AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.866

Rensa tändstiftgänga utan att lyfta toppen, går det?

Ch
79
Chris47
730(V8)-92
323-86
Hej. Gängorna till 8:ans tändstift kärvar på min 730 V8 -92'a. Jag lyckades få ur stiftet fast det satt hårt hela vägen ut. Nu undrar jag om det går att köra upp gängorna med en gängtapp. Jag vet inte var man köper den dimensionen, men det borde dom ha på välsorterade järnaffärer. Det verkar vara M14 med stigning 1.25. Jag undrar också om man kan göra detta utan att lyfta toppen. Skillnad i arbetsinsats är enorm. Toppen är väl i aluminium så de eventuella spån som faller ner i cylindern borde inte göra så stor skada, eller? Jag kan ju försöka damsuga ur spånen efteråt. Ska man använda sig av T sprit när man gängar eller duger 5.56?
/CC

Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Tror knappt du är sugen på att köpa en sån tapp (dyr) försök att låna en någonstans. Du ska ju inte gänga hålet bara rensa, troligtvis får du inte ner särskilt mycket material, mest lite gammal sot. Personligen skulle jag använda tappen torr eller med sprit. Rensa försiktigt, tar det emot backa lite och fortsätt sen försiktigt backa igen om det tar emot fortsätt så till du är igenom.
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Har du använt stift som är för långa, undrade bara för att gör man det så bildas det sot på den delen som sticker ut på undersidan och då brukar det inte bli roligt att få ur stiften.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag har nog gängtapp och bor ca 8 mil från Götet. Annars kan man ta ett tändstift med frisk gänga, såga med bågfil längs stiftgängan, då blir det nästan en gängtapp. Kan räcka för att rensa gängan.

/Mats J
Ch
79
Chris47
730(V8)-92
323-86
Tack för tipsen. Gängrensare kostar 29 kr på biltema såg jag, så jag åker dit imorgon och investerar i en sån. Tror inte det varit för långa tändstift i bilen tidigare. Det var trögt att få ut enbart detta stift nämligen. När jag renoverade topparna nämde dom något om att en gänga kärvade, men jag trodde dom åtgärdade det innan dom satte ihop motorn, men uppenbarligen inte.
/CC

Va
48
ValPeN
Bmw 320i E30 -86
snor tråden lite :) jag får knappt ner tändstiftet på nr 5 ;( tar bara nått varv så saknas 0,5 - 1cm låter förjävligt tror inte gängrensaren lär hjälpa behöver någon med en svart gängtapp :) någon? Norrland skare vara :)
Ch
79
Chris47
730(V8)-92
323-86
Testade gängrensaren från biltema och det funkade kanonbra. Nu är man glad igen :)
/CC

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.