaja.. skitsamma... Pallar inte ta diskutionen till den nivån ens. Tycker Du att det verkar Idiotiskt att skaffa PDC så får jag tacka för ditt inlägg, Det Är Noterat. Men nu är det ju så att jag Tänker skaffa det och är Därför Främst intreserad av inlägg som kan bidraga i riktningen.
Men som sagt, Dina synpunkter är noterade för allas beundran och begrundande.
VonRon inbillar du dig att alla som saknar PDC håller på kör över lekande barn titt som tätt?Det händer nog bara dem som har en felaktig/ Krånglande PDC som de sätter alltför stort tillit till.Vad säger bilskolor och Vv om PDC? Upphör all annan skyldighet att förvissa sig om vad som finns bakom bilen innan man backar?/ TP.
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Självklart ryker det en och annan ibland, eftersom jag inte har PDC. Ditt inlägg Toomas håller en sådan kvalitet att det knappast är värt att kommentera mer seriöst än så.

Men det gör jag ändå. Som du borde veta och förstå gör man ju alltid, allt för att kontrollera vad som finns bakom bilen vid backning. Varför skulle inte PDC kunna vara ett komplement till de andra försiktighetsåtgärderna. Men det är klart vill man missförstå så går det ju att göra det, med det mesta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.