|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
robert pentén |
så stor skillnad på bmw m5a 1999 och 2000 Har läst lite här om att motorn byttes 2000 juli eller något sånt. och då blev dom av med att 99an drack så mycket olja och vanos problem. men hur stort problem är detta? det skiljer ju nästan 80.000 i priser på dessa bilar. är alla 99 utsatta för detta? vettigare att köpa en 2000 modell av m5an e39? vad finns det för saker man kan kolla upp om man köper en 99 och inte vill att motorn är kass och rasar direkt. mvh robert |
|
Jag hade satsat på minst en 01 för att vara på den säkra sidan... min bil: Länk |
|
robert pentén |
jo men det var inte riktgit frågan :) tack ändå |
| Vet inte om en 00 är bättre än en 99,men v8an fick dom nödvändia uppgraderingarna feb/mars 01,tror jag..ej säker..Men visst finns det ex av 99-00 som funkar finfint | |
|
Finns säkert dom som har 99-00 som kan svara på detta bättre.. Finns en massa info,om du använder sökfunktionen |
|
|
Det mesta finns besvarat i begagnatguiden. ___ Bilen: Länk |
|
Sajo |
man kan inte dra en slutsats att en 02 är bättre än en 99. man måste själv veta vad man söker efter.och som Bianca säger "ta en 01 för att vara på den säkra sidan" så e det inte.även om man köper en 99 och den har haft problem (vilket inte är säkert) så har man haft nybilsgaranti på den.så har man säkert åtgärdat dessa fel. jag skulle hellst kolla på en svensksåld.för då kan man åtminstånde kolla upp historiken. |
robert pentén |
jo och se om det är återgärdat, har den haft fel är det ju inga problem så länge dom återgärdat det eller tagit det på garantin på den tiden. jag läste beg guiden där står det att detvar ett problem med att den drack olja mm mm men som sagt är det generellt... |
| Feb. 2000 kom en ny kolvrings konstruktion som skulle rätta till oljeförbruknings problemet och aug 2000 så kom Vanos modifieringen med backventiler bl.a. för att minska "oljudet" innan Vanos fyllts med olja vid uppstart. | |
robert pentén |
det är sant :) jo läste lite här på autopower om att det som låter i början bara är ett skönhetsfel, sen skrev dom att man kan lämna dom till en verkstad innan om man är orolig så kollar dom upp det, men hur kollar man om vanosen är dålig? detta måste väl tas isär och kosta uppåt 10k elller? |
kilroy |
Är det inte dags snart att avliva den sega myten om att alla E39 M5 -99 och -00 är att betrakta som riskprojekt? Saxat från tråden.. "Men visst finns det ex av 99-00 som funkar finfint"...sanningen är att de flesta ex av 99-00 fungerar hur bra som helst... En del ex av tidiga modeller drar lite mer olja även om förbrukningen ligger inom normalintervallet. Min förra M5 -00 tog endast marginellt mer olja än min nuvarande 540...som i princip knappt tar någon olja alls. Vanosproblematiken är överdriven enligt min uppfattning. Däremot är det viktigare att kolla upp LMM, koppling, bränslepump samt diverse elektroniska givare som kan ge en gråa hår i förtid om man har otur. Rent allmänt är det lite si och så med kvaliten när det gäller interiören t ex. Påfallande många E39 M5 har dessutom dålig passning i karosseridetaljer av någon anledning. Bl a så har jag stött på ovanligt många M5 med dålig dörrpassning vilket känns märkligt för en så pass dyr bil. Som vanligt gäller...total dokumentationskontroll INNAN köp...det cirkulerar en del M5or på marknaden som är både mätarskruvade och i dåligt skick. Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
robert pentén |
tackar tackar nu blev man inte lika rädd för 99orna :) som av någon anledning kostar så mycket mindre 12.2 // 192km/h |
|
Jag har en 99 har haft den i 2år och har inte råkat ut för några beskymer. Lite oljud i 2-3 sekunder från vanos vid kallstart men det är helt normalt. angåande oljeförb så tar den nästan ingen olja (1000mil/ 1liter) då blir det ett nytt oljabyte.Min bil har gått ca 9300mil. |
|
robert pentén |
trevligt :) 12.2 // 192km/h |
|
Har bytt lmm och termostat på vår, plus 3 st ABS-givare (standard att de är knas på E39 -99, -00) Den tar dock lite olja men det är ju lätt att hålla koll på. |
|
robert pentén |
det är ju detta med att dom kostar ju en del att hålla :) gäller att hitta någon som har fixat detta, jag har inga problem att köpa en -99 12.2 // 192km/h |
|
Vad gör det om en högprestandabil drar lite olja? Köper ni en bil pga det?Inte jag :) Sen kan jag säga att det är högst individuellt på olika M5:or samt årsmodell. På vissa -00-02 kan dom dra mer än en-99.Kör man lungt så drar dom ingen olja () Kör du mkt hårt så drar dom mer... Kan även tilläggas att M5.ans tightare slutna kolvringar inte bara är till fördel mer än för oljeförbrukningen.Detta har ju diskuterats ganska mkt av M motoringenjörerna. Mer slitage i cylindrarna... nackdel VS fördel?.... Skönhetsfel kan ha både fördelar & nackdelar ska tilläggas. Som Vanosolje akumulatorn på senare årsmodeller för att hålla oljetrycket uppe.Visst bekvämt men knappast nödvändigt enligt mitt tycke :) Detta är ju trotts allt en högprestandabil (Motor), som alla bilar har den sina fördelar och nackdelar.Lev med dom och ta ert beslut efter skicket och prestandan. Happy driving. |
|
|
Motorras på M5 E39 här på forumet. M5-02, under 10 000 mil. M5-99, 11.100 mil. Ev. fler. Vill bara säga att det handlar inte om årsmodell tyvärr. |
|
|
som tidigare talare sa så stirra dig inte blind på årsmodellen eller milen.... har en 99 som gått 18900 just nu. gått 16000 när jag köpte den för exakt 1 år sedan. jag kollade på 9 st m5 med mindre mil än den jag köpte, men min var i det bästa skicket, och framförallt, hade haft ägare innan som haft råd att hålla den, dvs inte snålat med service o ev reparationer...man märker rätt fort om man hellre köper de billigaste kina däcken o delar från mekonomen än köper riktigt från början osv osv....... satsa på en seriös bil med bra historik....menmen, det e ju tyvärr ingen garanti för att det ska hålla....det finns det ju bevis för....men det känns bättre iallafall =).... M5 o Skyline GTR |
|
|
Jonas k : Angående att köpa delar från Mekonomen/Autoexperten så vill jag gärna att du vidareutvecklar det. Är det något fel på de grejerna enligt dig? Det man troligtvis köper där (som jag själv gjort) är typ; Termostat (Mahle), Bromsbelägg (Textar), Lambdasensorer (Bosch,NTK), Tändstift (NGK), Olja (bla Castrols sortiment), Luftfilter (Mann). Eller du kanske menar att folk som äger M5:or som inte servar på verkstad missköter bilen? Som jag ser det finns inte längre någon mening att lämna in bilen på BMW för service och vätskebyten. Den pengen det ger extra att ha en fullsmetad bok efter 15000 mil tror jag är försumbar. M5:orna har sjunkit så lågt i pris så det vore ekonomiskt självmord att fortsätta att lämna in bilen på BMW för stämplarnas skull. Visst, det ser betydligt bättre ut att ha BMW´s stämlar i boken men frågan är om det är värt det om man kan grejerna själv? Däcken håller jag väl med dig lite grann om, har själv köpt Nankang NS2 när ekonomin tröt och mina kassa Dunlop 9000 var tvärslut. (Inget att anmärka på de däcken till DET priset) Att ekonomin var kass beror väl kanske lite på att man pungar ut med minimum 140 kr litern för den dyra Castrololjan TWS som man byter alldeles för ofta! Jag har iofs ingen plan på att sälja min bil de närmaste 5 åren så för mig är det rätt att serva själv. (med Mekomuppen-delar) Man ska nog i första hand kolla på skicket och hur pass motorkunnig säljaren är. Hur många 45+ har inte åkt med sin M5 tills "check oil level" lyst till på displayen exempelvis? |
|
|
Just det ja; Jag hittade Millers 10W60 till circus 100kr litern som jag körde på 500 mil. Detta då det inte fanns någon som sålde tysk-import Castrol för runt 140kr/l inkl frakt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.