AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.320

Var sitter det j-la motsåndet till kupe´fläkten M5-89

MH
16
MHasse
M5-89
540iA Touring-00
525TDs-92
Hej

Fläkten död tänkte kolla förkopplingsmotstånd.

Är det nån som vet var det det jäkla förkopplingsmotståndet sitter på M5-89 manuell AC.
Har sett på under mektips innanför klädsel vänstersida mittkonsol, bra mektips men på min finns det inget motstånd där, har rivit andra sidan samt mittkonsol för att kolla reglaget till fläkten och det är ok så tillvida att microbrytaren för fullfart funkar.

Tacksam för alla tips

MVH
Hans

Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Det kan hända att du är en av de lyckliga som har "svärden" i stället för vanlig fläktmotstånd. Denna är lite större komponent och sitter på höger sida, men du måste montera väck handskfacket. ska inte vara svårt.
Baksidan med "svärdet" är att den kostar typ 3500-4000 istället för en vanlig fäktmotstånd(300kr)
Denna skall iofs sitta på bilar med aut.klima men det kan hända att det är annorlunda på tidiga bilar.
Kolla en gång till på vä sida, du ser inte så mycket av motståndet, den sitter inbäddat i plastkåpan på värmepaketet, det du ser är i princip bara elkablar som ansluts till den, bara lite av den blåa(ev svarta plasten syns) inte svårt när man väl fattar vad man ser.....

Se länkar för info om värmesystem/AC:
Länk

Med bilder:
Länk

en til:
Länk

MVH:
Sakke

MH
16
MHasse
M5-89
540iA Touring-00
525TDs-92
Hej Sakke

Tusen tack för tipset, det verkar som om det sitter "svärd" på min, rev ner högra sidan och kom fram till att det slog i nåt relä i det man kallar svärdet med fläktvredet i läge 4. Min fläkt är ju helt död så jag tänkte koppla på 12 volt direkt till fläkten från svärdet(borde ju går direkt från svärdet till motorn) för att se om den går innan man börjar riva för att byta fläktmotor.

Sitter en besinvärmare märke "hydronic" monterad på högerframskärm underlådan med styrboxarna och dom har dragit kylslangar med förgrenig mitt framför torpedväggen så att det skall vara extra bökigt att demontera.

Jag hittar ingenstans inne i bilen att få igång denna. Känner du till om det var tänkt att den skulle regleras med färddator eller om man bara demonterat tidur mm från bilen,hittar inget som tyder på att kablage skall vara bortaget för detta. Den funkar säker inte men vore ju kul å rota lite i.

Tack för att det finns killar med koll på BMW

Tack på förhand
MVH
Hans
DrSakke: Jag har "svärdet" i min -94:a, enligt en av dina länkar slutade man med "svärdet" runt 90/91. Min bil har "stora" kliman det kanske har något med saken att göra?
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Dawwe:
Jag tror jag skrev om detta tidigare i tråden, men som sagt, "svärd" finns väl även på bilar med automatisk klima senare.
Sedan är ju inget garanterat med E34 M5 då den inte följer vanliga ändringar och uppdateringar som fanns på vanliga modeller. Det finns säkert 3.8 med "svärd" med manuell klima också. Det verkar ju som att inte ens BMW kan ge svar på vilken det är i en specifik bil baserat på chassinr, du måste nästan veta vilken värmepaket/fläkt det sitter i bilen(dvs demontera klädseln runt värmepaketet och se efter)

MHasse:
Om värmaren är original(webasto) så regleras den via färddatorn(Vent on/off tror jag) det fanns även en kabelsats för eftermontering för att få en eftermonterad värmare att fungera genom OBC. "hydronic" var hittaade du texten namnet? Tror det kan vara original om den sitter där du beskriver...

Nej förresten, Google sök på "hydronic standheizung" gav svar på detta, Märket är ebersprächer....
Länk till PDF fil med manual för montering bruk och service:

Länk
(sökte google med "hydronic bensinvärmare"

Hemsida för ebersprächer:
Länk

Denna modell är betydligt nyare än bilen....så sannolikt inte original....

För att demontera fläktmotorn så behöver du ta bort hela insuget/plenumkammaren för att kunna få tillgång till fläkten, kan vara lika bra att bbyta torkarlänkaget samtidigt om den är det minsta glapp då samma skitjobb måste göras för att byta denna. Tror att du måste tom lossa på länkaget för att komma åt fläkten, men efter detta är det ganska enkelt man drar bara ut fläktmotorn uppifrån från motorrummets sida.....

MVH:
Sakke

MH
16
MHasse
M5-89
540iA Touring-00
525TDs-92
Hej

Tack DrSakke super att det finns någon som har koll. Skall göra ett ryck med att riva fläktmotor men skall först ragga tag i ett nytt svärd och prova med att koppla 12 volt direkt på motorn för att se om den snurrar. Värmaren stämmer perfekt med vad som sitter i bilen ska kolla mer noga men som det ser ut finns inte funktionerna vent i min förddator och finns ingen annan kontrollpanel heller.

Är DrSakke en fena på diesel oxå? Har svårt med kallkörningsegenskaperna på TDs-92, startar fint men e otroligt seg att få upp i varv, skrev lite om det under 5 serie trött 525tds

MVH
Hans
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Nej, tyvärr. Är inte speciellt känd med dessa, bara lite allmän kunskap. Det finns ett par snubbar på 5-serie forumet här som verkar vara proff på diesel "helgonet" och "dieselmeken" hette de tror jag.
Iom att den startar fint så är nok glödstiften ok iaf. luftmängdmätare fuskar? ngn tempgivare? Om du tar bilen på verkstad så den inte till BMW(kan oftast inget om diesel)utan Kanske ngn Bosch dieselverkstad i stället....

MVH:
Sakke
Visa användare
128
de1ta
320d F31 -13
X3 3.0sd -07
MHasse

Det sitter ett relä ganska nära kopplingskontakten på svärdet (när du öppnat den svarta lådan i ena änden). Du kan dra detta relä med 12v och se om motorn går igång. Undvik att låta 12V gå via egen kopplad strömbrytare och raka vägen till fläktmotorn då den drar extremt mycket ström och det kan bli mycket varm i strömbrytaren (egen erfarenhet av detta då min strömbrytare nästan brann upp). Själv köpte jag ett svärd på skroten för 500:- men de höll bara ett år. Ska dessutom finnas 3 olika tillverkare av svärdet så de gäller att få rätt.

Lycka till!

Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Mhasse:
Om bensinvärmaren är uner bilens färddator så ska du komma åt den genom att trycka på knappen "ZEIT" tryck tills du kommer till "heiz an"(om du kommer til det, den finns inte i menyn om värmaren ine styrs genom färddatorn...)

MVH:
Sakke
MH
16
MHasse
M5-89
540iA Touring-00
525TDs-92
Hej DrSakke

Tack, som vanligt kloka svar, vore kul, har rotat lite å hittar inge separat panel eller kablage, ska test me zeit knappen vore ju kul om det va så lätt, ja hade en 750i-89 den hade mkt mer funktioner på färdatorn men dom e ju kluriga om man kan få fram funktionen även på enklare fördatorer.

Ska lyssna me dieselmeken om han har nå bra tips om gammeldieslen.

MVH
Hans
MH
16
MHasse
M5-89
540iA Touring-00
525TDs-92
Hej

Jippi Jippi

Fått liv i kupéfläkten på fullfart,glapp i säkringshållaren på undersida,har gått varmt som attan. Slipper byte fläktmotor bara jaga nytt "svärd" alternativt laga enl ovan länk,för att få den gå på alla farter, verkar lite bökigt men vintern är ju lång.

Har haft halva instrument panelen borta för att byta lite glödlampor, pillade lite med färdatorn för att fsöka få igång värmaren, fick i visst läge fram "aus luft" på "zeit" knappen men inge mer,detta efter att man kopplat i färddatorn och startar första gången. Efter det finns bara tid på "zeit", kan det vara nån programmering man måste göra för att aktivera värmarfunktionen via färddator tro?

Finns f-n inte ett skit indraget under paneln för separat värmarpanel som ser ut att vara gjort efter lämnat fabriken annat om det är extremt bra gjort med original kablage. Ska riva mer och föjla kablaget från värmaren.

MVH
Hans
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.