|
|
|
|---|---|
| Har oventilerade bromskivor fram så jag vill uppgrader till ventilerade pga att jag har ökat motor effekten markant så är det någon som vet ifall ventilerade bromskivor och ok fram från en 525 E12 eller möjligtvis från någon annan modell passar på min?. | |
|
Det är samma bromsar fram på 525 som 520 innan -77. Annars är det nog inga problem.. BMW 525i -90 BMW 525 -77 |
|
| Men visst är det ventilerade skivor på 525 och passar dom rakt av på 520 fjäderben utan något sorts ingrepp? | |
|
Kollade på ETK och det är inte samma fjäderben. Som jag skrev tidigare så var det inte ventilerade skivor innan -77 på 525. Du måste ta hela fjäderbenet med andra ord. samma leder osv annars vad jag kan se så det är nog inget problem i övrigt. BMW 525i -90 BMW 525 -77 |
|
|
Okej så då verkar det inte vara helt omöjligt att installera ventilerade skivor på 520. Kan du se på ETK om det är samma spindelled mellan den äldre och den nyare fjäder benet? Försökte förut montera fjäderben ifrån en e28 men då var det helt andra fästen för spindelleden. Tänkte så att det inte är det med mellan nyare och äldre e12 fjäderbenen. |
|
|
Allt annat är samma i leder och upphängning vad jag kan se.. Så det ser ljust ut om man byter hela benet. Det är alltså ingen skillnad i övrigt mellan 520, 525 och 528i förutom just fjäderbenet och bromsar. här kan du se själv: Leder; 528i: Länk 520: Länk Upphängning; 528i: Länk 520: Länk BMW 525i -90 BMW 525 -77 |
|
|
Det skiljer rätt mkt på e12 fram till 74 och bilarna från 75 ang bromsar till din e12a plocka delar från e3/e9 dvs ok + skivor. en klar fördel är att det sitter pinnbult i stället för dom jävla hjulbultarna som kom på dom senare bilarna (och som bmw fortsatte med därefter ) Ang e28 ben på en e12 så stämmer inte en pinal...antingen en addapter platta mellan benet och spindlen (vilket inte är fel om man sänker bilen) och en svarvad hyllsa upp i fjäderbenslagingen alt att man annvänder e28ans Eller monterar man dit hela framvagnsbalken från e28an och gör infästningar för dom bakåtriktade tryckstagen. Det vill säga att man har lite jobb framför sig om man vill köra med en e28 framvagn. |
|
|
Pelle: Jag länkade till en 520 -73 och det enda som verkar skilja sig mot en tex 528i -77 var framvagnsbalken, men den skillnaden beror nog på att det är olika motorer med således olika motorfästen? Annars håller jag med att e3/e9 är trevliga grejer. Har inte e3 dessutom ventilerade skivor bak också? BMW 525i -90 BMW 525 -77 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.