|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Johan. jag tycker Helt Ok pris för en privataffär utan garantier, mer skulle inte jag betala för en -01. lär knappt få den pengen för min 540. Håller med om att den inte ser fräsch ut på bilden Bilhandlaren är ju självklart dyrare 20-40.000 men en bil är ju inte dyrare än vad någon vill betala för den. Länk Undrar vad denna gjort för illa :) ///MVH Hasso Länk |
|
Ang. prisbilden på den aktuella bilen, så håller jag med Hasso. Prisbilden är t.o.m. ngt i överkant om man gör en värdering på Bilpriser.se. Där skulle bilen hamna på ett pris mellan 108.000 - 119.000 sek för privatköp. Hos en handlare skulle priset ligga på 128.000 sek. Begärt pris enl. länken ligger på 137.000 sek, vilket är ngt i överkant. Självklart för man ta sådana här värderingssajter med en nypa salt men en riktlinje för pris ger det ialla fall :) Om bilen ifråga skulle rullat 18.000 mil så skulle prisbilden vara följande; Privatpris 86.000- 94.000 sek, bilhandlare 103.000 sek. Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
commander_krill, du var aldrig och kollade på bilen? Varför svalnade intresset vid första kontakten med säljaren, lät han inte trovärdig? Kan hålla med om att lyktglasen ser lite slitna ut men inget jag hakade upp mig på direkt eftersom jag inte sett den i verkligheten...tack för alla svar! |
|
|
Nja, det var en del oklarheter runt serviceboken, samt att jag skulle lägga handpenning osett som gjorde att jag avstod. Men säljaren kan ju vara nå'n annan än den jag hade kontakt med (samma namn dock). Kolla den noga bara! Freude am fahren |
|
| Har nu läst om det som skrivits om Nya Bilhuset i Eskilstuna, ingen rolig läsning...direkt blev man ganska skeptisk till om bilen är något att ha. Det är i alla fall i fördel att den firman har haft bilen =) Ska se om jag får tag i briefet och fortsätta undersöka historiken då det är precis bilen jag tänkt mig, rätt färg och utrustning. | |
| Hehe många mästare på miltal...kul att läsa om alla som kan se på en bild att en bil gått 10k mer än uppgivet det är imponerande måste jag säga skulle va mteststationens/bilaffärn´s drömkille, Bergarn´om bilen känns bra efter avsyning och provkörning av dej eller en expert så är det väl bara att bjuda ett pris som du tycker är ok det är ju du som ska ha bilen. du kan skicka in en bild på en sprillansny bil som har fått en hink smutsvatten över sig så har den gått minst 10k den oxå,man handlar väl om det känns rätt annars låter man bli? om jag ser till mej själv/M | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
neroht, grattis till alla dina framtida lyckade bilaffärer.... råda en kille att åka 80-90 mil enkel resa för att titta på en bil som nya bilhuset har haft i sin ägo tycker jag personligen är oschysst. vad bjuder man för en bil med okänd mätarställning? 90' kr? tror du "sasa" tar det budet från en kille som åkt 80-90 mil enkel resa? bergarn; kombinationen "sasa", oklarheter med servicebok, nya bilhuset, blästrade lyktglas, prisnivå osv borde väl räcka för att avskräcka dig? fast det vore kul om du kollade upp den, så vi får veta hur mycket den har gått egentligen. mvh Johan |
|
Johan jag rådde inte att handla just den bilen men man kan väl knappast gå efter hur andra tycker i bilaffärer man ska väl kolla själv eller med hjälp av nån som är kunnig på modellen i fråga. jo mina affärer har gått utmärkt hitills men blir man blåst nån gång så finns ju hjälp i både åkarp och övriga sverige. |
|
|
Nu har BMW hört av sig, det fanns ingen information om bilen. Den har alltså inte varit in på nån bmw-verkstad i Tyskland för varken service eller garantirep. Han kollade även upp om den hade varit in på bmw i Sverige, men det hade den inte heller...så jag är tillräckligt avskräckt nu men det var synd, tycker inte det finns så många ex i rätt färg med rätt utrustning till rätt kurs... Fredde, den såg riktigt fin ut men var nästan aningen dyr för mig... |
|
|
Neroht, "men blir man blåst nån gång så finns ju hjälp i både åkarp och övriga sverige." Tycker mig alltför många gånger har läst om folk som blivit blåsta och som tyvärr aldrig kommer speciellt långt med att reda ut ärendet trots inblandninga av advokater och jurister. Betydligt smidigare att lägga ner lite extra jobb innan man slår till. Racerbilen: Länk |
|
| jurister...ja det kanske finns i åkarp d oxå.. | |
|
Bergarn: Om de inte hittade ngn historik på den så är det väl positivt? Det är bara skador som tages ut på garantin och som registreras. Service, typ inspection 1-2 m.fl. registreras inte då verkstäderna i Tyskland inte har ngt gemensamt dataregister. Det är synd att du inte kan kolla upp stämplarna i serviceboken samt tidigare ägare i Tyskland. I slutändan, om allt verkar stämma, så är det ofta den egna "magkänslan" som för styra. Synd också att du har en bit att färdas för att kunna titta på bilen. Tyvärr så är ju företaget inte kända för sina "ärliga" bilar vilket onekligen gör intresset svalare, men sörj inte det finns fler fina bilar :) Du har inte funderat på att importera en direkt från Tyskland? Där är utbudet fortfarande hyffsat trots att det nu verkar komma in en hel del E60, E61 på begagnat marknaden. Lycka till:) Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Vad är det för hjälp man kan få i Åkarp? ___ //Ulf |
|
| Kermit, är du säker på att det är så att ingen service eller inspection syns då man kollar upp den? Så lät det då inte på han jag pratade med på BMW. Nu har även ägaren berättat att det är han som importerat den, konstigt då att den har 3 st ägare...Skulle ju vara skoj att importera en själv men det känns som jag skulle behöva en del hjälp då =) | |
|
Det är väl bara att fråga säljaren var bilen är servad, ringa dit och uppge chassinummer och få allt bekräftat? Det var inga som helst problem när jag ringde till BMW i Kassel. Är det en auktoriiserad BMW-verkstad är min erfarenhet att de är väldigt hjälpsamma och talar om vilka servicear som utförts och vid respektive km-ställning. Nu var visserligen bilen såld ny hos samma handlare. Det kändes väldigt bra att ha verifierat faxet med servicebokens stämplar innan man gav sig av. Mvh |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Finns personer som blivit jagade av mätarskruvande Åkarpare när dom avslöjats offentligt :) ///MVH Hasso Länk |
|
Bergaren: Det man begär att få ta del av när man kontaktar Bmw, är ett utdrag ur garantiregistret, Bmw AG centralregister. Jag talade med Bmw Group i Solna (Stockholm) när jag hjälpte en god vän med att kolla upp en bil. Det pappret kom tillbaka blankt dvs. bilen hade aldrig lämnats in för ngn åtgärd som åberopats av garantin. Dock förklarade han att servicar inte kan registreras i det Tyska centralregistret därför att de auktoriserade Bmw verkstäderna i Tyskland inte sammkör sina register. Det man då får göra är att kolla upp stämplarna i serviceboken och kontakta resp. verkstad. Min egen bil har blankt papper men är servad enl. rekommendationerna. Dessa stämplar kollades hos verkstaden i Tyskland direkt, innan bilen överhuvudtaget togs in i Sverige. Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Bergaren: 100% säker på att den aldrig är krockad kan man ändå inte vara då den kan ha reparerats av ngn "ljusskygg" typ. Dock så kan man vara 100% säker på att den aldrig varit krockad där man tagit garantin i anspråk eller om den varit inne för reparation hos en auktoriserad Bmw verkstad. Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
| Precis tvärtom sa killen jag pratade med på BMW i Skellefteå, han sa att Sverige har ett system där alla auktoriserade bmw-verkstäder har samma datasystem och precis likadant i Tyskland att dom har ett gemensamt datasystem för hela landet där man kan se både service och allt annat den varit inne för. Undrar vem som har rätt? | |
|
Bergarn: Då jag kollade min så fanns bara uppgifter om garantirep. Det kan hända att man numer har ett liknande system i Tyskland , men 530'n du kollat på var ju importerad 2004-02, så det är nog bara ev. garantirep som går få fram. Jag ringde upp de serviceställen som fanns i s-boken, samt de tidigare ägarna i FZ-briefet för att minimera risken att bli blåst. mvh Freude am fahren |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.