|
|
|
|---|---|
|
Hej!!! Jag besiktade min BMW och fick för höga värden på CO 2500 0.5(0.3) och HC 200(100). Oki tittade på katalysatorerna, bägge var hade fått sig en smäll och skramlade. Byte bägge mot universalvarianter och besiktade igen. Passade öven på att byta olja och filter. Nu hade CO 2500 fixat sig 0.2(0.3), men HC låg fortfarande för högt 163(100). Övriga värden var CO 0.1(0.5) och Lambda 1.01 (0.97-1.03). Har beställt en ny lambda sond som skall kopplas in, övriga ideer från forumet är visst att, *Kolla avgassystemet, både före och efter katalysator *Kolla efter tjuvlyft vid insug *Vevhusventilation *Göra en avläsning på Bmw efter eventuella felkoder Om felet inte avhjälps med lambda byte, vilket är den troligaste orsaken då? Med vänlig hälsning at | |
|
Nu har jag ombesiktat efter lambdabytet. Siffrorna vart CO 0.0 (0.5), CO 2500 0.0 (0.3), HC 008 (100) och Lambda 1.01 (0.97-1.03), Bilen har nu gått igenom.:) Känns rätt ok faktiskt. //at |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Kul! Grattis! MVH Patrik Ögonstenarna:Länk |
|
Som sagt, grattis! Var köpte du kattarna? pris? Förr eller sedan blir det väl dags... |
|
|
Tackar!!! Kattarna köptes här, Länk. Kostade 1350 kr/st, dvs 2700 för två. Modellen var E002R. Det var den som rekommenderades av dem. Med vänlig hälsning at |
|
|
Får hoppas denna tråden inte är för gammal för att utnyttja:) Köpte mig en 520i(M20B20) -89 för en månad sen, besiktigade och hade som ovanstående, problem med högt(väldigt) HC. Värdena var: CO: 0,1 (0,5) CO 2500: 0,1 (0,3) HC: 540 (100) Lambda: 1,00 (0,97-1,03) Enligt tidigare bes.protokoll så har HC legat runt 80 de tre senaste gångerna. Vet att katten inte ser något vidare ut, ordentligt rostig samt att det är svetsat på den(lagning?). Tror även att det kan vara en liten läcka i insugsbälgen. Pratade med en kille som håller på en del med BMW, han sa att det höga HC:t INTE berodde på katten, han sa att det var vevhusventilationen och att jag bara skulle dra ur slangen till den innan bes. Har tänkt byta olja, filter, kolla gnista innan ombes. som är om en vecka. Mina frågor är: kan det inte vara katten? kan det vara Lambdan trots att värdet är fint? Hört att det kan vara dåliga ventiltätningar, kan man testa dem med vanligt komp.test? slutligen, vad tycker ni? värt att laga, och vad ska jag göra? eller är det bara att göra om den till konservburkar? |
|
|
Hej En trasig katalysator ska inte ge så höga HC värden som du har. Det kan mycket väl vara lambdan. När bilen inte få nån signal från lamdbasonden kör den med standardvärden och det kan ju ge bra lambdavärden vid besiktningen. Drar bilen olja? Jag hade en peugeot som hade dåliga ventiltätningar och drog olja, då hade jag 500 i HC. För att komma igenom besiktningen tankade jag 50% E85. Då kom jag ner till 99 i HC. |
|
|
Förslaget är alltså ny Lambda. Det där med att man skulle dra ur slangen till vevhusventilationen, vad jag förstod, skulle vara för att slippa den oljeblandade luften som smög sig in i cylindrarna på grund av att det inte var tätt. Köpte som sagt bilen nyss, har inte kört så mkt med den då jag haft fullt upp med broms.mek, men på stickan så är det ordentligt med olja, så mkt kan jag säga. |
|
|
Lyfter tråden, Ljungholm hur gick det sen? Har själv också högt HC på min 520, medans de andra avgasvärdena är bra. Håller på att leta fel :) |
|
|
Efter en del letande så hjälpte ett nytt relä till lambdasonden (förvärmningen). Detta sitter i den svarta boxen på passagerar sidan i motorutrymmet på en 520i e34. HC sjönk från 250 till 20 i ett kick :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.