|
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
I förrgår kväll kände jag en frän lukt när jag parkerat. Aha ... tänkte jag ... ett par varvstopp i S-läget värmde upp värmeskydden på kattarna ... får lugna ner mig. Så samma lukt igår och idag på fm!!! Ngt måste göras? Kylslangen från topparnas "tvärslå" upp till den extra cirkulationspumpen var fuktig om klammern alldeles bakom cyl 12. (Inte alldeles lätt att se denna klamma utan genom att ta ut ena ögat och hålla upp det underifrån så såg jag till sist en droppe vatten som droppade ner mellan flänsen till vä katt) Diagnos: ett 1,8 x 0,3 mm stort hål på slangen alldeles invid klamman. Sensmoral: montera aldrig en slang som suttit några år utan byt den. Moderna slangar är inte som dom som fanns förr ... ... och då skall ni veta att jag vridit och vänt på varenda slangbit vid senaste återmonteringen och med "bred marginal" godkänt dem som jag inte ytte. Tips: gör rent ögat ordentligt innan du stoppar tillbaka det igen och har du inte ögon som kan tas ut så köp ingen M70. MVH /// Paap R |
Decibel |
Lider med dig, min slang var trasig på exakt samma ställe, hämtade ut en ny från BMW igår, nu kan man äntligen få ihop 12;an igen :) Försökte med vulklim och fan o hans moster i somras för att få hålet tätt utan framgång, det sitter extremt konstigt till, det är nästan jobbigt att byta den med insugsrören väck. Värd alla 145kr den lilla stumpen kostar :) |
Paap Reeder |
Liten mekerfarenhet manl av "slangbytarköret". Tog för en gångs skull och gjorde som man skall före ett större mek i motorrummet ... och kopplade loss batteriet. Medan jag pulade med alla dessa slangar gick det nog kanske uppåt 2 tim. Monterade så allt igen - anslöt batteriet och startade. Märkte på en gång att tomg var jämnare och kanske 50 rpm lägre 650/700. Hade inga felkoder innan eller övrigt krångel på någe vis och den gick mycket lugnt och fint innan också men nu märkbart "lenare". Sensmoral: boota om efter var 7-10:e tankning ... så kommer jag att göra i a f. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
"Våga boota mer" ... är mitt nya motto. MVH /// Paap R |
|
Låter vettigt, men ska man boota efter 6-7 tankar så får man ju bota minst en gång i veckan:) Hur lång tid behövs för att det ska nollas riktigt? Då bör man väl också synka gasspjällen efter varje bootning, för dem grundinställs väl bara vid återmonteringen av plusen eller har dem kvar dem gamla värdena under en viss tid? MVH Robban B |
|
Paap Reeder |
... kanske överdrev litet men 1 ggr/kvartal tror jag är bra. 30 min räcker nog mycket väl. MVH /// Paap R |
|
Det känns nog ganska vettigt att göra det ja! Hur är det med gasspjällen, visst är det så att dem "nollas" varje gång åxå (eller inte spjällen i sej men ni förstår nog:)!? MVH Robban B |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.