AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.702

Hjälp 540-01 med tändmissar?

Pe
41
Pelle lööf
X5 3.0d -04
Hjälp mig! bilen började missa lite försiktigt ett tag. sen blev det värre och värre, nu känner man att alla burkar inte är med. Bakre katten från kopplad men det blev inte bättre!
följande felkoder har kommit vevaxelgivare, secundär luftpump, tändmiss cylinderbank 1, givaren är bytt likaså en tänd spole. mekanikern trodde att allt var bra efter det. då skulle han bara köra in den och kolla luftpupmen. då var alla larm tillbaka igen.

Pelle 81
Pe
41
Pelle lööf
X5 3.0d -04
jag har även provat en ny lm-mätare.

Pelle 81
bm
304
bmwtouring
523i touring -00
har ni lyft och kollat alla tändspolarså att det inte har läckt ner olja i brunnarna? "Vanligt" fel på 540...

//Martinbb
Pe
41
Pelle lööf
X5 3.0d -04
ja han gick igenom alla.

Pelle 81
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är det vid samtliga varvtal eller enbart på högre varvtal den missar, skillnad varm-Kall, Kollat upp hur stiften ser ut ??
Hur många mil har bilen rullat.

///MVH Hasso
Länk
Pe
41
Pelle lööf
X5 3.0d -04
nya stift under problemtiden. ingen skillnad på kall eller varm. förut kanske det kom efter ett litet tag. men nu är det mest hela tiden.

Pelle 81
Pe
41
Pelle lööf
X5 3.0d -04
Hur lite olja kan ställa till det vid brunnarna vid tänd stiften?

Pelle 81
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Har du olja i tändstiftsbrunnarna så är det troligen orsaken till tändmissarna. Gör rent och på med nya ventilkåpspackningar.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Kan dessutom vara läge att kolla upp tändspolarna efter att du fixat det andra. Dom brukar kunna gå sönder om man kortsluter dom.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Min erfarenhet av både V8 och R6 är att lite olja (eller tom ganska mkt) i tändstiftbrunnarna inte leder till misständningar, pga att oljan är så dålig ledare

BMW CS #5139
Pe
41
Pelle lööf
X5 3.0d -04
nej det här verkade vara för lite olja, för att det ska göra något. får nog försöka kolla förkatten. enda chansen kvar snart. är det någon som har hört nått om en sån på 540 -01?

Pelle 81
min var hel skum när ena katten var igensatt, bmw gissade på allt möjligt utom det när den var inne på felsökning, bland annat tändspolar och olika givare
Pe
41
Pelle lööf
X5 3.0d -04
hur mycket var katten igen satt? monterade ner grenröret med katten på, hällde vatten igenom och såg ljuset med en lampa.

Pelle 81
jag tog bort båda kattarna och satte dit avgas-slang, sen provkörde jag och den gick som den skulle igen (faktiskt bättre)
Pelle Lööf,

Fått ordning på det? Håll oss uppdaterade.

Har nämligen EXAKT samma problem och felkoder på min 750, och har provat allt (LMM, kamaxellägesgivare, stift osv) utan resultat. Är trött på att ösa ut pengar :)

MVH,
Victor
Vorsprung Durch Überlegenheit
Pe
41
Pelle lööf
X5 3.0d -04
jag har ju en förkatt oxå på grenröret, så jag kan ju inte bara prova med slang. jag har lossat på röret mellan kattarna så att det går ut avgaser före stora katten och det blev inte bättre.

Pelle 81
Pe
41
Pelle lööf
X5 3.0d -04
Viktor läs det här jag skrivit. stämmer det på din?Länk

Pelle 81
Pelle,

Jag, problemet kommer och går även för mig och bilen fungerar bättre på motorvägen vid längre resor/konstant hastighet har jag fått för mig.

Kika här,
Länk

MVH,
Victor
Vorsprung Durch Überlegenheit
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.