AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.487

Topplocks planing m42! Vad ska bort?

Visa användare
116
Ronelov
318is -90
Har plockat ner toppen på bilen och ska plana den innan montering.
Kan ventiler sitta kvar medan de planar, eller ska allt skruvas bort?
Och isåfall vadå?

// Ronelov
Visa användare
219
elhe
e30 325i Cab -90
e91 320dAT -07
Fråga de som skall utföra jobbet. Beror förmodligen på hur de sätter fast toppen vid planing.

Men varför inte passa på att byta ventiltätningar och slipa ventilerna så det blir som nytt! Tätningar kostar inte mer än några hundralappar och ventilslipningen tar bara tid, de e ju bara 16 st ;)..
Visa användare
116
Ronelov
318is -90
Det är en bekant som skall ta med sig toppen till Umeå, då jag "sitter fast" i Arjeplog nu... Får höra med firman som skall utföra jobbet.
Ventiltätningar och det som medföljer sotningssatsen skall bytas, men frågan är väl isåfall hur mycket man skall lämna bort åt firman?

Vet någon en ungefärlig prisuppgift hos firmor för att slipa ventiler/ev.säten, byta tätningar och plana en topp etc.?

Tack!

Ronelov
Visa användare
219
elhe
e30 325i Cab -90
e91 320dAT -07
Plana toppen borde du kunna få för 400-600kr.
Ventilerna kan du slipa och montera tätningarna på själv.
Har bara fräst ventilsäterna på en 8 ventilers diesel en gång, de gick på 1300kr.
Borde bli betydligt billigare att slipa dom.

De väl bara att ringa firman och fråga?
Visa användare
116
Ronelov
318is -90
Tack elhe!

Igår lossa jag ventilerna från toppen, men det där bygel verktyget nådde inte in till de 3 av de mittersta ventilerna. (både insug & avgas)
Sämsta konstruktion jag vart med om!
Har tänkt hitta ett rör eller nåt liknande som distans, för att nå till ventilfjädern, men problemet är då att kunna pilla ut knastrerna.

Har någon nåt tips hur man skall göra?
Någon mer måste väl stött på ett liknande problem...?
Visa användare
116
Ronelov
318is -90
Har nu fått lös de sista ventilerna, och det känns kraftigt skönt=)
Ska ner till Göteborg imorrn (fredag) och tänkte ta med mig toppen för att plana under julhelgen.
Hur brukar firmorna som planar toppar fästa dom i fräsbänken?
Jag har insett att toppen borde ligga rakt om jag skruvar bort de 16st pinnbultarna som sitter runt kamaxlarna och sedan lägger ner den upp&ner. Annars hittar jag inga plana ytor på sidorna att fästa i...
Det kan ju vara bra om toppen ligger rakt när det ska planas.! hehe

Måste man fräsa av hela toppytan i ett svep med fräsen, eller kan man ta det i två etapper? Det största fräsverktyget vi hade hemma var nämligen bara 100mm brett, samtidigt som toppen nästan är det dubbla...
Hur ser det ut på topparna i originalutförande, och hur brukar det se ut när någon "topplocksplanings-firma" har utfört jobbet? Kan man se en "kant" efter fräsningen?

Tacksam för svar!!

God Jul=)
is_Janne
Det bästa är väll att ta alt i ett svep om man ska fräsa. Brukar inte va någon kant efter fräsning men jag vet de som tagit det i två skär och det har funkat de me.
Går även bra att planslipa. Trodde att men ska fräs för att packningen ska fästa bättre. Men motor-renoveraren här hemma sa att det funkar minst lika bra att slipa.
Visa användare
116
Ronelov
318is -90
Attans!
Toppen har spruckit på 2:a cylindern, 4:e avgasventilen, från den stora kylkanalen och genom ner bakom/under ventilsätet. Även en liten spricka har börjat komma från kylkanalen på cylinder nr. 3.
Nu får man jaga topp hela julhelgen... Kul!

Hoppas alla andra får en riktigt God Jul! =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.