AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
797

Märkligt värmeproblem!

ku
25
kun
BMW 318i -87
Motorn blir varm på motorvägen, går upp till strecket innan det röda, dvs passerar mellanläget. Vid statskörning ligger tempmätaren normalt.
Ingen olja i kylaren, normal oljenivå, normal kylarnivå samt ny vattenpump och termostat.

Vid motorvägsfart bleb bilen såpass varm att värmen fick sättas på i kupen, då gick självklart tempen ner.

Vad kan detta bero på?
Det låter som om det är pumpen, rent spontant, men är den ny så borde den ju fungera..
Har du luftat ordentligt? Iofs så verkar inte min 318 vara så känslig för luftning som min 518 var, men det skadar ju inte att ha koll på det.
Har du bytt vätska i systemet när du bytte pump/termostat? Rensat kylaren?

--
Markus
ku
25
kun
BMW 318i -87
Jag lämnade in bilen för att få pumpen bytt då den var defekt. De bytte pump och termostat detta var 3 månader sedan. Allt fungerade fin fint tills jag nu gav mig ut på en längre tur med bilen. Iom att bilen håller temp bra i stadskörning och lite landsväg så märkte jag inga problem förrän det nu blev en tur på motorväg i 2.5 timme. Som jag skrev ovan tempen stannar på strecket mellan normal och röd, ibland lite över detta streck ibland ner mot normalt (rakt upp). Det är ju kallt utomhus och jag tycker att tempen skall ligga stabilt rakt upp i motorvägsfart.

Kan vara dåligt luftat system, jag har faktiskt ingen aning. får undersöka vad för garanti man har på reparation på verkstad. Det är en 318 87:a.
Efter att jag bytte termostat (iofs från biltema....) till vintertermostat, så ligger nålen som din, mellan hälften och röd efter 15 minuters motorväg, men har ett "maxläge" så det är ju termostaten som öppnar där troligen.
Så länge det inte svajar för mycket, och du har ett läge som nålen inte går över (och det inte är på det röda), så ska det nog inte vara några problem.
Just i termostatsammanhang så kan det skilja lite när den öppnar.
Anledningen till att den går kallare i stan beror på att din viskokoppling till fläkten fungerar troligtvis, och går in och börjar kyla när motorn är varm. Jag antar att den fläkten inte gör så mycket nytta i 110 km/h (?)

--
Markus
ku
25
kun
BMW 318i -87
Nej det ska nog inte vara problem för kokning men trots allt vill jag att tempen skall ligga stabilt rakt upp.. Så var det tidigare och så vill jag att det ska bli igen, frågan är bara hur jag skall få det att bli på det viset igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.