|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Jag har precis köpt en e46 330i och har kört nästan uteslutande stadstrafik. Bilen drar ca 1,3 l/mil. Uppseendeväckande högt eller? Kom med erfarenheter. | |
|
Fullt normalt. Gasar du lite mer, vilket jag gör, kryper det upp mot 1.4-1.5. //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
1.3 liter i uteslutande stadstrafik är låg/normal förbrukning för 3-liters sexan. ___ Bilen: Länk |
|
| okej, det kostar att vara på topp, det verkar inte gå att komma lägre än 1,3 L. | |
| man undrar ju lite hur den står sig mot andra märken som t ex Saab 93 med turbo eller Volvo och dyl med liknande prestanda..någon som vet? | |
| Nja, min -01 ligger ganska stadigt på 1,05 med ca 90% stadstrafik och ganska mycket köer, samt tung högerfot när det går. Men det är klart, jobbar jag på det så kan jag säkert få upp min till 1,3 med:) | |
| min drar ca 0.89l | |
|
ludde_no1: Då kör du bara motorväg. 0,89 stadstrafik är omöjligt med en 330. //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
exakt ludde, då kör du motorväg..det är bara fantasier att denna motor går att köra under litern i ren stadstrafik. Jag kan tro på att den kommer gå att köra runt 0,8 på landsväg, men detta under 100 km/h isåfall, säkert runt 80-85 km/h. Ska prova när tillfälle ges, får snart ta en tripp till Gbg och testa vad den drar i olika fartintervall. |
|
|
0,8-0,9 drar min landsväg men 1,1-1,3 i stan.. |
|
|
330 drar som minst när du kan kryssa motorväg i över 110 på femman, då kommer du ner i 0,8-0,9.. landsväg ligger jag runt 1L p.g.a många inbromsningar och accelerationer. //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
0.95 blandat alex |
|
|
Stuttgart - Stockholm = 0,85 :) Har varit upp och sniffat på 1,7 inne i stan ;) Mvh/ Niclas |
|
| undrar hur man kör om man sniffar på 1,7. Det måste vara plattan i mattan hela tiden och stenhårda inbromsningar som gäller | |
|
Bmwkillen1: Tung gasfot och automat så är man där.. tyvärr :-) //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
Manuell och en trögflytande trafik i STockholms innerstad ;) Var aldrig över 3000 rpm! Så allting går, det är kontentan :) Mvh/ Niclas |
|
|
Aeron jag hade, en (-02) drog ungefär lika mycket i stan, men bara 0.7 på landsväg i över hundra. Min nuvarande ligger i det intervall du beskriver ovan. Komma ner under 0.9 på landsväg innebär ca 90 km/h......vilket jag aldrig bottennoterat ; ) |
|
| De flesta förbrukningssiffrorna som nämnts i tråden stämmer väl med mina erfarenheter av 330i E46. Den som går i funderingar att byta till 330i E90, kan jag glädja med att den drar runt en deciliter mindre per mil vid jämförbar körning, trots 27 extra hästar. | |
| okej Nockenwelle..tycker du den nya motorn har lika fin karaktär som den förra? Jag fick känslan att den är mer dämpad, inte samma fina morr och känsla. | |
| Nya motorn är bättre i allt utom ljudet. Den är behagligt tyst vid jämn fart landsväg, men vid gaspådrag låter den inte lika läckert som "gamla" motorn. | |
|
Jag tycker bilen är bättre i allt, även ljudet. Mer "riktigt" BMW-ljud. Den gamla motorn lät nästan lite som en V8, och hade lite den karaktären. Nya motorn drar mycket villigare och bättre högre upp i registret. En riktig pärla. Att förbrukningen är hög i stadstrafik kan jag skriva under på när det gäller E46. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.