AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.973

Smäller från växellådan vid kickdown, vad kan vara fel?

Hej.. blir nu allvarligt trött på min växellåda. Det är en automat med steptronic som sitter i min e39 -01. Varje gång man ligger på 1:an 2:an 3:a och du trycker du kickdown så måste du ju kolla om växellådan sitter kvar i bilen (överdriver lite) för att det riktigt smäller i hela lådan... Är det någon som vet vad felet är och hur man kan laga det?

MVH Fredrik
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
smäller det flera ggr i rad! om så är fallet så är det troligt att ditt stödlager för kardanen är slut! fast på en 01 ä'r lite udda iofs!

Ge han olja Bara!!
Nej det smller bara en gång och det är när växellådan växlar ner en växel, och glömde säga det att på 1:ans växel så "slirar" den ibland
Ny
66
Nyvall
525tds touring -98
Hej.jag tror att du har bekymmer med oljetrycket inuti lådan,kan vara nån av mangnetventilerna.skulle föreslå att åka till verkstaden å kolla eventuella felkoder ganska fort för om den slirar så kan det bränna lamellerna i den.

Nikki
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Lite svårt att veta vad du menar med ”smäller”. Har e39 gummiupphängning i växellådornas bakkant eller inte? Har sett ett par fall på 540 e34 med kass gummikuddar så att lådan är lös i bakkant och hela lådan lyfter sig baktill vid fullgas nedväxling till 1,2 eller 3 så det dunsar/smäller till vid växelingreppet. Kolla både motor- och växellådupphängning om det dunsar/smäller till.

Om inte upphängning. Är det alltid en viss växel som ”smäller i” och i så fall till vilken, eller är det varje växel?

molle
Det är framför allt från 2 ---> 1 och 3 ---->2 som smäller
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
om det är en ljud typ duns/smäll just vid fullgas nerväxlingen och ingreppet av växeln skulle jag börja med att utesluta upphängningarna, innan jag funderar på nåt inne i lådan. vilken motor o låda? /molle
det är en 525i men växellådan vet jag itn vad det e för ngn.. automat med steptronic edet enda jag vet om, den
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
ZF 5hp19 tror jag
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
ZF5HP18 heter den.. förmodligen bara felskrivet i inlägget ovan

___
Bilen: Länk
jo
71
joxen
525 tdsa touring -98
har ungefär samma fenomen på min tds -98. Kommer en dunk i bland när man har svängt igenom en böj o man trampar på så det växlar ner.
Är det några fler som också ahr det här problemet, och isifall är det någon som har gjort ngt åt det och fixat problemet på sin bil? Eller är enda altenativet att byta växellåda?
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Mugge: Nej jag menade 5HP19, baserat på att 525-01 har A5S325Z enligt ETK som i ZF termer är en 5HP19, en senare låda än 5HP18.

Lunchbox: Du får felsöka först så du vet vad det är innan det går att svara på vilka alternativen är. Om det nu inte är upphängningen kan det vara många saker: kassa fjäderventiler i ventilhuset, knäppa adaptionsvärden i styrboxens anpassning, knas i givare eller styrprogram för att häva ur sig några orsaker som alla kan ge hårda växlingar så att växlarna "kastas" i.
Men det förblir ju bara spekulationer tills man metodiskt börjar felsöka och utesluter sak efter sak. Koll av felkoder är en trevlig början.

molle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.