|
|
|
|---|---|
|
Hej, Min 740 -94 har varit besvärlig på sistone. Nu behöver jag tips på hur jag skall komma vidare. Historik: 1. Bilen droppar lite olja mellan motor och låda. Jag ignorerar detta i nåra månader. Behöver inte fylla på olja. Fläckar på marken enda problemet. 2. Plötsligt på motorvägen börjar det ryka bakom bilen. Rena James Bond-dimman. Kraftigare läckage mellan motor och låda. När man varvar i friläge rinner det ut olja. Olja på varma avgasrör ryker. Mycket. Stora fläckar på marken. Påfyllning krävs. Bilen går fortfarande perfekt. 3. Lämnar in bilen och får bytt packbox på utgående motoraxel. Slutar rinna olja. Droppar fortfarande lite. När jag hämtar bilen går den som en påse nötter. Känns som den går på 4-5 cyl. hela tiden. 4. Membranet byts (+ service som det ändå var dags för). Bilen går bättre men inte bra. Känns som den går på alla cyl. halva tiden och 6 cyl. resten av tiden. Verkar gå bättre vid gaspådrag. Vid körning rakt fram i t.ex. 90 km går den som den skall i ca 100m sedan bluddrar den i 100m, därefter bra i 100m igen o.s.v. 5. Membranet var kass. Troligen aldrig bytt innan (bilen har gått över 20.000 mil). Har idag kört en bra bit (6-7 mil) i någon slags förhoppning om att bränna bort olja från nersölade stift, men den går fortfarande lika illa. Kan tillägga att ventilkåpspackningarna är bytta för något år sedan, och det står inte en massa olja i stifthålen. Börjar tröttna lite... Är tacksam för friska idéer. Mvh, Stif | |
|
Jag hade absolut undersökt samtliga tändspolar och båda lambdasonder. Inte helt ovanligt att en eller flera tändspolar går på gamla M60 motorer , skadar inte att undersöka bränslepump och bränslefilter samt spridare som säkerligen har dålig sprutbild på flera av spridarna men det brukar inte ge jättestora problem som påminner som det du beskriver. Hur är det med regulatorn för bränslereturen ? somsagt , tändspolarna och lambda och gärna mäta bränsletrycket framme på railen eftersom det klassiska membranet nu är bytt , annars hade man ju gissat på det.... men är membranet 100% rätt monterat ? Finns 2 olika membran och slangarna dit skall monteras lite olika och vissa av hålen pluggas med gummiplugg , men det ser man väldigt tydligt hur det satt och monterar det nya likadant.... ja om man byter membranet och själva membranhuset då vilket jag antar att många gör... |
|
Paap Reeder |
... att man inte samtidigt bytte packboxen på lådans ingående axel. "Tjänstefel" av BMW anser jag och då spec när man fått upp över 20 Kmil på mätaren. För att få ur lådan har dom måste riva bl a kattarna och på dom sitter ju lambdorna. På din beskrivning låter det onekligen som ngn form avv glappkontakt. ... eller om man skulle göra den strömlös och boota om boxen. MVH /// Paap R |
|
Tack för tipsen. Först vill jag berätta att jobben inte gjorts på BMW-verkstad, så ingen skuld åt dem. Inte på dem som gjorde jobbet heller, för de gjorde vad jag baställde.. Så är det någon som tänkt fel/snålt så är det undertecknad. Jag är nog mer inne på nå't med kattar, lambda e.dyl. än t.ex tändspolar, eftersom felet dök upp efter att växellådan varit ur. Mest mekande på undersidan vid det verkstadsbesöket. Omboot låter som det snabbaste trixet att testa. Hur länge skall man ha loss batteriet för att garanterat nolla boxen? Hilsen, Stif |
|
|
Yes! 15 min utan batteri, och det verkar som att jag fått en ny bil! Blev bara en kort tur eftersom jag är ensam hemma med två sovande småttingar. Längre test imorgon. Återkommer med rapport. //Stif |
|
|
Jodå, efter en längre tur kan jag konstatera att omboot hjälpte. Tack för tipset! Tänk att det kan vara så billigt att "laga" bilen. Retar mig lite på att jag inte tänkte på det själv... Hade stul med centrallåset för länge sedan, som löstes på samma vis. Tack å gonatt, Stif |
|
|
Säg den glädje som varar för evigt... Bilen går illa igen. Första ombooten varade flera mil, innan felet återkom. Nu har jag tagit av batteriet några gånger, och det verkar som att felet kommer tillbaka snabbare för varje gång. Senast höll det i ca 1 km. Har läst av DME vid tre tillfällen (2 på macken, 1 på Förenade Bil). Resultat: Lambda 1 avbrott (vid två av tre mätningar). Lambda 1 för mager (alla tre). Lambda 2 för fet (alla tre). BMW hade tre tips: -Tjuvluft (men varför skulle det komma efter att vxl-lådan varit ur?). -Lambda. -Kattar. De skramlar lite. Låter dyrt... Mina funderingar: Kan fet Lambda 2 vara en följd av att motorn försöker kompensera mager (defekt?) Lambda 1? Det känns som att den "surar igen" när den går illa. Glapp vid lambda 1? Trasig Lambda 1? Köpa en ny lambda och testa, eller byta båda med en gång (ca 1700kr/st)? Hur länge håller Lambdasonder? /Stif |
|
|
Hmm...påminner om mitt problem. i mitt fall var det LMM som var kass... funkade tillfälligt efter "bootning" för att sedan upphöra att reagera på boot. Jag köpte mig några extra mil genom att spraya svärdet som sitter i lmm med eletronik rengörning, det slutliga vart dock att inhandla bättre beg lmm. Finns nya till begpriser här: www.rockauto.com Mvh Skalman |
|
|
Statusrapport: Elektronikrengöring i Lambdasondernas kontakter gjorde ingen nytta. Byte av lambdasonderna däremot gjorde susen. Nu går den som den skall igen. Hade kanske räckt med en lambda, men det känns bättre med två nya och friska. Har nu kört drygt 20 mil efter bytet utan några problem, så nu vågar jag andas ut. Case closed (hoppas jag...). Mvh, Stif |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.