AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.780

Stenskott i framruta som blivit spricka..

Tr
86
TreTrettio
330i Touring -04
Fick ett saftigt stenskott på rutan i lördags och i söndags hade det blivit en ca 5 cm lång spricka uppåt mot taket.
Ringde mitt förs. bolag (bmw original) och fick förklarat att man måste betala 35% av kostnaden för en ny ruta själv..
Alla bolag jag har hört talas om har en självrisk på 1500:- inget mer..

1. Någon med BMW original som råkat ut för detta eller med andra erfarenheter av rutbyte, kostnad mm mm..

2. Kan man laga en spricka?

Tack på förhand.

//Peppe
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har precis samma sak på min 320 och har även samma försäkringsbolag. Har dock ännu inte kontaktat dom så jag är nyfiken på vad du kommer fram till.

___
//Ulf
fa
38
faloo
318i 88a
tja! jobbar m å byta bilrutor! d är många försäkrings bolag som har en självrisk på 35% av vad rutan kostar! dom som har en fast självrisk är välldigt lätträknade! å tyvärr så går d inte att laga en spricka! man kan kanske stoppa den men det blir aldrig bra resultat!
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Visst går det att laga delvis, beror på om det gått rakt igenom helt eller inte. Hade en rund spricka på cirka 2x3 cm som det bara är kvar ett par mm på. Gick på 300kr... Men det beror somsagt på vad för spricka det är :P

// MVH Jocke
Tr
86
TreTrettio
330i Touring -04
Ok,
Faloo, vad kostar det att byta en ruta?

fa
38
faloo
318i 88a
nu kan ja inte din bil i huvet men jag tippar 1800-2200 nånstans!
He
2
Henrikjo
320Ci -03
På min bil (E46 coupe) kostade själva rutbytet 4464-rabatt+moms, självrisken kostade 1808=35%
pu
547
puiu
330i-03
hej Peppe du måste gå till glasmästaren åch visa det ach resten fixade han .min rutan kostade 6000kr .jag betalade självrisken på 1850 kr

alex
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Fixar ni ny ruta hos en (bil)glasmästare eller på BMW? För- eller nackdelar?

___
//Ulf
gretzky
Har nyligen bytt hos glasmästare o de blev kanon, fick en kort stund efter bytet prisförslag på extraförsäkring från solid som vad jag förstår täcker självrisken på den vanliga försäkringen, vilket borde göra nästa byte väldigt billigt om ej gratis. Försäkringen tror jag kostade runt 250:- o då kunde man byta ruta varje år "kostnadsfritt"? Nån som har bättre koll?

dieseldoris
Ci
531
CiM
325ciM-04
har en spricka tvärs över rutan och till våren är det planerat att bytas.

puiu: har du regnsensor? kostade rutan bara 6 lax? har hört att med regnsensorn, kostar rutan över 10 lax, kan det stämma?
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Hej,

jag arbetar som bilglasmästare, svarar gärna på frågor.

1) JA, man kan laga stenskott, även sprickor (dock max 1 dm spricka)

2) Vad rutor kostar spelar inte så stor roll, man betalar självrisk. Det enda du måste ha är minst halvförsäkring, jag antar att ALLA här har minst det :)

3) Dom flesta har 35% av totalkostnaden, med vissa undantag, Trygg Hansa har FAST pris på 1,500 kr sedan 1 April 2006, Folksam och salus har 1,700 kr.

35% av totalkostnaden brukar bli mellan 1500-2100, rätt olika där, regnsensor drar upp priset, dock inte så mycket faktiskt.

CIM >> BMW E46 med regnsensor, med en självrisk på 35% blir 2,080 kr.

Istället för att ni ska sitta och gissa här och dra fel slutsatser och tro så mycket, ring till närmsta glasmästare och få lite fakta istället.
Ci
531
CiM
325ciM-04
magican!! man tackarrr!!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.