|
|
|
|---|---|
Scheckheft |
Hej Idag bytte vi vattenpumpen till min 525. Min fråga: någon som vet vilket material turbinen till pumpen är gjort av? Bilder i min blogg: Länk Mvh Scheckheft |
|
Nån halvdålig plastsort är mitt bud.... Mvh Andreas |
|
|
Nåt i stilen av gjuten aluminium brukar det vara som jag såg på dom pumpar som jag byte på olika bilar men är ej 100 på det... BMW - Beroende Med Wilja! |
|
| Den nya är väl i metall el.? | |
|
Oj, nu blir man alldeles mörkrädd... Har tänkt att byta min pump så småningom, men nu skall det göras till helgen! Har heller inga problem med den, men better safe than sorry... Någon som vet vad den går för på BMW? 700 kr? Funderar på att byta termostathus också när jag ändå håller på. Någon som vet vad det kostar? Utbytespumpar har turbin i metall. //JPB |
|
| Den var gissningsvis gjord i typ samma plast som dagens kylargavlar. | |
|
Vi betalade för pump,termostat och två packningar totalt 921kr på Englunds i Luleå ( med rabatten förstås) till Scheckheft's bil. Arbetet tror jag att man kan klara på 45minuter med lite flyt, men med kaffe inkl. mellansnack tog det 2,5 timmar. Det som tog tid var att få bort resterna av pumphjulet inne i motorn. Slutkommentaren är att det tar alltid mycket längre tid i mitt garage än man tänkt sig, eller hur scheckheft! Men vi har kul i garaget!!! /Mats |
|
|
Kan man utan att ta loss pumpen se om den har plast eller metallhjul? Jag vet nämligen inte om min är bytt eller inte, o det vore ju lite trist att montera ner den bara för att konstatera att den har metallhjul. |
|
|
Nej, men köp ut en pump och ta sedan lös den gamla för kontroll. Det är ju bara att lämna tillbaka "nypumpen" om det skulle vara så. Sen skulle du ändå byta glykolen när du höll på , eller hur? /Mats |
|
Scheckheft |
Hej Stämmer anlima, alltid trevligt med lite kaffe och lite (BMW) mellansnack :) Hade vi inte behövt plocka bort kylaren för att bättre komma åt resterna av turbinen i motorn hade det kunnat gå på 45 min - kanske ;) Men ett allmänt råd till E34 ägare: byt vattenpump om ni inte vet när det gjordes senast. Bilderna säger väl allt. Mvh Scheckheft |
|
Hej! Mikael Holmyr: Om pumpen har metalhjul, så är det lagern som ger upp, livslängden är kanske något bättre på den, men har bilen över 15000mil i mätaren och pumpen är original/du inte vet om det är byt-BYT. Den kan skära utan förvarning när man pressar bilen och då ryker fläktremmen som i sin tur får fläkten till att explodera och den i sin tur krossar kylaren....kan bli dyrt det.... MVH: Sakke |
|
|
Vattenpump + termostathus + packning ligger nu och väntar på mig hos BMW! Skall blir härligt att äntligen byta :) //JPB |
|
|
DrSakke, låter inge kul, får väl ta mig till BMW och köpa en pump när Mölndal kommer fram ur vattnet igen. |
|
|
Mikael: jag tog mig dit nyss, de har vattenpumpen som lagervara. 805 kr Sitter nu med en sprillans ny pump och även termostathus (lika bra att byta det också). Blir lite meka av till helgen! //JPB |
|
|
JPB: Jag har skickat en drös med mail till dig, kan du inte kika på som är du snäll. //Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.