AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
409

Trimma 325 E30!

Tjena!
Jag är lite sugen på att lägga in några kusar till under huven på min 325:a..nån som har nåt bra/billigt förslag på vad man kan göra?
Jo
744
Jonhny
745 -85
Turbo !!!
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Byt kam, lämna iväg toppen på portning och planing, stoppa på ett öppet luftfilter och byt chip. Då får du en mycket trevligare motor.
Hur mycket kan ett 2,5-tums sportsystem göra?
Ett sportsystem gör ingen större skillnad, mest på ljudet bara.

Mvh
Patrik 325i -92
Om man byter till ett "öppet luftfiler" ändrar den mest bara ljudet eller har den lite verkan på effekten???
Visa användare
194
Ric
525i -89, och kör Pontiac Trans Am 350 V8 sommartid :)
Om du ändrar till öppet filter och ser till att leda in så mycket kallluft till det, också avskärma filtret från motorn så att den inte får så mycket värme därifrån, då får du både lite effekt och roligare ljud. Om du bara plockar på filtret utan att leda så mycket kallluft så får du nog bara ca 3 hk till men med mycket kallluft så har jag hört att du kan komma upp i 8 hk faktiskt. Inte mycket men en bra början. Att sätta dit turbo, byta kam och porta toppen + chip kostar ju en hel del så det är knappast billigt. Sätter du dit turbo så krävs ju lite fler modifieringar som typ på spridarna så att den får lite mer soppa och vipps så är vi uppe i en del summor. Nej billigast är nog som sagt filter (ca 800 kr), sportavgas (ca 2600 kr) och sen chip (ca 2700 kr) då har får du upp den i max 8 + 5 + 15 hk = 28 hk extra. Som sagt är ingen expert på detta så det är vad jag själv hört :).

Lycka till!

//Ric Wraaaaooom
fradric
Jag skriver det igen, chip hos Qvarnis kostar bara
1500:- och funkar bra (jag har ett)!
Visa användare
194
Ric
525i -89, och kör Pontiac Trans Am 350 V8 sommartid :)
Fradric >>> Jasså! Fasan va billigt! Vart kan man beställa detta och hur svårt är det att montera?

//Ric Wraaaaooom
Visa användare
152
Z
320i -90 kompressor
320 -87
extractor då ? (stavas så ?)

dalnet: #bmwpower myztx
Ursäkta att jag låter kritisk/skeptisk nu.

Några 28hk lär det inte bli med chip, filter och sportsystem.

För det första är 325:an ganska svårchippad= svarar dåligt på chippning.

BMW original avgassystem är rätt bra.

Öppet filter: De flesta får mindre effekt tack vare dålig skärmning, men med riktig skärmning så ger det effekt.

Alla tillverkare av bolt on trim anger högre vinst än vad som verkligen är fallet. Och de säger inte heller var den extra effekten hamnar. De höjer inte effekten lika över hela kurvan.

Skulle tro att det skulle ge ca 15hk mer på en 325i.
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Inte för att det bokstavligt talat hör till denna diskussionen, men jag har hört att E30 323i skall vara ganska trimvänliga... Och med det menar jag inga fantasieffekter, men ovanstående operationer skall enligt vad jag har hört ge mer på en 323i än på en 325i. Stämmer detta, eller har jag hört helt fel?

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
323:an har ju lägre litereffekt än 325:an => det är kanske lättare att hitta hk.
Det här med luftfiltret låter lite intresant faktiskt,kul me lite råare ljud i kärran!!
Om nu inte sportsystem ger nånting knappt på en Bmw(näms i ett övre inlägg),varför byter man ut hela systemet å inte bara den bakre dämparen eftersom man bara söker det sköna ljudet??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.