|
|
|
|---|---|
|
hallå jag har en bmw 518 av 90ans årsmodell, och nu har den börjat läcka vid tanken, jag har demonterat tanken och konstaterat att det är ett 6 mm rör som går upp till en liten plasttank som sitter monterad i höger hjulhus bak. Min fråga är: kan man plugga rören och ta bort den lilla tanken helt eller är det tvunget att sitta där för att fungera? "alla rör är så ruttna, därför denna tanke slog mig!" en kompis trodde att man kunde plugga, men jag frågar er här på forumet nu.. Mvh// Thomas | |
|
enligt realoem så är det en "expansion tank" Länk jag natar att man får problem om man tar bort den o sen tankat fullt. |
|
|
inga problem att byta rören heller, finns 8 mm kopparrör billgt på biltema. Klämmorna sitter med stjärnskruv som dock kan vara lite pilliga att få loss. Gjort på en helg. Eller så kan man köra ful-varianten och dra slang som man drar fast med buntbant i dom gamla rören. |
|
| För själva tanken ska vara plasttank, kom 1989 på E34an. Har samma problem med min 535a, dock fuktar det bara, men en BMW ska aldrig lukta bensin. | |
|
det är sant, men ingen som vet om det Måste sitta där för att fungera korekt? Mvh// Thomas |
|
|
Jag hade samma problem med min 518, stötte då även jag på denna mystiska tank, bytte alla rör vid tanken på ett par timmar, körde med kopparrör. Antar att BMW inte satt dit tanken utan eftertanke. |
|
|
Hur plockar man ner tanken? Någon som har bilder eller tips? See Ya! Alex |
|
|
jo men jag kommer ersätta rören mot slang, så jag följer era råd! den lär ju sitta där för något syfte! svar till alex S : eftersom jag har plockat ner tanken kan jag kanske förklara för dig. *först har du ett lock i bagageutrymmet som döljer slangarna till motorn, och tankgivaren samt en större slang som går ihop med påfyllningsröret "den måste låssas för att kunna dras ut ur ett hål i karossen" *sedan rekomenderar jag att ta bort höger bakhjul för att komma åt ett plastskydd som sitter i hjulhuset med ca 4 plast muttrar. innanför där har du fastsättningen för påfyllningsröret samt den "lilla tanken" *När man lossat allt runt om kan man sedan lossa dom två spännena som håller fast tanken under bilen, det som jag använde var förlängare-spärrskaft och en 6mm insexhylsa de var nog allt. Mvh// Thomas |
|
Paap Reeder |
... tanken finns även på E28 och är en kolkanister för rening av bensinångorna. MVH /// Paap R |
| hm jasså ? bak vid tanken ? har min sittandes på förarsidans skärm vid blinkersen | |
|
jo att det var rening av bensinångor fick jag reda på i söndags då jag demonterade tanken.. måste bara säga att här har vi ännu en sak som bmw hittat på redan 1990, bevis på att vaar före sin tid i tänkandet! Nimrod_pro : du har tanken sittandes i bagaget med andra ord? din 518 är det en e28a ? Mvh// Thomas |
|
| Jag har en kolkanister framme vid framljusen på förarsidan samt tanken bak upp vid påfyllningsröret där bak. Har liknande system på sommarbilen camaron 1991, kolkanister fram på den med, fast ingen extra tank där bak.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.