AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.570

M5 3.6 E34 som går dåligt

fl
57
floskel
bmw m5 3.6l-91
Bestämde mig för att tanka upp pärlan inför vinterförvaringen.
sakt och gjort åkte vi iväg till närmaste mack häller i ca 5 dl T-röd tankar upp 60 liter soppa,
till saken hör att bilen går mjukt och fint på vägen till macken efter tankningen bestämer jag mig för att köra den genomvarm innan jag ställer in bilen, strax innan oljetempen når rätt temp tycker jag att bilen hugger och rycker,bluddrar då jag stannar i en korsning för att sedan komma iväg måste jag hålla lite varv på motorn annars vill den nästan dö av .. åker då genast hem och när jag parkerar utanför garaget och kliver ur studsar bilen nästan på tomgång går riktigt illa kommer nästan inte in i garaget utan måste hålla ganska höga varv, går när man håller lite varv men dör nästan på tomgång har kollat stiften ser helt ok ut torra och fina i färgen.hälde i en oktanboost också

När jag startade bilen efter att kollat stiften så gick den relativt bra i ca 1 minut sedan ville den bara dö av om man höl lite varv för att sedan släppa gasen så dog den nästan av

P.s stinker soppa luktade krut ur ljudämparen VAD HAR HÄNT väldigt tacksam för ideer

jompa
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Tippar på soppapump.
MVH:
Sakke
fl
57
floskel
bmw m5 3.6l-91
Tilläggas när jag varmkörde bilen så åkta jag lungt eftersom jag bara har sommardäck.. gjorde även en inspektion1 den 11 september 06 dom gav beröm för bilen.. vilka symtom ger en kamaxelgivare som knasar eller vevaxelgivare finns det några andra givare som kan ge dessa symtom

jompa
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Suger tjuvluft, strulande LMM,soppapump/filter.
Kan vara några av felorsakerna.
Du gjorde inte en motortvätt i samma veva?
Tänkte närmast på om du fått fukt i kontakten till LMM.
De symptom jag har fått med trasig vevaxelgivare har varit att motorn "stallat" på tomgång, och ibland bara tappat tändning för ngn tiondels sek. mitt under körning.

MVH Patrik

Ögonstenarna:Länk
fl
57
floskel
bmw m5 3.6l-91
bilen hade stått i 6 veckor,kom på att jag skulle tanka upp den för vinterförvaring.Gick hur fint som helst till macken och även en stund efter åt sedan började helvetet.Har ej motortvättat den,det har ju varit väldigt mycket fukt och regn i höst.

ps bilen står i ett kallgarage

jompa
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Ja, kan vara vevaxelgivare också.
Om den har stått länge i kallgarage så skulle jag kolla tändstiftshålen för fukt, det är sant att vatten där kan gen sådana symtom(fråga inte hur jag vet) det smäller och hostar och luktar soppa. Kan ge helt intermittenta symtom, kan gå bra en stund men när det börjar jävlas så blir det ofta värre och värre. T.ex efter motortvätt kan det gå
flera veckor innan det börjar spöka, är tydligen ganska välisolerat, så det tar tid för vattnet att tränga sig under hatten.....
För att utesluta MAF så kopplar du lös den, då borde bilen gå bra om MAF är trasig.

MVH:
Sakke
Hallå pratade med floskel idag och han hade pratat med en mek och dom trodde att det mycket väl kunde vara fukt i fördelaren också.. till frågan visst sitter fördelarlocket med skruvar på dessa bilar... Drsakke ja den har stått 6 veckor i kallgarage och det har ju varit en rätt blöt och regnig höst/vinter

Bimmer
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

DrSakke!
Inte går väl bilen bra om du rycker kontakten till LMM!?
Läget borde vara oförändrat om det är det som är felet.
Om bilen blir märkbart sämre när du rycker kontakten,får du leta andra fel.

MVH Patrik

Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Gissar på fördelardosan också.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Där kom Snajdaren med en ide som jag helt bortsett från!

MVH Patrik

Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
M635 forever:
NEJ! som jag sa, om MAF/LMM är trasig så går bilen bättre om du kopplar den lös (punkt)
ECU har en grundinställning som är helt ok för det mesta och försäkrar tillräkligt rik blandning på topvarv. LMM är där för att finjustera blandningen precist efter behov DVS luftmängd som passerar mätaren.
Att LMM är trasig, betyder inte att den inte ger signal, utan att signalen är fel, därav driftstörningen.
Bilen går ju inte optimalt om du kopplar lös LMM men den går ok.

MVH:
Sakke
Javisst m635 forever jag och floskel stod och grejade och hade oss igår men att det skulle kunna vara den slog oss inte ens heller

Bimmer
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Dr Sakke!
Okii, har aldrig sj upplevt att bilen går bättre om man drar kontakten då LMM varit trasig.
Kanske kan få olika fenomen på olika bilar?
När min var trasig på m635:an höll den sig inte på tomgång, utan lät som den gick på 4 eller 5 cylindrar och dog så fort man släppte gaspedalen,ryckte jag kontakten var läget oförändrat.
Men man lär sig ngt nytt varje dag!! =)
Tack för info!

MVH Patrik

Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Nja, M635i har nog inte helt samma motorstyrning och luftmängdmätaren är väl inte helt av samma snitt heller.
Jag iofs inte haft felet själv, men det är detta som skall göras för att diagnostisera felet enl. folk som vet :o)

MVH:
Sakke
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej
Nej, nu blev jag tveksam...måste söka lite på internett om ämnet....

MVH:
Sakke
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
E39 M5 gubbarna ger alltid denna råd , och det påstås att bilen ska gå Ok efter om man har haft problem med LMM...

E34 dock....hmmm. lite blandat.
Jag kanske har fått alt om bakfoten(f4n, man ska aldrig vara så tvärsäker)
En sak är säker, om MAF är hel så ska bilen gå SÄMRE när man rycker sladden(som du sa M635) på den.

MVH:
Sakke
fl
57
floskel
bmw m5 3.6l-91
hej! har idag rengjort rotor och fördelarlock och det blev inte bättre, bluddrar på tomgång men går klockren på högre varv.dock så dog bilen efter ett tag och har inte fått igång den sen dess.börjar tro att det kan vara bränslefiltret/pumpen..

jompa
au
85
automania
M5 -92
M5T -95
Har haft samma symptom, då hade kolet i fördelarlocket blivit nerbränt.

Mvh
Ulf
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Floskel!
Tänkte på en grej till då jag kollade genom ditt första inlägg!

"När jag startade bilen efter att kollat stiften så gick den relativt bra i ca 1 minut sedan ville den bara dö av om man höl lite varv för att sedan släppa gasen så dog den nästan av"

Har du mätt om samtliga tändkablar är ok? eller rent av är fullt med fukt i en av hattarna?

Har faktiskt haft problem med mina förra tändkablar på M635:an med!
Låter snart som min M635:a varit med om det mesta..tro mig det har den!=(
Hur som helst så gick den skit på låga varv, var tvungen att varva upp den för att den skulle gå sånär, helt plötsligt ibland gick den hur bra som helst!
Detta var pga överslag i tändkabeln!
Numer är det mesta på min bil bytt till nytt, så 600 mil är averkade problemfritt!!

MVH Patrik

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.