|
|
|
|---|---|
|
Har nyligen köpt en 316 -95 som gått 26000 mil. Den drar ca 0,8 l/mil blandad körning med relativt mycket landsväg, det tycker jag är för mycket! Har ni några förslag på enkla åtgärder jag kan testa för att sänka förbrukningen? Nytt luftfilter och 2,5 kg's däcktryck har jag redan testat. Fler friska ideér??? / Lars | |
|
"Trimma" kan du så gott som utesluta på en 1,6-liters sugmotor, chip ger på sin höjd +10hk. Vad gäller förbrukningen kan ju en del spela in, är det mycket kallstarter, kör du med extra last, tändstift som inte är bytta på ett bra tag. Annars har du gjort det mesta som går att göra med 316 med "enkla" medel. |
|
gretzky |
Plocka ur onödig last, kolla att inte bromsar ligger på o att hjullager är i bra kondition. Hjulvinklar, rätt/bra olja i motor/bakaxel. Använd motorvärmare! Finns säkert fler grejer men de e allt jag kommer på just nu. dieseldoris |
|
Jag säger bara bränslefiltret, kolla när det byttes. Byt även tändstiften om de behövs bytas, dvs gått mer än 4000mil eller är svarta/sotiga. Min 318 drog ett tag 0.83l/mil vid 80% landsvägskörning, efter bränslefilter gick den omedelbart ner till 0.78l/mil. Sedan efter stift, ny luftbälg, olja+filter lyckades jag hamna många gånger under 0.7l/mil, typ 0.68l/mil, med några enstaka 0.65or. Men sedan började min termostat kärva (gör fortfarande det) och bilen är tillbaka på omkring 0.75l/mil. |
|
| vore det inte bättre att t.ex köpa en 320... 316 är väl inte precis den starkaste bilen och kan ju vara jobbigt för den att ligga i motorvägsfart jämt | |
|
TAck för tipsen!! Frifart! Hur märker du att termostaten kärvar? Jag tycker min går väl långsamt upp, trots varm vinter. Det krävs ca 20 min rejäl körning innan nålen når mitten. Tyder det på att termostatet är kass? / Lars |
|
|
Låter som en termostat som har fastnat i halvöppet läge. Kall motor ger högre förbrukning. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Hur lång tid ska det ta för nålen o hamna i mitten då? 10 min? //mvh Per |
|
|
Vid nästa hjulinställning, be att få Toe inställt på 0 eller iaf lite närmare 0 än vad du har nu, du får rejält mindre slitage på däcken och mindre friktion = mindre bensin behövs, och dessutom lite bättre "turn-in" vid kurvorna... Nackdelen blir att bilen spårar mer och måste passas på motorvägen. Detta är ett Taxitrick som de gör för att just spara på däck/bränsle... Blir då än viktigare att skifta fram/bakdäck nä det är dags. Du kan få dina däck pumpade med Nitrogen istället för syre. Den stora fördelen med nitrogen är att rätt tryck i däcken håller under mycket längre tid. Nitrogen läcker ut tre gånger så långsamt som luft. Det beror på nitrogenens struktur som motverkar mikroläckage och fukt i däcket. Detta med konstant däcktryck under längre tid ger lägre rullmotstånd med minskad bränsleförbrukning som följd och däckslitage. Dessutom slipper man fukt inne i däcket som kan göra att fälgen rostar. Vad kör du med för däckdimensioner? Byt till smalare och mindre så sänker du ju även där en aning, "lättrullande" däck finns också, ... Bästa trimmet vore väl att klistra fast en kloss under gasen, dock dåligt om gasen skulle behövas, kanske något mjukt istället så motståndet ökar.. Det gör iaf under för förbrukningen =) Håll motorvarven i schack och nästan alltid högsta växel möjligt... Förutom att fixa de saker som redan föreslagits, och som jag laggt till är nog det bästa att se över körstilen alternativt klistra fast någon liten mjukisboll under gasen :P. Vikt är somsagt A och O.. Är du beredd att strippa den på inredning och dylikt, eller åtminstonde de sakerna man inte använder. Skippa frukosten på morgonen, ta den på jobbet ;) Ja alternativen börjar ta slut... hehe // MVH Jocke |
|
| Jocke! Har redan bytt till lättfil!!! / Lars | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.