|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har ni några förslag, erfarenheter av värmebehandlade bromsskivor till E39? Exempelvis RedDot? Andra märken... Har svarvat mina så många gånger att det knappt är något kvar... Så när väl bromsproblemet är fixat så blir det nya skivor... | |
| Man skall nog inte svarva en skiva mer än 1 gång för du blir den för tunn , vad menar du med värmebehandlade skivor? | |
| Alltså värmebehandlade skivor från tillverkaren, att dom efter tillverkning värmebehandlar (i 500 grader? i ett antal timmar) för att metallen ska få de rätta egenskaperna direkt så att man inte behöver bromsa försiktigt de första 200 milen. Detta minimerar ju risken för att skivorna ska slå sig, vilket jag är väldigt trött på nu, tredje gången på en månad! | |
| du menar härdade skivor? nää. såna finns inte. de skulle inte hålla många mil. alla skivor måste "köras in", så du får ta det lite lugn i början. | |
|
Sandtler ( Länk ) säljer värmebehandlade skivor. Kört med sådana slitsade skivor (med Ferrodo DS2500 och Castrol SRF bromsvätska) ett antal varv på Kinnekulle och jag har inget att klaga på vad det gäller bromsförmåga och uthållighet. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
CiM: Härdning och värmebehandling är inte samma sak. Härdning går ju ut på värmning och därefter snabb avkylning i vatten eller olja. Värmebehandling fungerar så att man under lång tid utsätter materialet för värme. Behöver inte alltid handla om några höga temperaturer utan kan ofta utföras i en vanlig hushållsugn. Detta medför bl.a att eventuella spänningar i materialet släper och i fallet med bromsskivor att dom håller sig raka. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
| j.Dredd: tackar för info!! | |
| Så= In i ugnen med de nya skivorna på max värme i nån timma och skivorna håller bättre? | |
|
Hewi: Har faktiskt inte testat med just bromsskivor, men rent teoretiskt så borde det fungera. Blir ganska många timmar i ungnen dock :) ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.