|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Bergarn Jag skulle tro att tysken har rätt. Fick nämligen samma besked när jag ringde ner. Du blir i så fall alltså tvungen att ringa upp just den verkstad som utfört service och stämplat boken. Några extra telefonsamtal måste väl alla hålla med om att det är värt för att minimera risken att bli lurad? Mina erfarenheter av samma efterforskningar i Sverige: Ringde Rutgersson för att kontrollera en av mina förra bilar. Den hade dels varit inlämnad på service vid deras anläggning i Uddevalla men också i Henån (allt enligt tidigare ägare). Personen jag talade med (i Uddevalla) plockade fram information och bekräftade service och reservdelsköp i Uddevalla men kunde bara gå en viss tid tillbaks i tiden. När det gällde besöken i Henån kunde han bara se att den varit inne för något men inte för vad. Det kan dock ha att göra med att anläggningen i Henån lades ner (eller köptes upp?) och inte ingår i Rutgersson längre. Kontentan är att det också i Sverige verkar finnas vissa begränsningar för vilken information som går att ta fram. Detta gällde iofs service mellan -98 och -03 så det kan ha hänt en del sedan dess. Mvh |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
lugna och fina nu; det är visst alla servicar och alles man får reda på från tyskland, inte bara garantireparationer. får ni bara garantirep så vet inte kundmottagaren var han ska leta. men det stämmer att tidigare (för över ett år sedan) så fick man bara garantirep, inga uppgifter om service. och alla bilar är inne för garantireparationer, och jag skulle personligen inte köpa en importbil där det inte går att verifiera mätarställningen via garantirep. av alla bilar jag + bekanta har kollat upp (kanske 30-40 st) har det hittills alltid funnits uppgifter. nu kanske jag är väl konspirationsteoretisk, men enligt min åsikt tyder total avsaknad på att någon rensat i registret..... mvh Johan |
|
Johan: Om jag förstått det rätt så kommer allt som faller under garanti ( typ updatering av programvaror) med som en post, även om det görs vid ett normalt servicetillfälle. Den typen av åtgärder fanns med i det utdrag jag fick. Freude am fahren |
|
jag kanske var oklar, men det "nya" utdraget innehåller både service och garantirep. Fast det är inte riktigt entydigt, vissa verkstäder i Tyskland är inte anslutna, på samma sätt som vissa i Sverige inte är det. Däremot lagras alltid garantirep, för det beslutas centralt och de har informationen lagrad i deras databas. mvh Johan |
| och så har man lärt sig nått nytt, alltså låter det inte så bra och ganska underligt om det inte finns någon info... | |
|
Hmmmm...nja, jag "köper" inte riktigt ovanstående information. Att avsaknandet av information skulle vara en varningssignal låter orimligt. Att "någon" sedan skulle varit inne och "rensat" i systemet tycker jag låter ännu mer orimligt. Jag kan bara svara för egen del och den information jag fått från Bmw Group i Solna samt av min godeväns kontaktnät i Tyskland. Beträffande min egen bil så var som sagt garantiutdraget "blankt" men stämplarna i serviceboken stämde överens med verkstädernas uppgifter, när de kollades i Tyskland. Bilen har aldrig varit krockad eller inne för ngn garantireparation, således fanns ingen sådan information registrerad. Dock så kanske tyskarna Nu har uppdaterat sitt datasystem för att stävja fifflandet alt. öka kontrollen, men vill man ha uppgifter på en bil från 2001 så har jag svårt att tro att servicar inkluderas i garantiutdraget från Bmw AG centralregister..... Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
Kermit, tro vad du vill hur mycket du vill, men jag VET (inte tror) att det går att få serviceutdrag då jag själv har fått det. läser du mitt och andras inlägg noggrannare så ser du att det just är en varningssignal. en varningssignal innebär att om allt annat är ok så bortser man från den. men då det finns så mycket indikationer på att nämnda 530 är fifflad med så är varningssignalen ytterligare en indikation, och då är det läge att kliva av. men jag måste ändå ifrågasätta hur många bilar som inte har varit in på en enda garantireparation? då ska de i så fall ha gått extremt lite. jag kan påminna mig om en sådan, en svensksåld Z3M som har gått 1500 mil på 8 år.... mvh Johan |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag har också stött på ett par E39or som inte varit inne/dokumenterat på garantirep när jag begärt detta, men däremot haft dokumenterat serviceutdrag som verkat helt OK. ///MVH Hasso Länk |
exempel på utdrag från BMW's centrala reparationshistorik: 132488 km, bytt vindruta 120216 km, byte till sommardäck 111787 km, byte impulsgivare bak 108956 km, oljeservice 105490 km, byte till vinterdäck osv. mvh Johan |
|
Johan (autopower): Vilken årsmodell/regdatum kommer ovanstående uppgifter ifrån? Du skriver "men det stämmer att tidigare (för över ett år sedan) så fick man bara garantirep, inga uppgifter om service.". Så, när tex. jag tog in min bil för två år sedan så fick man inte servicehistorik på utdraget från Bmw AG:s centralregister, eller har jag missuppfattat det du skriver? Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
grodan: Med rätt kontakter och kunning personal så går det mesta att få fram. ///MVH Hasso Länk |
kermit, det har inte med årsmodell och regdatum att göra, utan det beror på att för 1-2 år sedan kopplade de ihop sina datasystem. jag har ännu mer info i mitt utdrag (bilen är en -02:a), som går ända tillbaks till 6000 mil för 2-3 år sedan. Hasso, det stämmer att man måste ha tillgång till kunnig BMW-personal. här i Västerås är verkstadschefen verkligen vass och hjälpsam, på många andra ställen kanske de inte ens vet vad Central Reparationshistorik är.... mvh Johan |
| Jag måste kommentera..=) När jag säljer en bil på export till typ Estland-Litauen-Ryssland så skiter dom i miltalet+ serviceboken..Bara priset är rätt=Allt går att justera när bilen ska säljas..Jag tror att man till 90% e torsk om man köper importbilar i Sverige av ruffelfirmor. | |
| Det som är intressant är hur sliten inredningen+ ratten är, + Om det är en Taxi hur många antenner..=) | |
| johan: Vad tar de betalt i V-rås för att göra en sådan koll som du beskriver..det finns en 530d som frestar mig mig lite men jag tar för givet den är ändrad | |
| Såg Hasso skrev det kostar 300 kr är det någon som vet hur tillmötesgående de är i Sthlm på att ta fram utdrag..om jag förstår det rätt så varierar det i kunskap hur de hittar i registren har även för mig jag läst någonstans att de inte alls är så hjälpsamma på en del ställen | |
|
Johan (autopower): Okej, där ser man. Det verkar som att det går att få fram servicehistorik trots allt:) Det är dock väldigt (o)lustigt att det är så olika kompetens hos de olika auktoriserade verkstäderna där man begär att ta del av denna information, speciellt när man betalar 500 sek för den. Min bil är förvisso kontrollerad i Tyskland innan import men om man ngn gång vill sälja den, så skadar det ju inte att ha denna historik på papper. Vilken bmw verkstad har du bett om utdrag hos? Kostnad hos dem? Hasso: Ja, det verkar så :) Trodde dock att Bmw Group i Stockholm skulle vara kompetenta men det verkar dock ej så, trots allt så finns det inga noteringar på det utdraget jag fick från dem men hos verkstaden i Tyskland kunnde servicebokens stämplar intygas.... Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
det är M-Bilar i Västerås som har hjälpt mig, de brukar ta 2-300 kr för utdrag men det kan tänkas att det varierar en del beroende på hur mycket jobb det är för dem. var inte alltför hård mot kundmottagarna, det är ett förhållandevis nytt system. jag har haft tillgång till det i flera år genom en kontakt på BMW i Tyskland, men här hemma fick de tillgång till det först förra året om jag minns rätt. Mvh Johan |
|
Johan (Autopower): Okej, tackar för infon:) Får kontakta dem för utdrag ur registret. Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.