|
|
|
|---|---|
|
Har tillsammans med en bekant med verkstad renoverat hela M30-motorn i en 735i-92. Lager, kolvringssats, topplocksrenovering mm, det mesta original BMW-delar men kamaxeln från ENEM och toppen lite preparerad. Uppstart och varmkörning har avklarats, var en del frågetecken kring att ha den kamaxeln pga lyftet, varning för att kolv ev. ska få kontakt med ventil, men kan meddela att det gick bra med ENEM-kamaxeln, planad topp och originalpackning. Nytt standard kamdrev sitter på också. Topplocksbultarna är dragna enligt fabriksinstruktion och motorn klar för att påbörja inkörning. Har dock några tveksamheter innan inkörningen inleds som jag måste fråga experterna här om, Paap mfl. Mest småsaker, här kommer det: 1. All el funkar bra, men laddningslampan i kombiinstrumentet tänds inte när nyckeln vrids till tändningsläge, generatorn är nyrenoverad och kilremmen är ny och rätt anspänd, dvs den laddar som den ska men kontrolllampan lyser ej i bilen när nyckeln vrids till, vad kan det vara för fel? 2. Är det normalt att den kan gå lite som en "kratta" på tomgången även med denna ganska snälla specialkam (i stort sett samma spec som Dr.Schricks motsvarande på MotorNord)? Tomgången är ca 750 rpm, så fort man går på nån gas så går den silkeslent och vackert, inte alls slö som jag läst att en del skriver, normal till 3000 rpm tyckte jag, mer har den inte varvats men förhoppningsvis finns det något extra därutöver. 3. Klimakompressorn, hur ska den sitta? Har en handfull med fästen och bultar men får inte ihop det här. Har nån foton? Förstår inte skissen på realoem.com. 4. Ska det vara såna problem med luftningen av kylsystemet på denna maskin? Är luftad flertalet gånger utan någon direkt framgång. Går varm efter en tid. Nedre kylarslangen förblev kall idag vid kortare provtur, ingen värme i bilen heller. Vattenpumpen är knappt 1 år och noggrant testad innan återmontering, igår fanns bra med värme inne i bilen men idag ville det inte, mycket skumt. Kan fel i termostaten orsaka detta? Den har ju legat orörd i sitt hus under sommaren och hösten och väntat på återmontering. Kärvat ihop sig? Förslag tack och gärna något om hur man effektivt avluftar hela kylsystemet. Annars måste jag säga att det var intressant att stifta närmare bekantskap med motorns interna delar, riktigt bra byggkvalité och gångkultur på dessa maskiner, M30 får en klart trevlig gång när den är frisk och inte som den genomsnittliga svenska 735:an som knackar och för allmänt väsen. -M5 E34 Limousine register Länk | |
|
Hej! Har du haft bort termostaten,stå sitter den förmodligen åt fel håll. Kanske så har den "torkat" . Eller oxå har den hivatt in handduken. |
|
|
Tack, men den sitter korrekt, har inte varit urmonterad ur huset. Möjligtvis att den "torkat" då, får kanske plocka isär det om ingen har någon annan idé? -M5 E34 Limousine register Länk |
|
|
M30 kan vara mkt luriga att få ur luften ur. Jag brukar ta en domkraft och hissa upp framändan på bilen, då brukar de gå lättare. BMW CS #5139 |
|
| Nu har jag ingen erfarenhet av att lufta M30 men väl S38, borde inte vara nån större skillnad. Jag gjorde som så att jag fyllde på kylvätska "från alla håll o kanter" dvs lossade slangen från kylarens övre del samt från vattenpumpen o fyllde på så vis upp så mycket det bara gick (tills det rann vattnet ur avluftningshålen, finns minst 3st på S38), därefter fyllde jag expansionskärlet till max. Innan du startar se till att ha värmen på max. På S38 finns det en luftningsventil ungefär vid värmeventlerna, luftade där med motorn igång tills det bara kom kylarvätska. Det hela var mycket enkelt utan några som helst komplikationer (hade bytt kylare,vattenpump samt termostat) | |
Paap Reeder |
... gissar det alltid blir litet "klegg" vid mek av bl a topplock. På min E32:a hade värmeventilerna kleggat igen så fullständigt efter byte av topparna av "ngn jävla sörja" - typ gammal olja och avfettningsmedel att jag var tvungen att använda min Kärcher industridammsugare att suga rent värmepaketet. Jag hade en 284-kam i min M30 och inte gick den silkesrent på tomme. Kör nu std-kam och nu går den absolut klockjämnt. Enligt min uppfattning KAN den inte ladda under 3000 rpm om inte laddlampan är ok. Tekniskt omöjligt ty lampan måste ingå i en sluten strömkrets och lysa om generatorfältlindingen skall kunna bygga upp fältet. MVH /// Paap R |
|
chick kammen är nog den som har bäst bottenvrid iallafall shick kontra cattcam kollar man på cattcams hemsida samt motornords sida för chick så kan man genom att läsa av grader lyft osv få fram detta men skylnaden är hårfin och cattcamen bör vara något vassare på högre varv om du gämför dessa värden med din cams värden så får du reda på hur din kam är samt höj tomgången något kan man ju göra lite oroliga blir dom ju på tomgång dessa cammar är nog lite sportigare än dom säger men helt ok lägg till et chip samt lätta på fjädern till luftmassemätaren så blir den avsevärt piggare e23power |
|
|
Laddningen kan funka även utan lampan om det finns ett motstånd i kretsen som sparkar igång magnetfältet. Det sitter ibland på regulatorn. Men ladda hem ETM och mät upp var felet är. Vad gäller luftningen av M30 så bruka jag lossa en av de stora bultarna (skruvarna) lite bakom den lilla luftskruven för att fylla upp systemet skapligt snabbt. När det ser okay ut så körde jag ett varv direkt så det blir lite cirkulation i systemet och luftade igen med vanliga skuven när tempmätaren gått upp en bit. Sedan bruka det vara biff. //Magnus |
|
|
Hade en catcam i en av mina tidigare 535:or, den gick lite halvruffligt på tomgången den också så det är nog rätt normalt när man har trimmkam. //Roffa |
|
|
Tack för svaren! Har löst en del av problemen, lite kvarstår. 1. Lampan lyser ej och kan inte komma på vad som kan ha kopplats fel. Laddningen fungerar dock, eller i varje fall uppmättes 13,8V över batteriet när motorn gick på tomgången. Normalt? Kan det vara så dumt att lampan sagt upp sig, eller är det långsökt? Lätt att plocka ned och kolla dock eftersom bilen inte har airbag. 2. Gången lär vara normal, den blir faktiskt näst intill stabil efter en 5 mils repa med bilen idag. Kall hoppar den fortfarande lite och den är inte helt hundraprocentig varm heller. Kan det bli avgasvärdesproblem vid SBP? Bör ju kunna lösas med högre tomgångsvarvtal dock. Det ska in en omprogrammerad motronicbox imorgon, bör enligt uppgift samarbete väl med monterad kamaxel. 3. Klimakompressorn = problemet löst. Det skulle sitta en specialbult på motorn som jag förbisett, denna monterades längst ner i motorblocket innan fästplattan till kompressorn sattes dit. Sedan skall det skruvas in en distans i den bulten och mellan den och fästplattans nedre fästen skall sedan kompressorn in (tack till m635forever som e-postade foton på montaget). Lite småstruligt men kompressor och rem var till slut på plats. Bra att den rätt så nyligen renoverade klimaten inte gett upp under uppställningen. Smällde igång direkt då knappen trycktes in. 4. Avluftning lyckad, tog J.Ls tips om att hissa lite i framkant och sedan fylldes den tills vatten strömmade ur avluftningsskruven. Hällde även en del i slangen framme vid kylaren först. 2500 rpm under ett tag, kontroll och sedan ut och åka och det funkade bra. Problemet med laddningslampan kvarstår alltså samt att jag upptäckte att färddatorn ej visar någon info under "verbrauch", mycket skumt? Gäller både förbrukning 1 och 2. Någon idé vad som kan vara fel här? Momentanförbrukningsmätaren fungerar, jag trodde att datorn tog sin info från den på något sätt, men så verkar det inte? Någon idé? Jag är inte nån värre höjdare på att läsa komplicerade elscheman, så lite tips av mer praktisk karaktär mottages tacksamt. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
|
13,8 är väl ok på tomgång tror jag iaf? Men om lampan går sönder så bryts kretsen och då "ska" den inte ladda..mycket mystiskt att den inte lyser men ändå laddar. //Roffa |
|
|
Ja det är rätt underligt. Kanske blir att lära sig läsa av ett elschema i alla fall. Ingen verkar ha någon idé om detta? Upptäckte också att färddatorn inte visar genomsnittsfart korrekt, den stod på 299 km/h efter 15 mils körning Sedan tidigare visas ej heller bränsleförbrukningen i datorn och även räckvidden verkar ha påverkats. Skulle tro att alla dessa värden har störts av en och samma orsak, frågan är bara var det kopplats fel alt. ej kopplats alls. Generatorns anslutning (till startmotorn mm) är val antagligen en möjligt orsak till fel, eftersom laddningslampan ej lyser? Den s.k motorplus (tjock ledning med stor kabelsko som kommer ut från vänstersidan) eller vad den nu heter, den sattes på startmotorn mot förarsidan till, och till denna kopplades även den grövre kabeln från generatorhärvan. Vill minnas att det var så vi drog det, får tala med mekanikern tror jag. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Skulle tro att du har ett jordfel eller polväxling på ngn givare till ECU:n, eftersom så många fel uppenbarar sig inom elektroniken. MVH Patrik Ögonstenarna:Länk |
|
Som Paap var inne på, laddningslampan har en väsentlig del i allt det här. Åtminstone tror BMW att lampan är defekt och färddatorns funktioner som är utslagna har ett direkt samband med detta tydligen. Så en ny lampa är inköpt och ska testa det imorgon. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
Paap Reeder |
HD! ... om du har airbag och måste ta loss ratten för att komma åt laddningslampan kanske du skall försöka det som ngn broder föreslog i ngn annan tråd att lossa airbagen EFTER att man gjort limosinen strömlös så kanske inte airbaglampan börjar blinka efter montering. MVH /// Paap R |
|
Paap: den har för ovanlighetens skull inte airbag, så det gick smärtfritt att få bort ratten. Har varit nere i verkstan och bytt lampa nu och visst var den gamla trasig. Nu lyser det så fint när tändningen vrids på och slocknar efter start. MEN funktionerna i färddatorn kom icke igång! Måste handla om en givare som glömts bort eller monterats på fel ställe? Tillbaka till BMW i eftermiddag och fråga verkmästarn. Förbrukning och snittfart funkar ej, men säkert kan det vara någon mer, har inte provat distans och ankomsttid mm, men de borde ju vara beroende av de andra värdena. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
|
Problemet löst. BMW bistod med hjälp ytterligare en gång. Körde blinkersspaken intryckt tills samtliga funktioner räknats upp under "Progr." i check-control panelen och tryckte S/R på datorn för de som inte fungerat. Sedan snurrade samtliga funktioner i datorn igång rätt så omgående och de räknar helt rätt också. Så nu är bilen 100% igen och man kan slappna av och köra lugnt. 800km inkörning är avverkat, vid 2000km blir det ventilspelsjustering och ny olja och oljefilter (bytte oljan även efter 200km), samt en Inspektion II på övriga delar av bilen. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.