AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.251

Ägandekostnader 520 mot 525 (E34)?

Hej!

Är lite fundersam på hur mycket ägandekostnaderna skiljer sig mellan en 520 och en 525, om man tänker att båda har VANOS och 24v. Jag tänker främst på hur mkt skillnaden i årskostnad blir, dvs. om man räknar in bränsleförbrukning, skatt, försäkring etc. Ni som har en 520 (behöver inte ha VANOS dock 24v!!), och 525, skulle ni kunna skriva ner vad era 520 respektive 525or drar: statds (vilket blir ganska mkt för mig), blandat, långkörning. Också vad försäkring och skatten ligger på.
Vore ännu mer tacksam om ni räknade ut årskostnaden för bilen (med bränsle, skatt och försäkring och man kör cirkus 1500mil/år).
Jag vet att just bränsleförbrukning varit uppe tidigare, men snälla skriv ner eran "upplevda" (den förbrukning ni räknat ut), är alltså inte intresserad av BMWs egna specs. Och ta hellre i överkant än underkant.
Och ni behöver inte ödsla kommentarer på köp 525, att 520 är slö.. En 520 med 24v och ev. VANOS duger gott åt mig, då ägandekostnaderna är av stor vikt, och ni behöver inte vara spydiga och säga åt mig och köpa en 518.

Tacksam för seriösa svar! =)
VH/Kicken
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Data för min gamla 525i - 91 ---> Länk

Förbrukningsdata (med ACn igång året om):
Snitt över 1200 körda mil: 1.14 liter/mil
Hösta snitt: 1.61 liter/mil (vinter, mycket stads och tomgångskörning)
Lägsta snit: 0.76 liter/mil (enbart 70/90 vägar mycket lugn körning)

Jag tror att du får räkna med att en 525 drar 1.2 - 1.3 liter per mil i stan, så blir du i alla fall inte besviken. Du kan dra av ca 1 dl per mil om du ska ha en 520.

Det är ingen större skillnad på försäkringen om du bara ska ha trafik, men vill du ha halv eller helförsäkring, ja då blir det skillnad mellan 520 och 525.

___
Bilen: Länk
Tack för svaret Mugge.

Har nu provkört både en 520 -91 och en 525 -93, och jag måste säga att bägge bilarna är fantastiska, det är verkligen mkt bil för pengarna. Men Me tanke på ägandekostnaderna, försäkring, skatt och dyl. + att man ska ha råd att reparera bilen så tror jag nog det får bli en 520. Den gick fullt tillräckligt för mig, den 520 jag provde var visserligen med fyra-ventilsteknik men utan VANOS. Jag ska försöka få tag i en 520 med VANOS, är det märkbar skillnad (bränsleförbrukning, bottendrag)? Vad omfattar att bilen är utrustad med "executive"-paket? Finns det 520or med OBC (lilla eller stora), samt med träninlägg? "Drömmen" vore ju att få tag i en 520 med VANOS med låga mil, träinlägg, OBC, och drag, finns det sådana 520s?

Ni som står i valet och kvalet mellan 520 och 525, köp 525 om ni har råd.. löjligt pigg och rolig motor =), känns robust på E4an bara plöjer fram. Dessutom är inte ägandekostnaderna så väldigt stora mellan dessa två bilar, både bromsar, koppling, och växellåda är kraftigare i 525an. Men om varenda "hundralapp" är viktig så köp en 520 med M50 motorn. Ni får mkt bil för pengarna!

Återigen tacksam för svar.
VH/Kicken
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
525 har ABS som standard. På 520 blev ABS standard 93 har jag för mig.

520 går inte att få med OBC, den kan bara fås med den lilla färddatorn, som egentligen bara är digital klocka + ute temp. 520 har mycket enklare el-system och saknar bl.a. LKM och CCM /Check Control varför man inte kan få riktig OBC i en 520i.

Executivepaket:
* klädsel flockvelour
* spoiler och sidokjolar i bilens färg
* instegslister
* förvaringsnät
* metalliclack
* fjärrlarm
* glansträ
* elvärme i speglar lås &spolare
* elhissar fram
* velourmattor
* AC
* farthållare

___
Bilen: Länk
Helga
Jag lovar att 525 är det bättre valet, som du skrev tidigare. 525 är den bästa och mesta för kronorna.
Kostar inte mer i underhåll än 520 och en helt annan bil!

//Helga
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.