|
|
|
|---|---|
|
när motorn är av får jag i alla växlar utan problem. startar jag sen motorn med friläge i så får jag inte i växlarna sedan, försöker jag möter jag bara stort motstånd och varvtalet går ner. den läcker ingen olja el dyl, har inte hört eller kännt att det skulle kunna vara problem med lådan den har växlat hur skönt som helst tills nu =((( gäller en 325i -93 | |
|
Hur känns kopplingen? Ingen skillnad på motstånd eller läge där den börjar ta sedan problemet uppstog? Skulle kunna vara läckande slavcylinder eller att du fått in luft eller liknande i systemet. Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
| kan kanske vara en liten försämring i hur kopplingen känns men är inte säker. | |
| när byttes koplingen senast? | |
| lagret i veven kanske? | |
| vet inte när kopplingen är bytt om den är det över huvud taget? | |
| lägg i ettan när bilen är avstängd. tryck ner kopplingen och starta. börjar bilen rulla? i så fall är kopplingen slut. | |
| testade det och bilen skulle bara iväg. | |
|
Dåså, kontrollera eventuellt läckage från slavcylinder? Kontrollera oljenivån i burken, tror det är samma som vanliga bromsvätskan på E36. Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
| då är det bara att boka tid för kopplingsbyte. | |
| är kopplingen slut då? tar den långt upp? lägg i ettan, dra upp handbromsen och håll även en fot på bromsen, släpp upp kopplingen sakta och ge lite gas, om motorn stannar är kopplingen ok, kan du ha motorn igång med kopplingen uppe är den kass!! | |
|
Jag tror mer på en läckande cylinder.. Kolla "under" pedalen om du ser att det rinner ut nåt där, liksom på gummimattan vid fötterna, eller kolla vätskenivån till bromsen. Läcker det där jag skrev så är det huvudcylindern som läcker, och är det låg nivå i burken så är det nog slavcylindern med reservation för att det ser annorlunda ut.. -- Markus |
|
| nu funkar "skiten" igen som vanligt, pratade med en verkstad och dom sa det kunde vara några fjädrar i kopplingen som krånglade. | |
|
Har haft diverse teorier om vad som kan vara fel på min bil. Har bytt koppling på verkstad och vart inne på "efterkoll"(han demonterade den igen och kollade så den var rätt monterad) Symptom efter kopplingsbyte; Ibland när jag har 1:an i och startar med kopplingen i botten så vill den framåt lite. Svårt att få i 1:an Låter illa när jag lägger i 2:an Dom bytte även slavcylindern och systemet luftat i efterhand(i tron om att verkstaden inte gjorde det) av en vän(som jobbar med bilar). Så...vafan ska man göra, köra in i en bergsvägg och hoppa ut strax innan, eller sitta kvar? :) |
|
|
Är du säker på att ni fått ut all luft? Det är lite knepigt men enklast trycker du in vätskan genom luftnippeln i slavcylindern och uppåt mot behållaren. Jag tror det är nästan omöjligt att lufta via slavcylindern på samma sätt som ett bromsok. Jag sätter en genomskinlig plastslang med en backventil mellan luftnippeln på vänster bromsok fram och luftnippeln i slavcylindern. Öppna båda luftnipplarna och pumpa oljan genom båda kopplingscylindrarna med hjälp av bromsen. När oljan i slangen är fri från bubblor fortsätter du tills det kommer olja utan bubblor uppe i behållaren. Stäng nipplarna och det är klart. //Göran |
|
|
Får fråga min vän hur han gick tillväga och försöka en gång till helt enkelt... (Men man tycker ju att verkstaden ska kunna det där :S) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.